23948sdkhjf

Suksess for klimavennlig asfalt

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

Årets asfaltsesong er over og forsøket med fokus på klima i Statens vegvesen, Region midt fungerte.

Les også: Foreslår fire korridorer videre

– Nå er det viktig å fortsette det gode fokuset på dette, og stille krav i neste års asfaltkontrakter, sier seksjonsleder Thor Asbjørn Lunaas ved asfaltseksjonen i Statens vegvesen Region midt.

I år var det to asfaltkontrakter som testet ut vekting av CO2. For første gang spilte CO2-utslipp en avgjørende rolle for hvilken entreprenør som vant anbudet om asfaltkontraktene. En kontrakt ved Tunnsjøen nord i Trøndelag og deler av en kontrakt på Sunnmøre.

Les mer om prosessen i saken: Velger klimavennlig asfalt.

Noen av tiltakene for å redusere CO2-utslipp vil være å produsere asfalten ved lavere temperatur (lavtemperaturasfalt), mer energibesparende fyringsmetoder ved asfaltproduksjon (pellets eller gass i stedet for diesel og tungolje), gjenbruk av asfalt, mobile asfaltfabrikker nært pukkverk og utleggersted som fører til korte transportavstander av asfalt, lastebiler med lavt CO2-utslipp, type stein, tørre steinmaterialer etc.

Les også: - Tøffere tider i bygg og anlegg

Statens vegvesen legger ikke føringer for hvordan entreprenøren skal redusere utslipp av CO2, det er entreprenørene som velger sine tiltak.

Vi bruker kontrakten for å beskrive kravene til resultatet, så bestemmer entreprenørene selv hvordan de vil nå ønsket resultat.

Entreprenøren YIT vant tilbudet på asfaltkontrakten ved Tunnsjøen, og de holdt en presentasjon under Teknologidagene i Trondheim nå i oktober. Thor-Asbjørn Lunaas holdt også en presentasjon samme sted.

Inga-Loise Sætermo Veivåg ved lab- og vegteknologiseksjonen i Statens vegvesen laget en sjekkliste som ble brukt ved kontroll under asfaltleggingen i sommer sammen med byggeleder Gunnar Heggli. For øvrig gjelder alle kvalitets- og dokumentasjonskrav beskrevet i konkurransegrunnlaget.

Les også: Inviterer til infomøte om nytt Sotrasamband

– Dette skal være enkelt og målbart, slik at det ikke blir noen tvister i etterkant. Det er viktig at tiltakene for å begrense CO2-utslippene, ikke skal gå på bekostning av levetiden til asfalten. Det er fortsatt et like stort fokus på kvalitet, sier Lunaas.

Har fått mange henvendelser fra hele landet

I 2018 ble det lagt 7,5 millioner tonn asfalt totalt i Norge. Tiltak for å redusere CO2-utslipp vil ha mye å si.

– Nå er det viktig at vi deler den erfaringen vi har gjort oss i år. Vi må få CO2-vekting inn i kontraktsmalene til Statens vegvesen. På kort sikt skriver vi en veileder som vi håper flere byggherrer vil ta i bruk når de lyser ut asfaltkontrakter. Ikke bare i Statens vegvesen, men også i fylkeskommunene, kommuner og andre innkjøpere av asfaltering, sier Lunaas.

Statens vegvesens omorganisering fra regioner til divisjoner, og overgangen av administrasjonen for fylkesvegene over til fylkeskommunene, må ikke sette noen bremser på utviklingen.

Statens vegvesen har et mål om å redusere klimagassutslippene med 40 prosent på anlegg og 50 prosent på drift- og vedlikehold før 2030.

Les også: Én kvinne vil bli divisjonsdirektør

– Vi i asfaltseksjonen jobber med neste års kontraktsutlysninger for asfaltering av riksveg i Midt-Norge og vil ta med CO2-vekting i flere av kontraktene, sier Lunaas.

En endring de gjør fra teståret, er at de ønsker å øke fradraget/påslaget fra 2 kroner til 5 kroner pr. kg CO2eq/tonn asfalt.

– Vi må gi tydelig beskjed om at dette er en utvikling vi vil ha. For entreprenørene innebærer dette investeringskostnader, og de må vite at det lønner seg å gjøre disse investeringene. Vi har en god og tett dialog med bransjen for å finne løsninger. Vi må bruke alle erfaringene entreprenørene sitter med, sier Lunaas. Han mener denne dreiningen nødvendigvis ikke vil føre til noen stor prisøkning på innkjøp av asfalt.

Halvering av CO2-utslipp innen 2030

Statens vegvesen har et mål om å redusere klimagassutslippene med 40 prosent på anlegg og 50 prosent på drift- og vedlikehold før 2030, og det er bare ti år til. Disse grepene vi må gjøre de neste årene, vil føre til en vridning mot at klimatiltak vil lønne seg.

– Vi jobber nå sammen med entreprenører og andre aktører for å finne ut hvilke krav som kan stilles både til klimavennlige maskiner, materialer og arbeidsmetoder og hvordan de best kan formuleres i konkurransegrunnlagene for nye veiprosjekter. Slik kan vi redusere CO2-utslippene fra anlegg og drift betydelig innen 2030, sier senioringeniør Bjørn Wang i Statens vegvesen.

– For at Statens vegvesen skal kunne rekruttere nyutdannede og ny kompetanse til etaten i årene fremover, er det viktig med en satsning på bærekraft og klima, avslutter Lunaas.

Kilde: Pressemelding fra Statsbygg
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Betonmast gjør endringer i konsernledelsen

Blir totalrådgiver for nytt skolebygg på Tysnes

Bygger helsepark på Stord

Får kraftig kritikk etter kranvelt

Kjøper opp dansk bedrift og fabrikk

Inntar det danske markedet igjen etter 95 år.

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Nyhetsbrev

- Tøffere tider i bygg og anlegg

Inviterer til møte om Utøya-entreprise

Foreslår fire korridorer videre

Han blir ny regionsdirektør

Nest beste trucksalg på mange år

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Vil bygge 2575 nye studentboliger

Arbeider omkom etter fallulykke – prosjekt innstilt

Redder jobber etter konkurs

Ukas vits: Fridag

Inviterer til infomøte om nytt Sotrasamband

Én kvinne vil bli divisjonsdirektør

Kjøper Veidekke-eid entreprenør

Mann død etter arbeidsulykke

Rekordomsetning for kompressorer

SE VIDEO: Mislykket brusprengning

Ukens konkurser

Rogalandsbedrift krever 150 millioner etter spionspørsmål

Infobric kjøper opp i Sverige

Ukens vits: Hevn

Ukens konkurser

Solgte boliger for 6,3 milliarder i 2019

Disse bedriftene gikk konkurs i ferien

Åpnet E6 gjennom Skarpsnotunnelen

Ny forskningsmilliard til norske bedrifter

95 millioner til utslippsfrie løsninger

Ukens vits: Julegaven

BaneNOR-sjef blir styreleder i Conceptor Bolig

Ukens konkurser

20 millioner til å styrke ansattes digitale kompetanse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Lagersalg hos Alf I. Larsen

ForusMessen 2020

Prøveutstyr for testing av asfalt

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

Ny fremtidsrettet løsning for romkontroll- basert på IoT

Månedens referanse – Desember 2019

CBI Norge har ansatt ny teknisk selger

God Jul

Ekspressruller

KEMPER kampanje hos iTec

Schneider Electric inviterer til Innovation Day

Hydroscand flytter til nytt hovedkontor

Din leverandør for sveise- og skjæreprosesser

Prøveutstyr - tilslag

Hydroscand åpner ny avdeling

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Snøkanonslange

Hydroscand åpner ny avdeling

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Servi blæreakkumulator, SHBS

Send til en kollega

0.125