23948sdkhjf

15 milliarder brukt på forbedring av riksvei-tunnelene

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

Tunneloppgraderingene er den mest omfattende opprustningen av veinettet som noen gang er utført.

Les også: Foreslår fire korridorer videre

Statens vegvesen har utbedret 80 tunneler på riksveinettet siden programmet om tunnelutbedring kom i gang for om lag seks år siden. Kostnadene har kommet opp i nær 15 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.

Tunnelene er godkjente!

- Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjente, men alle tunneler der det går trafikk, er godkjent for bruk, forklarer sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.

Tunneler blir godkjent for bruk etter de periodiske inspeksjonene. Nye tunneler og tunneler som er oppgradert, blir sikkerhetsgodkjent før åpning.

Formidabel jobb

- Jeg vil understreke at det er gjort en formidabel jobb med å forbedre tilstanden og øke sikkerheten i norske veitunneler, sier Kaarmo.

Det som er riktig at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres.

På grunn av omfanget prioriteres TEN-T-nettet, som er en europeisk definisjon av de viktigste transportrutene. Det er tunnelene på TEN-T-nettet som omfattes av kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.

Les også: Inviterer til infomøte om nytt Sotrasamband

Statens vegvesen prioriterer også tunneler på det øvrige riksveinettet som er i dårlig forfatning.

I enkelte deler av landet tar tunnelutbedringene lengre tid enn forutsatt. Årsakene er økt omfang på arbeidet og de store kostnader. Hensynet til trafikkavvikling spiller også inn. Arbeid i tunnelene medfører hel eller delvis stengning og omkjøring på dårligere veier.

Risikoreduserende tiltak

Selv om eldre tunneler ikke har det utstyret som det stilles krav om i nye tunneler, er sikkerheten ivaretatt. Etter sikkerhet- og sårbarhetsanalyser kan man iverksette tiltak som reduserer risiko. Eksempler er restriksjoner for tunge kjøretøy, redusert fartsgrense eller et generelt høynet omfang av beredskap.

Dette sier tunnelsikkerhetsforskriften om periodiske inspeksjoner

Vegdirektoratet skal utføre jevnlige inspeksjoner for å påse at alle tunneler som omfattes av forskriften, er i samsvar med krav fastsatt i forskriften.

Les også: Én kvinne vil bli divisjonsdirektør

Tidsrommet mellom to inspeksjoner av en tunnel skal ikke overstige seks år.

Dersom Vegdirektoratet finner at en tunnel ikke tilfredsstiller kravene i forskriften, skal det underrette tunnelforvalter og sikkerhetskontrolløren om at det må treffes tiltak for å styrke tunnelsikkerheten. Vegdirektoratet fastsetter vilkår for fortsatt bruk eller gjenåpning av tunnelen eller andre restriksjoner eller vilkår som skal gjelde inntil utbedringstiltakene er iverksatt.

Dersom utbedringstiltakene medfører vesentlig endring i tunnelens konstruksjon eller bruk, skal det straks disse tiltakene er gjennomført gis ny brukstillatelse for tunnelen, i samsvar med framgangsmåten fastsatt i vedlegg II.

Kilde: Pressemelding
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Snart byggestart for ny fotballhall i Drammen

- 30.000 sprinkleranlegg har aldri blitt kontrollert

Betonmast gjør endringer i konsernledelsen

Blir totalrådgiver for nytt skolebygg på Tysnes

Bygger helsepark på Stord

Får kraftig kritikk etter kranvelt

Nyhetsbrev

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Kjøper opp dansk bedrift og fabrikk

Inntar det danske markedet igjen etter 95 år.

- Tøffere tider i bygg og anlegg

Inviterer til møte om Utøya-entreprise

Foreslår fire korridorer videre

Han blir ny regionsdirektør

Nest beste trucksalg på mange år

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Vil bygge 2575 nye studentboliger

Arbeider omkom etter fallulykke – prosjekt innstilt

Redder jobber etter konkurs

Ukas vits: Fridag

Inviterer til infomøte om nytt Sotrasamband

Én kvinne vil bli divisjonsdirektør

Kjøper Veidekke-eid entreprenør

Mann død etter arbeidsulykke

Rekordomsetning for kompressorer

SE VIDEO: Mislykket brusprengning

Ukens konkurser

Infobric kjøper opp i Sverige

Ukens vits: Hevn

Ukens konkurser

Solgte boliger for 6,3 milliarder i 2019

Disse bedriftene gikk konkurs i ferien

Åpnet E6 gjennom Skarpsnotunnelen

Ny forskningsmilliard til norske bedrifter

95 millioner til utslippsfrie løsninger

Ukens vits: Julegaven

BaneNOR-sjef blir styreleder i Conceptor Bolig

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Lagersalg hos Alf I. Larsen

ForusMessen 2020

Prøveutstyr for testing av asfalt

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

Ny fremtidsrettet løsning for romkontroll- basert på IoT

Månedens referanse – Desember 2019

CBI Norge har ansatt ny teknisk selger

God Jul

Ekspressruller

KEMPER kampanje hos iTec

Schneider Electric inviterer til Innovation Day

Hydroscand flytter til nytt hovedkontor

Din leverandør for sveise- og skjæreprosesser

Prøveutstyr - tilslag

Hydroscand åpner ny avdeling

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Snøkanonslange

Hydroscand åpner ny avdeling

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Servi blæreakkumulator, SHBS

Send til en kollega

0.161