23948sdkhjf

Nå skal det lønne seg mer å tenke klima i veiprosjekter

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Som en av de første byggherrene i verden innfører nå Statens vegvesen klimabonus for nye tiltak som kutter klimautslippene underveis i vegprosjekter.

– Vi ønsker å gi entreprenørene en økonomisk gulrot som gjør at de tar i bruk nye metoder for å redusere utslippene av klimagasser fra vegprosjektene våre helt fram til veganlegget skal åpnes, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Les også: Skanska får bygge Nydalsbrua

Særlig ansvar

Som Norges største landbaserte byggherre har Statens vegvesen et særlig ansvar for å bidra til at Norge når klimamålene i Parisavtalen om å kutte utslippene av klimagasser med minst 40 prosent i 2030 sammenlignet med 2005. Vegvesenet legger lista høyere og har som mål å redusere de totale klimagassutslippene fra virksomheten med 50 prosent innen 2030.

Utslippene av klimagasser er store fra vegprosjekt. 10-30 prosent av utslippene kommer fra dieselforbruk fra anleggsmaskiner og massetransport.

Resten av utslippene kommer i stor grad fra produksjon av materialer som betong, stål og asfalt.

Les også: Trøndelag: Tester asfalt tilsatt fiber

– I tillegg så må vi unngå å gå igjennom myrområder, som holder godt på CO2, sier Davik.

– Vi tar i bruk både klimapisk og klimagulrot, men pisken skal være mindre enn gulroten, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide

Løpende utvikling

Selv med effektiv framdrift kan særlig store vegprosjekter gå over flere år. Samtidig er det en rivende teknologisk utvikling med nye metoder som får ned utslippene av klimagasser. Det betyr at entreprenører ikke har med flere nye løsninger som er gunstige for klimautslippene, da de jobbet fram tilbudet som vant anbudskonkurransen.

Les også: Tre entreprenører får jobbe videre med E16 Kvamskleiva

– Vi ønsker å premiere entreprenørene som tar i bruk ny teknologi og forbedrede materialer som ikke er beskrevet i kontrakten. Det skal lønne seg økonomisk å bidra til lavere klimagassutslipp, sier Davik.

Klimapisk og klimagulrot

Hvis klimaregnskapet viser bedre tall enn klimabudsjettet, skal entreprenøren få en ekstra klimabonus. På den andre siden skal entreprenører som får et dårligere klimaresultat enn budsjettert få et klimatrekk.

– Vi tar i bruk både klimapisk og klimagulrot, men pisken skal være mindre enn gulroten, sier Davik.

Les også: E39 Stord-Os: Brukasse i aluminium kan være et konkurransedyktig alternativ til stål

Større enn 51 millioner

Statens vegvesen vil innføre klimabonusen i kontrakter høyere enn 51 millioner kroner. I kroner og øre legger Vegvesenet opp til en bonus på 10 prosent av klimaresultatet. For en kontrakt på 100 millioner kroner, og et klimagassresultat som er 20 prosent bedre enn klimabudsjettet til byggherren, vil entreprenøren får utbetalt en bonus på to millioner kroner. (0,1 x 100.000.000 x 0,2 = 2.000.000 kroner).

Vegvesenet følger med denne nye ordningen opp signalene fra Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland om at klimavennlig vegbygging skal lønne seg. Klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakter for vegprosjekt skal gjøre Vegvesenet i stand til å stille effektive og gjennomførbare krav om klimakutt.

– Et av våre hovedmål å få ned utslipp av klimagasser fra vegtransport og vegprosjekter. Vi tror den nye klimabonusen vil motivere entreprenørene til å gjøre gode klimavalg, sier Davik.

Vegvesenet har innført klimabonus i utførelseskontrakter. Samtidig forsøker Vegvesenet ut ordningen i to totalentrepriser på E16 i Viken. Erfaringene som blir gjort her vil være viktig når Vegvesenet skal innføre klimabonus i vegprosjekter med totalentreprise. Målet er å gjøre dette i løpet av 2020.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Bygger kontorbygg i Drammen

Ny prosjektdirektør i Bane NOR Utbygging

Ukas vits: Politi og dop

Først i Rogaland med elektrisk gravemaskin

Kuttet klimagassutslippene med 25 prosent

Norconsult skal optimalisere ny T-banetrasé

Nyhetsbrev

Bedre utnyttelse av stordata skal gi smartere eiendomsdrift

Gammelt lagerbygg blir klimavinner

Veidekke har fått nytt boligoppdrag på Ulven

Vant europeisk digital-pris

Kuttet anleggsutslipp med 100.000 tonn CO2

Mer overvåking gir bedre miljø

Vi tar sommerferie!

Tar doktorgrad om kunstig intelligens i bygg

Bygger Felleskjøpets nye sentrallager

Leverer sikkerhetsløsninger til Nasjonalmuseet

Selger Norges mest attraktive næringstomt

Rehabiliterer for 63 millioner i Trondheim

Workhand bryter med ATG

Statsbygg søker ny direktør

Byggestart på Rv.4 i Gjøvik

NHO mener bedriftene trenger lengre permitteringsperiode

Bygger Norges største barneskole på Fjellhamar

Ukas vits: Brøyting

Norconsult skal planlegge veier i Lillestrøm

Statsbygg og Bane NOR samarbeider om BIM

Tilgjengelighet er helt avgjørende

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hydroscand har slangevogner

Massive treskuffer på mål fra Unit-Partner ApS Danmark.

Energirenovering - Øk verdien på huset og reduser forbruket

Alf I. Larsen AS outlet

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Branndokumentasjon - Hvorfor velge celluloseisolasjon

Skjærende verktøy

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Energieffektiv ventilasjon bedrer inneklimaet i nye hytter

Genlab Tørkeovner - nøyaktige og effektive

Zeb bolig med energieffektiv desentral ventilasjon

Hydroscand produserer vaskeslanger

Avløpspumpestasjoner

Tretti år i oppoverbakke!

Elektrisk Varmekolbe fra Norske Backer

Kabelføringssystem gir 5 ganger raskere installasjonstid

Webinar: Sola-rapporten / Hva har vi lært?

Månedens referanse – juni 2020

kNm Hydraulikk + Hydratight

Svømmehall med søkelys på sikkerhet

Bahco har tilbehøret til ditt elektriske verktøy

Mobilair M59: Den nye standarden i 5m³-området

Ta et skritt fremover med Seneca Data Recorder!

Kiwa akkreditert for inspeksjon av fornøyelsesinnretninger

Send til en kollega

0.141