23948sdkhjf

Vil fortsatt bygge E39 Rogfast med enhetspriskontrakt

Statens vegvesen holder fast på at utbyggingen av E39 Rogfast bør skje med en enhetspriskontrakt.

Vegvesenet vurderer nå alle muligheter for å ta ned kostandene og øke samfunnsnytten på det som skal bli verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel. I sammenheng med at prosjektet er inne til ny vurdering hos Samferdselsdepartementet har Vegvesenet tatt en ny vurdering av hvilken kontraktstrategi som vil egne seg best for prosjektet.

– Vi har en sterk og konkurransedyktig anleggsbransje i Norge og vi håper på god konkurranse når vi lyser ut konkurranser om et av de nyttigste, mest spennende og spektakulære samferdselsprosjekter i Norge, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide

God dialog med bransjen

– Vi har hatt god dialog med bransjen og jobbet grundig med saken internt i Vegvesenet. Vår klare anbefaling er at vi fortsatt vil bruke utførelsesentrepriser, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

 Han legger vekt på at prosjektet allerede er godt detaljert gjennom flere år med grundig planlegging.

– En endring av prosjektet til en totalentreprise vil ha for stor innvirkning på fremdrift til at vi ser oss tjent med å endre strategi nå, uttaler Davik i en pressemelding.

 Vegvesenet har som ambisjon å balansere kontrakten for E39 Rogfast så godt som mulig i forhold til risiko.

– Vi vurderer at kan være aktuelt å konkurrere på løsning på deler av prosjektet. Dette kan for eksempel gjelde sjakt til Kvitsøy. For de deler hvor løsningsforslag er gjenstand for konkurranse vil vi vurdere å flytte prosjekteringsansvar til entreprenør, sier Davik.

Vegvesenet vil også bruke konkurranse med forhandling og etablere konfliktløsningsmekanismer i tråd med det som er fremforhandlet med Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg.

Høye klimaambisjoner

Davik understreker at Vegvesen skal være i front på klima og miljøarbeidet.

– Vi skal ha med oss dette inn i arbeidet med å finne de beste løsningene for E39 Rogfast, sier han.

Dette vil gjenspeiles i kontraktenes krav. Vegvesenet vurderer å legge klima og miljø inn som konkurranseelement. I tillegg vil det stilles krav til at bedriften har sertifisering på kvalitets- og miljøstyringssystemer.

– Vi har en sterk og konkurransedyktig anleggsbransje i Norge og vi håper på god konkurranse når vi lyser ut konkurranser om et av de nyttigste, mest spennende og spektakulære samferdselsprosjekter i Norge, sier Davik.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094