23948sdkhjf

Veidekke skal bygge om E20 for Trafikverket i Sverige

Veidekke skal bygge om veistrekningen Vårgårda–Ribbingsberg på E20, etter at Trafikverket i Sverige valgte å utløse opsjonen i en eksisterende totalentreprise utført i samspill. Opsjonskontrakten har en verdi av ca. SEK 378 millioner.

Den knapt 8 kilometer lange strekningen langs E20 skal bygges om til høyhastighetsvei med midtdeler og 2+2 kjørefelt samt fartsgrense 100 km/t. Prosjektet innebærer både utvidelse av eksisterende vei og utbygging av en ny strekning, opplyser Veidekke i en pressemelding.

Les også: Bygger på kaia i Sogndal

– Det er svært gledelig at opsjonen kan løses ut. Prosjektet inngår i den etterlengtede utvidelsen av E20 gjennom Västra Götaland, der flere regionale parter har bidratt med delfinansiering. Prosjektet gjennomføres i nært samspill, og vi håper at dette skal gi innsparinger i byggefasen, sier Marita Karlsson, prosjektleder i Trafikverket. – Vi samarbeider godt med Veidekke, og det blir morsomt å få bringe et så innovativt prosjekt i mål, legger hun til.

Vellykket samarbeid

For aller første gang har Trafikverket gitt entreprenøren ansvar for å utvikle planer og foreslå plassering av veien. Siden kontrakten ble inngått i 2016 har Veidekke produsert høringsunderlag samt høringsdokumenter med lokalisering og har utarbeidet forslag til reguleringsplan, som er klar for godkjennelse. Nå pågår prosjektering av selve byggingen. Forventet byggestart er tidlig i 2021, da reguleringsplanen bør være rettskraftig.

– Så langt har dette vært et vellykket samarbeid, der vi gjennom involvering har kunnet utnytte alle partenes kompetanse. En stor fordel med denne opphandlingsformen er at vi nå er godt kjent med prosjektet og forutsetningene for det, sier Fredrik Indevall, anleggsleder i Veidekke Anläggning.

Les også: Moderat nedgang forutsetter fortsatt offensiv satsing

Han legger til at det har vært avgjørende for plasseringen av en ny vei der design og innpasning i verdifulle natur- og kulturmiljøer har veid tungt i valgene som er gjort.

– Vi kunne også ta for oss arbeidsmiljøspørsmål fra tidlig av i prosjektet, og sammen med Markera og den svenske transportetaten har vi gjennomført en rekke møter for å håndtere ulike risiki i prosjektet, fortsetter Indevall.

I prosjektet inngår også:

  • parallell lokalvei langs store deler av strekningen for å fjerne kryss i plan og gjøre kontinuerlig gang- og sykkelvei langs E20 mulig
  • veikryss med på- og avkjøringsramper nord for vei 2504
  • støyvern, planadskilte gang- og sykkeloverganger, faunatiltak, nødlommer og rasteområde
  • viltbro over E20
  • bro for vei 2504 over E20
  • ny E20-bro over elva Nossan
  • 4 rammebruer under E20
Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.234