23948sdkhjf

Nye Veier anbefaler korridorene A1 og R1 på E39

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

Nye Veier har gitt sitt innspill til kommunedelplanen for E39 Lyngdal til Ålgård. Korridorene A1 og R1 bør velges for de har den beste samfunnsøkonomiske lønnsomheten.

Planen bør åpne for konkretisering av en annen krysning av Fedafjorden i Agder, som gir større nytte for trafikantene, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård skal knytte Vestlandet til Sørlandet og Østlandet. E39 er den viktigste transportåren fra Vestlandet mot Europa. Ny E39 skal knytte bo- og arbeidsmarkedene i denne regionen sammen.

Les også: Ny vei og nytt kryss mellom E6 og rv. 3 ved Ulsberg

Dette er tidenes største samferdselsprosjekt i denne delen av landet. E39 bygges med firefelts motorvei og 110 km/t som fartsgrense.

Kommunedelplanen for E39 mellom Lyngdal og Ålgård har korridorene A1 og A2 gjennom Agder, og korridorene R1, R2 og R3 gjennom Rogaland.

Nye Veier har vært tydelige overfor Statens vegvesen i at korridoren R2 ikke bør aksepteres som et alternativ. Den har dårligere måloppnåelse enn korridoren R1.

Mens trafikantnytten reduseres med 2,1 milliarder, er besparelsene ved å velge R2 kun 400 millioner kroner. Det samfunnsøkonomiske tapet ved denne investeringen er derfor mer enn 30 prosent av investeringsbeløpet. R2 er dermed et dårlig alternativ for samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

Nye Veier peker på at utredningene viser at A1 er den beste korridoren gjennom Agder. Denne korridoren har størst nytte for trafikantene, lavest investeringer og gir færrest negative konsekvenser.

Nye Veier ser muligheten til å korte inn E39. Målet er å skape stor nytte for trafikantene, lavere kostnader og bedre samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Større nytte for trafikantene kan realiseres på strekningen mellom Lyngdal og Flekkefjord.

- Vi ber om muligheten til å utrede en ny korridor. Den vil gå nordøst for forslaget fra Statens vegvesen. Her kan vi realisere bedre nytte for trafikantene tilsvarende en milliard kroner med en kortere vei, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for E39.

Nye Veier gir et formelt innspill om å ta ut strekningen fra Lyngdal, gjennom Kvinesdal og deler av Flekkefjord, fra kommunedelplanen.

Les også: Nye Mjøsbroa: Lettere og lavere CO2-utslipp gjennom bruk av tre

Nye Veier vil i samarbeid med kommunene og øvrige myndigheter nå gjennomføre et planarbeid. Dette innebærer en konsekvensutredning på strekningen fra Lyngdal til Flekkefjord. Nye Veier mener dette ikke vil forsinke realiseringen av veien.

Nye Veier vil starte arbeidet med realisering av E39 fra Bue til Ålgård etter at høringsfristen for kommunedelplanen er gått ut. Reguleringsplan vil sendes til politisk behandling i kommunene Bjerkreim og Gjesdal.

- Rask fremdrift i planleggingen og realiseringen av E39 fra Lyngdal til Ålgård er betinget vedtatt kommunedelplan, finansiering med bompenger og vedtatte reguleringsplaner, sier Heieraas.

Styret i Nye Veier prioriterte strekningen fra Flekkefjord til Ålgård i 2019. Da med forutsetning av at korridorene A1 gjennom Agder og R1 gjennom Rogaland ble valgt.

- Styrets prioritering er basert på korridorene med best samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Disse korridorene gir størst nytte for trafikantene, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for E39.

Styret i Nye Veier prioriterer strekninger to ganger årlig. Styret vil gjøre nye vurderinger knyttet til prioritering E39 gjennom Rogaland dersom andre korridorer enn A1 og R1 velges, skriver selskapet avsluttende. 

Kilde: Pressemelding fra Nye Veier
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ny prosjektdirektør i Bane NOR Utbygging

Ukas vits: Politi og dop

Først i Rogaland med elektrisk gravemaskin

Kuttet klimagassutslippene med 25 prosent

Norconsult skal optimalisere ny T-banetrasé

Bedre utnyttelse av stordata skal gi smartere eiendomsdrift

Nyhetsbrev

Gammelt lagerbygg blir klimavinner

Veidekke har fått nytt boligoppdrag på Ulven

Vant europeisk digital-pris

Kuttet anleggsutslipp med 100.000 tonn CO2

Mer overvåking gir bedre miljø

Vi tar sommerferie!

Tar doktorgrad om kunstig intelligens i bygg

Leverer sikkerhetsløsninger til Nasjonalmuseet

Bygger Felleskjøpets nye sentrallager

Selger Norges mest attraktive næringstomt

Rehabiliterer for 63 millioner i Trondheim

Workhand bryter med ATG

Statsbygg søker ny direktør

Byggestart på Rv.4 i Gjøvik

NHO mener bedriftene trenger lengre permitteringsperiode

Bygger Norges største barneskole på Fjellhamar

Ukas vits: Brøyting

Skanska får bygge Nydalsbrua

Norconsult skal planlegge veier i Lillestrøm

Statsbygg og Bane NOR samarbeider om BIM

Tilgjengelighet er helt avgjørende

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Massive treskuffer på mål fra Unit-Partner ApS Danmark.

Energirenovering - Øk verdien på huset og reduser forbruket

Alf I. Larsen AS outlet

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Branndokumentasjon - Hvorfor velge celluloseisolasjon

Skjærende verktøy

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Energieffektiv ventilasjon bedrer inneklimaet i nye hytter

Genlab Tørkeovner - nøyaktige og effektive

Zeb bolig med energieffektiv desentral ventilasjon

Hydroscand produserer vaskeslanger

Avløpspumpestasjoner

Tretti år i oppoverbakke!

Elektrisk Varmekolbe fra Norske Backer

Kabelføringssystem gir 5 ganger raskere installasjonstid

Webinar: Sola-rapporten / Hva har vi lært?

Månedens referanse – juni 2020

kNm Hydraulikk + Hydratight

Svømmehall med søkelys på sikkerhet

Bahco har tilbehøret til ditt elektriske verktøy

Mobilair M59: Den nye standarden i 5m³-området

Ta et skritt fremover med Seneca Data Recorder!

Kiwa akkreditert for inspeksjon av fornøyelsesinnretninger

Forenkler test og idriftsetting av digitale tavler

Send til en kollega

0.126