23948sdkhjf

Bremsene virket ikke - brakk ryggen 10 steder

Se bildene fra ulykken.

Han brakk ryggen på 10 steder, og fikk store skader i kjeven. Men da lastebilen han kjørte mistet bremsekraften ned Kolsåsbakken i Bærum, og han braste inn i heishuset i bånn av bakken, var han glad for at det ikke gikk verre.

Vi skriver 9. juni 2018. Liungen Knut Olaf Haveråen Kals (58) kjører overskuddsmasse fra et nytt demenssenter som ligger nær Bærum nye sykehus opp Kolsåsbakken for Buskerud Anleggstransport (BAT) denne dagen.

Knut Olaf Haveråen Kals havnet i 2018 i en alvorlig ulykke. Til Building Supply forteller han om hendelsen den juni-dagen. Bilde: Privat. 

Dette er et firma han har kjørt mye for tidligere også. Denne dagen satt han bak rattet på Volvos flaggskip, FMX. Men da han hadde tippet av overskuddsmassen på toppen av slålambakken og skulle ned igjen, merket han raskt at noe var galt.

Bremsene funket ikke – ikke i det hele tatt.

I 75 km/t braste det tunge kjøretøyet nedover bakken med Kals bak rattet. Han rakk å tenke at han ikke måtte kaste seg ut av bilen og la bilen fare av sted med risiko for å skade andre.

Oversiktsbilde over ulykkesstedet. Bilde: Privat. 

I bånn av bakken hadde han ikke noe annen mulighet til å la det stå til. Han sneiet kraftig borti et servicebygg som sto nederst i bakken, og inn i heishuset før ferden endte i ei steinur like ved.

- Jeg forsto raskt at noe var galt, for jeg satt sammenklemt i førerhuset og merket at ryggen var most. Samtidig forsto jeg at jeg måtte ut av bilen. Det kom raskt kolleger til, og jeg kunne fortelle dem hva de skulle gjøre slik at skadene på meg ble minst mulig, sier Kals når har tenker tilbake på hva som skjedde.

Han hadde erfaring med en del syketransport, og det kom godt med i den akutte fasen i bånn av slalåmbakken. Han ba de andre om å legge ham flatt ut på bakken. Da ambulansen kom til stedet ble han først fraktet til Bærum sykehus, men tilstanden ble vurdert som så alvorlig at han ble fraktet videre til Ullevål sykehus i Oslo.

Kals viser frem skadene sine. Bilde: Privat. 

Utfordringen – i tillegg til skadene i ryggen og i kjeven – var at lungene klappet sammen, og lungene hans måtte derfor prepareres med en maske med luftfuktighet før operasjon kunne finne sted.

 -På Ullevål ble det konstatert 10 brudd i ryggen. Derfor sitter jeg her i dag med to skiver og 15 nagler i ryggen. I tillegg har jeg vært gjennom en del operasjoner i kjeven og tannsettet. Når jeg ser tilbake på det nå, er jeg bare glad for at jeg fikk livet i gave på nytt. Det kunne gått så mye verre, sier han.

58-åringen sliter en del med smerter, men ikke mer enn at han greier å leve ganske normalt.

Han sliter heldigvis ikke med traumer rundt selve hendelsen. Han husker alt, og han tror det at han ikke sitter igjen med spørsmål fra selve ulykken kan være en årsak til at han ikke har så mange vonde tanker om dramaet som utspant seg i Kolsåsbakken. Lastebilen ble rettet opp igjen for mer enn en million kroner etter ulykken.

Kals på Ullevål etter hendelsen. Bilde: Privat. 

Bilen på ulykkesstedet. Bilde: Privat. 

-Vil du noen gang kunne kjøre lastebil igjen, tror du?

-Jeg satte meg bak rattet på en personbil en måneds tid etter ulykken. Jeg er ikke redd for å kjøre lastebil igjen, men vil nok ta noen bevisste forholdsregler og risikovurderinger, svarer han.

Og nå er vi ved et av Kals ankepunkt. Han er sterkt kritisk til hvordan lastebilnæringen jobber i forhold til risikovurderinger satt opp mot kortsiktig profitt i en bransje preget av "cowboy-tilstander".

Når vi spør han om han har fått noen forklaring på hvorfor bremsepedalen, giret eller håndbrekket ikke virket denne junidagen for halvannet års tid siden, sier at han forklaringen fra Volvo er ullen.

Bilder over: Fra ulykkesstedet. Bilder: Privat. 

-At det var elektronikken som kuttet ut. Alveliften heiste seg nemlig opp, men ABS-systemet virket ikke når elektronikken ble kuttet ut, sier han, og legger til at det har vært flere liknende ulykker på flatmark med denne Volvo-modellen. Det skal visstnok også ha vært en ulykke hvor en lastebil kjørte ut i et vann, som medførte at sjåføren druknet.

- For meg dreier dette seg om kynisk markedskapitalisme og bedriftshemmeligheter. Jeg har aldri fått noen skikkelig forklaring på hvorfor dette skjedde, verken fra Volvo eller fra BAT, som eide bilen. Hvis ikke Volvo eller BAT gjør folk oppmerksomme på feilen som førte til ulykken, så vil jeg gå rettens vei for å finne ut av dette. Jeg kan ikke la andre yrkessjåfører bli utsatt for det samme, sier han.

I en e-post Kals har mottatt fra BAT, går det fram at Volvo skal ha gjort en oppgradering av elektronikken i FMX-modellen. Det er all forklaring han har fått.

Førerhytten. Bilde: Privat. 

Volvo Norge AS sier i en kommentar til ulykken med Kals at de er gjort kjent med at det er en mulig risiko ved Volvo-biler som har fått ettermontert akseltrykkfordeler av typen GEHAB eller ACULAR hos påbygger. Volvo understreker at dette ikke er en fabrikkmontert anordning.

- Risikoen ligger i at slike biler ved uriktig bruk av akseltrykkfordeler og ved sammenfall av uheldige forhold, kan få redusert bremseeeffekt. Etter at vi ble kjent med dette, er det gjennomført en oppgraderingskampanje på biler med ettermontert akseltrykkfordeler, uttaler kommunikasjonsdirektør Bjørn-Inge Haugan hos Volvo Norge i en e-post. Han legger til at kampanjen har bestått i en oppgradering av elektronikken.

-Burde Volvo ha kommet med en eller annen unnskyldning overfor Kals etter ulykken? Eller i det minste tatt kontakt for å høre hvordan det gikk med ham? 

- Når det gjelder ulykken i Kolsåsbakken, er denne fulgt opp i samarbeid med kunden. Årsaken til ulykken er ikke avklart, men vi synes selvsagt det er leit at sjåføren ble skadet i hendelsen, svarer Haugan.

Han ønsker å understreke at Knut Olav Haveråen Kals’ påstand om at bremser, gir og håndbrekk ikke skal ha fungert på samme tid, virker usannsynlig.

- Spesielt med tanke på at den aktuelle ulykkesbilen ble testet hos Statens Vegvesen rett etter ulykken uten at det ble funnet feil på bremsene, sier kommunikasjonsdirektøren, som også ønsker å legge til at Volvo Norge ikke er kjent med påstander om annen dødsulykke i Norge eller at det skal ha vært flere ulykker på flatmark, hvor den nevnte anordningen skal være ulykkesårsak.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094