Varsler endringer i kontraktkrav – kun to underentreprenør-ledd
Bane NOR varsler nå at de innfører nye og tilspissede samfunnsansvarskrav i kontraktene sine.
- Som offentlig byggherre har Bane NOR et særlig ansvar for å utvikle en bærekraftig leverandørkjede og arbeide for en seriøs bygge- og anleggsbransje. Vi spisser nå våre krav til samfunnsansansvar i kontraktene og vil fremover ta en tydeligere rolle i arbeidet med bærekraftig utvikling og langsiktig verdiskaping, skriver aktøren innledningsvis i en melding på sine sider.
Målet skal blant annet være å legge til rette for og kunne bidra til at leverandørene «utvikler miljøvennlige løsninger, tilbyr ryddige og seriøse forhold på arbeidsplassen for sine ansatte og innleide».
– Byggherrer og leverandører må stå sammen for å sikre ryddige og seriøse arbeidsforhold, høy faglig kompetanse og god rekruttering til bygge- og anleggsbransjen. Jeg ser frem til at Bane NOR nå spisser sine samfunnsansvarskrav og styrker kontraktsoppfølgingen, det gjør det lettere for oss å sikre etterlevelse hos leverandørene og konkurranse på like vilkår. Vi ser frem til et godt og bærekraftig samarbeid med alle våre leverandører, sier direktør for anskaffelser i Bane NOR, Cathrine Loennecken.
Blant de viktigste kravene finner man:
Dette er de viktigste endringene i kontraktene (gjelder entreprisekontrakter):
- Pliktig medlemskap i StartBank.
- Elektronisk kontroll i sanntid av HMS-kort på bygge- og anleggsplassen
- Ledd underentreprenører (maks 2 ledd)
- Krav om faglært bemanning (minimum 40 % faglærte)
- Krav om lærlinger (minimum 7 % lærlinger)
Les mer om kravene og hva det betyr hos Bane NOR.
Opphav og kilder: Pressemelding