23948sdkhjf

Mer jernbane for pengene i Drammen

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

Det store Bane NOR-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har nedjustert prognosen for hvor mye utbyggingen vil koste.

- Vi må få så mye effekt som mulig ut av hver eneste jernbanekrone, sier prosjektsjef Hanne Stormo.

Bane NOR skal bygge nytt dobbeltspor mellom Drammen og Skoger, som et sentralt ledd i arbeidet med å etablere sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg, og dermed legge til rette for flere avganger på Vestfoldbanen. Prosjektet i Drammen er omfattende, med 7 km tunnel under Strømsåsen. Deler av tunnelen er teknisk komplisert, med etablering av løsmassetunnel og kulvert.

Les også: Foreslår fire korridorer videre

- Det er et komplisert prosjekt på mange måter, forteller prosjektsjef i Bane NOR, Hanne Anette Stormo. - Det gjelder ikke bare det at vi skal jobbe i en by, der mange naboer og reisende vil bli berørt, men også den tekniske gjennomføringen.

Rekkefølge, hensetting og signal

Prosjektet skal bygge om både Drammen stasjon og Gulskogen stasjon, og bygge nye spor mellom stasjonene. Det ble opprinnelig planlagt å begynne med Gulskogen stasjon, og ta Drammen stasjon til sist. Dette har prosjektet gått bort fra.

- For å være sikre på at vi gjennomfører de krevende anleggsperiodene på best mulig måte, med særlig fokus på utnyttelse av togfrie perioder, har vi gjennomført en optimaliseringsprosess, sier Stormo. - Det betyr at vi har lett etter løsninger som kan gi oss gevinster i både tid og penger, uten at det går utover kvalitet og sikkerhet. Jeg er glad for å kunne si at vi har funnet løsninger som gir besparelser på 500 millioner kroner, og som samtidig legger til rette for at dobbeltsporet og Drammen stasjon kan åpne i 2024.

Bane NOR bygger om Drammen stasjon og dobbeltsporet til Vestfold først, og deretter Gulskogen stasjon. Det skal etableres en midlertidig togparkering (hensetting) ved Nybyen, ikke langt fra Drammen stasjon. Det betyr igjen at det ikke blir nødvendig å vende tog ved Gulskogen, noe som er en stor fordel for prosjektet, sier Hanne Stormo.

- Den store gevinsten skjer ved at vi ikke trenger å etablere et nytt midlertidig signalanlegg i anleggsperioden, slik vi tidligere hadde forutsatt, men kan bruke det anlegget som allerede finnes.

Store summer

Bane NOR arbeider med å etablere det moderne signalsystemet ERTMS som standard på jernbanen. Det betyr at et nytt signalanlegg måtte ha vært midlertidig, siden den oppgraderte Vestfoldbanen skal bruke ERTMS, og ville ha medført ekstrakostnader på rundt 500 millioner kroner.

Les også: 15 milliarder brukt på forbedring av riksvei-tunnelene

- Det er snakk om virkelig store summer når vi bygger jernbane. Vi i Drammen leter etter smarte løsninger og kostnadsbesparelser hele tiden, og det ser vi effekten av nå. Jeg er stolt av kollegene mine, som gjør det de kan for å bygge mer jernbane for pengene, sier Hanne Stormo.

Fakta:

InterCity-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen skal bygge nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen fra Drammen stasjon til Skoger, der det nye sporet kobler seg på eksisterende dobbeltspor. Sammen med etableringen av nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker i Vestfold innebærer det at det blir dobbeltspor hele veien fra Oslo til Tønsberg når prosjektene står ferdige, etter planen i 2024.

Kilde: Pressemelding fra Bane NOR
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Snart byggestart for ny fotballhall i Drammen

- 30.000 sprinkleranlegg har aldri blitt kontrollert

Betonmast gjør endringer i konsernledelsen

Blir totalrådgiver for nytt skolebygg på Tysnes

Bygger helsepark på Stord

Får kraftig kritikk etter kranvelt

Nyhetsbrev

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Kjøper opp dansk bedrift og fabrikk

Inntar det danske markedet igjen etter 95 år.

- Tøffere tider i bygg og anlegg

Inviterer til møte om Utøya-entreprise

Foreslår fire korridorer videre

Han blir ny regionsdirektør

Nest beste trucksalg på mange år

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Vil bygge 2575 nye studentboliger

Arbeider omkom etter fallulykke – prosjekt innstilt

Redder jobber etter konkurs

Ukas vits: Fridag

Inviterer til infomøte om nytt Sotrasamband

Én kvinne vil bli divisjonsdirektør

Kjøper Veidekke-eid entreprenør

Mann død etter arbeidsulykke

Rekordomsetning for kompressorer

SE VIDEO: Mislykket brusprengning

Ukens konkurser

Infobric kjøper opp i Sverige

Ukens vits: Hevn

Ukens konkurser

Solgte boliger for 6,3 milliarder i 2019

Disse bedriftene gikk konkurs i ferien

Åpnet E6 gjennom Skarpsnotunnelen

Ny forskningsmilliard til norske bedrifter

95 millioner til utslippsfrie løsninger

Ukens vits: Julegaven

BaneNOR-sjef blir styreleder i Conceptor Bolig

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Lagersalg hos Alf I. Larsen

ForusMessen 2020

Prøveutstyr for testing av asfalt

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

Ny fremtidsrettet løsning for romkontroll- basert på IoT

Månedens referanse – Desember 2019

CBI Norge har ansatt ny teknisk selger

God Jul

Ekspressruller

KEMPER kampanje hos iTec

Schneider Electric inviterer til Innovation Day

Hydroscand flytter til nytt hovedkontor

Din leverandør for sveise- og skjæreprosesser

Prøveutstyr - tilslag

Hydroscand åpner ny avdeling

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Snøkanonslange

Hydroscand åpner ny avdeling

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Servi blæreakkumulator, SHBS

Send til en kollega

0.125