23948sdkhjf

Stor interesse for ny E134

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

Over 200 personer deltok på to åpne møter om ny E134 Dasgeltt-E18 forrige uke. 

Les også: Risa og Kruse Smith vil bygge sykkeltunnel

Forslag til planprogram med fire alternative vegstrekninger ligger nå ute på høring til 8. mars. De fire vegforslagene ble presentert på to åpne møter i Lier og Asker kommune 5. og 6. februar.

Flest for Viker-alternativet

Noe over 150 personer møtte på Hegg skole i Lier onsdag, mens rundt 50 stilte på møtet på ROS Arena i Spikkestad dagen etter.

De fleste ser ut til å støtte Liers ønske om Viker-korridoren, som er den lengste og blant de dyreste løsningene, skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

Beboerne på Lahell og Engersand virker å være mest skeptiske til Viker-alternativet, fordi de frykter lekkasjer til lokalvegen når ny veg åpner. Vikerløsningen gir en omveg på om lag fire kilometer for trafikanter som skal retning Drammen.

Antatt åpning innen 2029

Lier kommunestyre har enstemmig gått inn for Viker-alternativet. Statens vegvesen håper å få fastsatt et planprogram i løpet av våren 2020 og vedtatt en kommunedelplan sommeren 2021.

Da skal Lier og Asker kommune ha vedtatt hvilken løsning de går inn for. En reguleringsplan for strekningen kan tidligst være ferdig ett par år senere.

Les også: Åpnet E134-strekning

Går alt på skinner og kommunene fort blir enige om en vegløsning kan vegen tidligst være klar for bygging rundt 2024 - hvis det bevilges penger til det.

Tre-fire års byggetid

Prosjektleder for E134 Dagslett-Linnes i Statens vegvesen, Nils Brandt, sier at beregnet byggetid er tre-fire år.

Det alle fremmøtte på de to folkemøtene derimot er helt enige om, er at planleggingen av ny veg mellom Dagslett og E18 i Lier har tatt alt for lang tid.

Alle forslag gir betydelige inngrep

Men det store engasjementet for denne vegsaken viser også at det må knuses noen egg for å få til en vegomelett alle synes er spiselig.

For selv om Viker-alternativet trolig er mest skånsomt for den verdifulle matjorda i Lier vil ingen av de vurderte løsningene gå fri av betydelige inngrep i natur og eiendommer, heter det i meldingen.

Kilde: Pressemelding fra Statens Vegvesen
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Rekordmange vil til Statsbygg

Ukens konkurser

Risa og Kruse Smith vil bygge sykkeltunnel

Optimera med ny storkontrakt

Innstilt til utvidelse av Gardermoen-hotell

- Kollaps i innleie til bygg

Nyhetsbrev

Falt 5-6 meter på jobb

Bruker Bygg Reis Deg som utstillingsvindu

Stangeland Maskin innstilt til utbygging av to vindparker

Over 50% solgt for Bygg Reis Deg

Satser i Drammen og Tønsberg

Årets trebyggeri 2019

En sædcelle til besvær

Ølen Betong tapte i retten

Blir styreleder i Oslobygg

Han blir Hareides rådgiver

5 konkurrerer om E18-prosjekt til 5 milliarder

Sikret tre kontrakter på Svalbard

Betonmast: - 2019 var et krevende år

Åpnet E134-strekning

- Byggebransjen viktig for å nå klimamål

AF om arbeidsulykken: - Tragisk utfall

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Grønt lys for Tromsø lufthavn

Omkom etter arbeidsulykke

Ukens konkurser

- Byggkvalitet uten ambisjon om gode bygg

Ukens konkurser

Norconsult sikrer nytt Bærum-prosjekt

Ukens konkurser

Enklere å velge teknisk godkjente byggevarer

Ukens vits: Glassmesteren

Ukens konkurser

Han blir ny regionsdirektør

Ukens konkurser

Infobric kjøper opp i Sverige

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.284