23948sdkhjf

Nye Veier anbefaler korridorene A1 og R1 på E39

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

Nye Veier har gitt sitt innspill til kommunedelplanen for E39 Lyngdal til Ålgård. Korridorene A1 og R1 bør velges for de har den beste samfunnsøkonomiske lønnsomheten.

Planen bør åpne for konkretisering av en annen krysning av Fedafjorden i Agder, som gir større nytte for trafikantene, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård skal knytte Vestlandet til Sørlandet og Østlandet. E39 er den viktigste transportåren fra Vestlandet mot Europa. Ny E39 skal knytte bo- og arbeidsmarkedene i denne regionen sammen.

Les også: Anbefaler ny storflyplass på Leknes

Dette er tidenes største samferdselsprosjekt i denne delen av landet. E39 bygges med firefelts motorvei og 110 km/t som fartsgrense.

Kommunedelplanen for E39 mellom Lyngdal og Ålgård har korridorene A1 og A2 gjennom Agder, og korridorene R1, R2 og R3 gjennom Rogaland.

Nye Veier har vært tydelige overfor Statens vegvesen i at korridoren R2 ikke bør aksepteres som et alternativ. Den har dårligere måloppnåelse enn korridoren R1.

Mens trafikantnytten reduseres med 2,1 milliarder, er besparelsene ved å velge R2 kun 400 millioner kroner. Det samfunnsøkonomiske tapet ved denne investeringen er derfor mer enn 30 prosent av investeringsbeløpet. R2 er dermed et dårlig alternativ for samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

Nye Veier peker på at utredningene viser at A1 er den beste korridoren gjennom Agder. Denne korridoren har størst nytte for trafikantene, lavest investeringer og gir færrest negative konsekvenser.

Nye Veier ser muligheten til å korte inn E39. Målet er å skape stor nytte for trafikantene, lavere kostnader og bedre samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Større nytte for trafikantene kan realiseres på strekningen mellom Lyngdal og Flekkefjord.

- Vi ber om muligheten til å utrede en ny korridor. Den vil gå nordøst for forslaget fra Statens vegvesen. Her kan vi realisere bedre nytte for trafikantene tilsvarende en milliard kroner med en kortere vei, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for E39.

Nye Veier gir et formelt innspill om å ta ut strekningen fra Lyngdal, gjennom Kvinesdal og deler av Flekkefjord, fra kommunedelplanen.

Les også: Foreslår fire korridorer videre

Nye Veier vil i samarbeid med kommunene og øvrige myndigheter nå gjennomføre et planarbeid. Dette innebærer en konsekvensutredning på strekningen fra Lyngdal til Flekkefjord. Nye Veier mener dette ikke vil forsinke realiseringen av veien.

Nye Veier vil starte arbeidet med realisering av E39 fra Bue til Ålgård etter at høringsfristen for kommunedelplanen er gått ut. Reguleringsplan vil sendes til politisk behandling i kommunene Bjerkreim og Gjesdal.

- Rask fremdrift i planleggingen og realiseringen av E39 fra Lyngdal til Ålgård er betinget vedtatt kommunedelplan, finansiering med bompenger og vedtatte reguleringsplaner, sier Heieraas.

Styret i Nye Veier prioriterte strekningen fra Flekkefjord til Ålgård i 2019. Da med forutsetning av at korridorene A1 gjennom Agder og R1 gjennom Rogaland ble valgt.

- Styrets prioritering er basert på korridorene med best samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Disse korridorene gir størst nytte for trafikantene, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for E39.

Styret i Nye Veier prioriterer strekninger to ganger årlig. Styret vil gjøre nye vurderinger knyttet til prioritering E39 gjennom Rogaland dersom andre korridorer enn A1 og R1 velges, skriver selskapet avsluttende. 

Kilde: Pressemelding fra Nye Veier
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

VIDEO: Bærekraftig tunneldriving med hybrid frontlaster

Får millioner til ombruk-satsing

Rogalandsbedrift sikret leveranse til Trøndelagbru

AF lander stor avtale i Sverige

Ønsker kompetansekrav for montering av vegrekkverk

10 prosjekter kjemper om hederspris

Nyhetsbrev

Tildelt DOGA-merket for design og arkitektur

Grieghallen oppgraderes: Inviterer til fagseminar

Nettløsninger trumfer skranke for Vegvesenet

Ukens vits: Glassmesteren

Hovland: - Spennende med ny sjef

Vi beklager feilutsending av nyhetsbrev

- God dialog blir viktig

Anbefaler ny storflyplass på Leknes

Gravemaskin i fyr og flammer – mener den er påtent

Knut Arild Hareide (KRF) blir samferdselsminister

Ukens konkurser

Hun er ny direktør i SINTEF Community

Satte omsetningsrekord

Snart byggestart for ny fotballhall i Drammen

- 30.000 sprinkleranlegg har aldri blitt kontrollert

Betonmast gjør endringer i konsernledelsen

Bygger helsepark på Stord

Blir totalrådgiver for nytt skolebygg på Tysnes

Han blir ny regionsdirektør

Ukens konkurser

Infobric kjøper opp i Sverige

Ukens vits: Hevn

Ukens konkurser

Solgte boliger for 6,3 milliarder i 2019

Disse bedriftene gikk konkurs i ferien

Åpnet E6 gjennom Skarpsnotunnelen

Ny forskningsmilliard til norske bedrifter

95 millioner til utslippsfrie løsninger

Ukens vits: Julegaven

BaneNOR-sjef blir styreleder i Conceptor Bolig

Se alle Bedriftenes egne nyheter

VERLINDE VX elektrisk talje

Velg rett prosess for termisk skjæring

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Lagersalg hos Alf I. Larsen

ForusMessen 2020

Prøveutstyr for testing av asfalt

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

Ny fremtidsrettet løsning for romkontroll- basert på IoT

Månedens referanse – Desember 2019

CBI Norge har ansatt ny teknisk selger

God Jul

Ekspressruller

KEMPER kampanje hos iTec

Schneider Electric inviterer til Innovation Day

Hydroscand flytter til nytt hovedkontor

Din leverandør for sveise- og skjæreprosesser

Prøveutstyr - tilslag

Hydroscand åpner ny avdeling

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Snøkanonslange

Hydroscand åpner ny avdeling

Send til en kollega

0.172