23948sdkhjf

Nå skal det lønne seg mer å tenke klima i veiprosjekter

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Som en av de første byggherrene i verden innfører nå Statens vegvesen klimabonus for nye tiltak som kutter klimautslippene underveis i vegprosjekter.

– Vi ønsker å gi entreprenørene en økonomisk gulrot som gjør at de tar i bruk nye metoder for å redusere utslippene av klimagasser fra vegprosjektene våre helt fram til veganlegget skal åpnes, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Les også: Risa fikk driftskontrakt for Nedre Telemark og Vestfold

Særlig ansvar

Som Norges største landbaserte byggherre har Statens vegvesen et særlig ansvar for å bidra til at Norge når klimamålene i Parisavtalen om å kutte utslippene av klimagasser med minst 40 prosent i 2030 sammenlignet med 2005. Vegvesenet legger lista høyere og har som mål å redusere de totale klimagassutslippene fra virksomheten med 50 prosent innen 2030.

Utslippene av klimagasser er store fra vegprosjekt. 10-30 prosent av utslippene kommer fra dieselforbruk fra anleggsmaskiner og massetransport.

Resten av utslippene kommer i stor grad fra produksjon av materialer som betong, stål og asfalt.

Les også: SE VIDEO: Brutårn i stål kan gi stor gevinst

– I tillegg så må vi unngå å gå igjennom myrområder, som holder godt på CO2, sier Davik.

– Vi tar i bruk både klimapisk og klimagulrot, men pisken skal være mindre enn gulroten, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide

Løpende utvikling

Selv med effektiv framdrift kan særlig store vegprosjekter gå over flere år. Samtidig er det en rivende teknologisk utvikling med nye metoder som får ned utslippene av klimagasser. Det betyr at entreprenører ikke har med flere nye løsninger som er gunstige for klimautslippene, da de jobbet fram tilbudet som vant anbudskonkurransen.

Les også: E39 Leirvika-Renndalen er lyst ut

– Vi ønsker å premiere entreprenørene som tar i bruk ny teknologi og forbedrede materialer som ikke er beskrevet i kontrakten. Det skal lønne seg økonomisk å bidra til lavere klimagassutslipp, sier Davik.

Klimapisk og klimagulrot

Hvis klimaregnskapet viser bedre tall enn klimabudsjettet, skal entreprenøren få en ekstra klimabonus. På den andre siden skal entreprenører som får et dårligere klimaresultat enn budsjettert få et klimatrekk.

– Vi tar i bruk både klimapisk og klimagulrot, men pisken skal være mindre enn gulroten, sier Davik.

Les også: Lyser ut E16 Kvamskleiva etter koronapause

Større enn 51 millioner

Statens vegvesen vil innføre klimabonusen i kontrakter høyere enn 51 millioner kroner. I kroner og øre legger Vegvesenet opp til en bonus på 10 prosent av klimaresultatet. For en kontrakt på 100 millioner kroner, og et klimagassresultat som er 20 prosent bedre enn klimabudsjettet til byggherren, vil entreprenøren får utbetalt en bonus på to millioner kroner. (0,1 x 100.000.000 x 0,2 = 2.000.000 kroner).

Vegvesenet følger med denne nye ordningen opp signalene fra Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland om at klimavennlig vegbygging skal lønne seg. Klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakter for vegprosjekt skal gjøre Vegvesenet i stand til å stille effektive og gjennomførbare krav om klimakutt.

– Et av våre hovedmål å få ned utslipp av klimagasser fra vegtransport og vegprosjekter. Vi tror den nye klimabonusen vil motivere entreprenørene til å gjøre gode klimavalg, sier Davik.

Vegvesenet har innført klimabonus i utførelseskontrakter. Samtidig forsøker Vegvesenet ut ordningen i to totalentrepriser på E16 i Viken. Erfaringene som blir gjort her vil være viktig når Vegvesenet skal innføre klimabonus i vegprosjekter med totalentreprise. Målet er å gjøre dette i løpet av 2020.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stor rehabiliteringsjobb gjennom Ulriken

Bergene Holm med ny produksjonsrekord

Veidekke skal bygge om E20 for Trafikverket i Sverige

Smistad mur og flis får avtale med SUS2023

Kruse Smith skal bygge massivtreskole i Kristiansand

Utlyser konkurranse om avfallsminimering

Nyhetsbrev

Stor rigg- og driftskontrakt i regjeringskvartalet

Veidekke bygger vindkraftpark for Stena Renewable

To år uten fraværsskader i Mesta Spesialproduksjon

Firbente medarbeidere jakter dynamitt på E39

Designer ny videregående skole i Førde

Klarsignal for bygging av protonsenter i Bergen

Ukas vits: Dekknavn

Nå skal det lønne seg mer å tenke klima i veiprosjekter

Bygg- og anleggsnæringen tar flest menneskeliv

Aktiviteten vender tilbake til normale nivåer

Mekling som alternativ til rettssaker om grunnerverv

Kontroll av byggeplasser i Oslo, Bergen og Stavanger

Ny faglig leder for Byggforskserien

Frastjålet 7.000 liter diesel på nasjonaldagen

Stavdal og Loxam har fusjonert

Nye Veier fortsetter med spanske Acciona

Ulstein Arena får heder i nasjonalt verdiprosjekt

Consto skal bygge for Statnett

Ny konsernsjef i Kruse Smith

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Atex sertifiserte moment verktøy fra kNm Hydraulikk as

KAESER KOMPRESSORER utvider produktspekteret

Frekvensomformer for pumpestyring

Sveisetrådkniv for PVC og linoleum

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Bygger opp digitalkompetansen

DuoZink tilbyr varmforzinking

Ny, intelligent motorstarter

Hydroscand leverer slanger til offshore

Servi reparerer sylindere og akkumulatorer raskt og lokalt

KAESER KOMPRESSORER lanserer nyhetene innen i.Comp familien

- Sertifisering er en pådriver for kontinuerlig forbedring

Visste du at...

Produkter fra Partner Vannrens

KAESER KOMPRESSORER med oljefrie løsninger

3D printer ansiktsvisir fra hjemmekontoret

Vakuum-nyhet fra Vmeca - "Mini gripper" G40 og G50 serien

Inngå service- og/eller filteravtale med Servi

Stena Stål ute med Stål #1 – 2020

Gjør lading enklere

iBinder i Coronatider

STS AS sine malingfjernere for alle malinger og underlag.

STS 7M. Malingfjerner for akryl/plast basert maling.

Phoenix Contact Dialog Days

Send til en kollega

0.126