23948sdkhjf

15 milliarder brukt på forbedring av riksvei-tunnelene

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

Tunneloppgraderingene er den mest omfattende opprustningen av veinettet som noen gang er utført.

Les også: Rehabiliterer for 63 millioner i Trondheim

Statens vegvesen har utbedret 80 tunneler på riksveinettet siden programmet om tunnelutbedring kom i gang for om lag seks år siden. Kostnadene har kommet opp i nær 15 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.

Tunnelene er godkjente!

- Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjente, men alle tunneler der det går trafikk, er godkjent for bruk, forklarer sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.

Tunneler blir godkjent for bruk etter de periodiske inspeksjonene. Nye tunneler og tunneler som er oppgradert, blir sikkerhetsgodkjent før åpning.

Formidabel jobb

- Jeg vil understreke at det er gjort en formidabel jobb med å forbedre tilstanden og øke sikkerheten i norske veitunneler, sier Kaarmo.

Det som er riktig at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres.

På grunn av omfanget prioriteres TEN-T-nettet, som er en europeisk definisjon av de viktigste transportrutene. Det er tunnelene på TEN-T-nettet som omfattes av kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.

Les også: Skanska får bygge Nydalsbrua

Statens vegvesen prioriterer også tunneler på det øvrige riksveinettet som er i dårlig forfatning.

I enkelte deler av landet tar tunnelutbedringene lengre tid enn forutsatt. Årsakene er økt omfang på arbeidet og de store kostnader. Hensynet til trafikkavvikling spiller også inn. Arbeid i tunnelene medfører hel eller delvis stengning og omkjøring på dårligere veier.

Risikoreduserende tiltak

Selv om eldre tunneler ikke har det utstyret som det stilles krav om i nye tunneler, er sikkerheten ivaretatt. Etter sikkerhet- og sårbarhetsanalyser kan man iverksette tiltak som reduserer risiko. Eksempler er restriksjoner for tunge kjøretøy, redusert fartsgrense eller et generelt høynet omfang av beredskap.

Dette sier tunnelsikkerhetsforskriften om periodiske inspeksjoner

Vegdirektoratet skal utføre jevnlige inspeksjoner for å påse at alle tunneler som omfattes av forskriften, er i samsvar med krav fastsatt i forskriften.

Les også: Trøndelag: Tester asfalt tilsatt fiber

Tidsrommet mellom to inspeksjoner av en tunnel skal ikke overstige seks år.

Dersom Vegdirektoratet finner at en tunnel ikke tilfredsstiller kravene i forskriften, skal det underrette tunnelforvalter og sikkerhetskontrolløren om at det må treffes tiltak for å styrke tunnelsikkerheten. Vegdirektoratet fastsetter vilkår for fortsatt bruk eller gjenåpning av tunnelen eller andre restriksjoner eller vilkår som skal gjelde inntil utbedringstiltakene er iverksatt.

Dersom utbedringstiltakene medfører vesentlig endring i tunnelens konstruksjon eller bruk, skal det straks disse tiltakene er gjennomført gis ny brukstillatelse for tunnelen, i samsvar med framgangsmåten fastsatt i vedlegg II.

Kilde: Pressemelding
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ny prosjektdirektør i Bane NOR Utbygging

Ukas vits: Politi og dop

Først i Rogaland med elektrisk gravemaskin

Kuttet klimagassutslippene med 25 prosent

Norconsult skal optimalisere ny T-banetrasé

Bedre utnyttelse av stordata skal gi smartere eiendomsdrift

Nyhetsbrev

Gammelt lagerbygg blir klimavinner

Veidekke har fått nytt boligoppdrag på Ulven

Vant europeisk digital-pris

Kuttet anleggsutslipp med 100.000 tonn CO2

Mer overvåking gir bedre miljø

Vi tar sommerferie!

Tar doktorgrad om kunstig intelligens i bygg

Bygger Felleskjøpets nye sentrallager

Leverer sikkerhetsløsninger til Nasjonalmuseet

Selger Norges mest attraktive næringstomt

Rehabiliterer for 63 millioner i Trondheim

Workhand bryter med ATG

Statsbygg søker ny direktør

Byggestart på Rv.4 i Gjøvik

NHO mener bedriftene trenger lengre permitteringsperiode

Bygger Norges største barneskole på Fjellhamar

Ukas vits: Brøyting

Skanska får bygge Nydalsbrua

Norconsult skal planlegge veier i Lillestrøm

Statsbygg og Bane NOR samarbeider om BIM

Tilgjengelighet er helt avgjørende

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Massive treskuffer på mål fra Unit-Partner ApS Danmark.

Energirenovering - Øk verdien på huset og reduser forbruket

Alf I. Larsen AS outlet

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Branndokumentasjon - Hvorfor velge celluloseisolasjon

Skjærende verktøy

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Energieffektiv ventilasjon bedrer inneklimaet i nye hytter

Genlab Tørkeovner - nøyaktige og effektive

Zeb bolig med energieffektiv desentral ventilasjon

Hydroscand produserer vaskeslanger

Avløpspumpestasjoner

Tretti år i oppoverbakke!

Elektrisk Varmekolbe fra Norske Backer

Kabelføringssystem gir 5 ganger raskere installasjonstid

Webinar: Sola-rapporten / Hva har vi lært?

Månedens referanse – juni 2020

kNm Hydraulikk + Hydratight

Svømmehall med søkelys på sikkerhet

Bahco har tilbehøret til ditt elektriske verktøy

Mobilair M59: Den nye standarden i 5m³-området

Ta et skritt fremover med Seneca Data Recorder!

Kiwa akkreditert for inspeksjon av fornøyelsesinnretninger

Forenkler test og idriftsetting av digitale tavler

Send til en kollega

0.141