23948sdkhjf

Lys fremtid med nytt samarbeid

Idéhus og Optimera har inngått avtale for perioden 2020 til 2024. Den har en potensiell verdi på rundt én milliard på innkjøp.

Idéhus er en norsk huskjede med hovedkontor i Trondheim, 45 års erfaring og rundt 65 forhandlere over hele landet. Forhandlerne, som er selvstendige og lokale håndverkerbedrifter, står for om lag 350 boligprosjekter og 50 hytteprosjekter årlig.

– Mye av vår suksess er tuftet på en enkel, ukomplisert markedstilnærming med konsepter primært knyttet til hus og hytter, i tillegg til ROT-markedet. Vi har en egen teknisk avdeling med arkitekter og ingeniører, samt gode, solide avtaler. Avtalen med Optimera er et nytt, stort skritt i riktig retning for oss, sier John Fornes, markedsleder i Idéhus.

– Denne beskjeden ble svært godt mottatt blant våre forhandlere, sier John Fornes, markedsleder i Idéhus.

Evner å tenke nytt

Det er ikke enkelt å være frittstående byggmester i dag. For mange hindres fremdrift av stadig økende krav til blant annet dokumentasjon og miljø. Som forhandler i Idéhus har hovedkontoret ansvar for å innfri regler og krav for sine forhandlere.

– Det er en trygghet vi gir våre forhandlere, som de gir sine sluttkunder. For å gi denne tryggheten må vi ha riktige samarbeidspartnere, som Optimera. De evner å tenke nytt og møte krav og behov knyttet til blant annet tilgjengelighet, logistikk, digitalisering og miljø, sier Fornes.

Han trekker spesielt frem Miljøfyrtårn-sertifiseringen og en smart miljøfiltrering som Optimera har i sin nettbutikk.

– Det gjør at våre forhandlere trygt kan handle varer og tjenester med riktig miljøprofil til prosjekter som krever dette. Idéhus kan gjennom avtalen med Optimera velge om de ønsker materialene levert som løpemeter, precut, konstruksjonspakke eller elementer. Denne valgfriheten er viktig for oss da vår virksomhet innbefatter både store og små prosjekter som krever forskjellige løsninger, fortsetter han.

– Konkurransen i byggevaremarkedet blir stadig tøffere. Det handler om å levere produkter og tjenester som opprettholder og øker effektivitet i alle ledd i byggeprosjekter, sier Jan Rostad, salgsdirektør i Optimera.

Milliardavtale

I et femårsperspektiv har avtalen mellom Idéhus og Optimera en potensiell verdi på rundt 1 milliard på innkjøp.

– Dette er naturligvis gledelig vekst for begge virksomheter, og den store gulroten er at vi sammen kan videreutvikle tilbud og tjenester til Idéhus sine forhandlere, og markedet generelt, sier Jan Rostad, salgsdirektør i Optimera.

– Konkurransen i byggevaremarkedet blir stadig tøffere. Det handler om å levere produkter og tjenester som opprettholder og øker effektivitet i alle ledd i byggeprosjekter. Når Idéhus velger oss tar jeg dette som en bekreftelse på at vi innfrir på disse områdene, avslutter Rostad.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.659