23948sdkhjf

Åpnet E18-strekning: Berømmer Hæhre

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

I dag åpnet nye E18 Rugtvedt-Dørdal. Den firefelts strekningen er på om lag 16 km og har fartsgrense 110 km/t.

- Med åpningen av nye E18 Rugtvedt-Dørdal har Nye Veier ferdigstilt mer enn 50 km firefelts vei i 2019. Det betyr trafikksikker vei raskere til trafikantene, kortere reisetid og et viktig bidrag til å bygge og forsterke bo- og arbeidsmarkedsregioner, sier Anette Aanesland, konstituert administrerende direktør i Nye Veier.

Les også: Enige om kryssløsninger for E18 Lanner-Kjørholt

Hun forteller at de på prosjektet har prestert å oppnå en kostnadsreduksjon på omtrent 30%, som hun legger til er svært bra.

- Dette har vi fått til i samarbeid med totalentreprenøren, deres rådgiver og kommunen. En ny trafikksikker E18 skaper ringvirkninger for en hel region, i tillegg til gevinsten den har for transporten mellom Øst- og Sørlandet. Nå tar vi veien i bruk og la oss bruke den med forstand, fortsetter Aanesland.

Statsråd Jon Georg Dale åpnet ny E18 Rugtvedt-Dørdal i dag. Bilde: Nye Veier. 

Det var 1.november 2016 at Nye Veier signerte kontrakten med Marthinsen & Duvholt om forberedende skogsarbeider. Disse arbeidene pågikk gjennom høsten og vinteren 2016/17.

Les også: Nye Veier og Risa gjennomførte første felles ledelsesbefaring

Kontrakten med Hæhre Entreprenør AS ble signert mai 2017 og anleggsarbeidene kom i gang samme sommer. Den nyåpnede strekningen er om lag 16 km lang og byggetiden har vært ca 2 ½ år.

- Dette prosjektet er levert på tid, kostnad og kvalitet og jeg vil berømme Hæhre Entreprenør AS som har vært totalentreprenør. Vi synes rett og slett at det har blitt en flott vei. Da vi overtok prosjektet ønsket vi å se på det med nye øyne, forbedre tekniske løsninger og oppnå kostnadsreduksjoner, forteller Magne Ramlo, prosjektdirektør E18 Langangen-Grimstad. 

- Hæhre og deres rådgiver Cowi la til rette for en god prosess med Bamble kommune som hele tiden har vært løsningsorientert. Vi fikk til innkorting av bruer med til sammen 500 m som gir et positivt klimaregnskap gjennom redusert bruk av stål og betong, fortsetter Ramlo. 

Kortreiste løsninger gir gode klimaresultater

Det er flere grunner til at det er oppnådd gode resultater med hensyn til klimamål. Nye Veier har blant annet hatt avtale med Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) som har gjennomført vannovervåking, kartlegginger og målinger i hele anleggsperioden.

- Vi kan med en viss rett si at kortreiste løsninger har bidratt til oppnåelse av klimamål. Gjennom gode løsninger har vi redusert CO2-utslippet med om lag 18 000 tonn. Eksempler på kortreise løsninger er at stein som er brukt til å bygge opp veien kommer fra anlegget og er knust i et eget asfaltverk inne på anleggsområdet. Vi har optimalisert massetransport på grunn av kort avstand til interne massedeponier. Kumlokk er levert av lokal leverandør og er produsert med elkraft som gir lave CO2 utslipp. Både sement med lavt karbonavtrykk og betong er produsert her i Telemark, sier Jørn Rinde, utbyggingssjef E18 Rugtvedt-Dørdal.

Les også: Telemark-bedrift konkurs: Mener fylkenes avlysninger er årsaken

Asfalt er produsert på mobilt asfaltverk inne i anlegget. Dette asfaltverket er fyrt med gass i stedet for olje noe som gir lavere CO2 utslipp. Tilslagsmaterialet i asfalt er produsert i anlegget. Totalentreprenøren har benyttet en moderne maskinpark med blant annet hybride gravemaskiner og maskiner med Euro6-motor med lavt utslipp.

Fra venstre konstituert adm. direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, statsråd Jon Georg Dale, prosjektdirektør Magne Ramlo og utbyggingssjef Jørn Rinde. Bilde: Nye Veier. 

Best Value Procurement

Som det første veiutbyggingsprosjektet ikke bare i Nye Veier, men også i norsk sammenheng, ble kontraheringen til E18 Rugtvedt-Dørdal gjennomført etter Best Value Procurement-metoden. Totalentreprenøren skal beskrive byggherrens risiko og hvordan de skal sikre god og effektiv gjennomføring.

Les også: Utsetter vegåpningen grunnet entreprenør-forsinkelser

-Vi har hele tiden vært opptatt av målene for prosjektet og hva vi skal løse. I begynnelsen visste vi nok ikke helt hva vi gikk til, men BVP-metoden har vist seg å være en god arbeidsmetode. Problemstillinger og utfordringer som har dukket opp underveis i prosjektet har vi løst sammen med Hæhre, sier Rinde.

- Vi har levert til sammen nesten 40 km ny firefelts vei i E18-utbyggingsområdet, men nå er det en stund til neste veiåpning. Vi har nylig kunngjort konkurransen om utbygging av ny E18 gjennom Porsgrunn. I 2020 vil det hovedsakelig pågå kontrahering på E18 Langangen-Rugtvedt, E18 Dørdal-Tvedestrand og reguleringsplanprosesser. Vi har ikke tenkt å ligge på latsiden i 2020, avslutter Ramlo.

Kartillustrasjon: Nye Veier. 

Hva prosjektet har bestått av:

  • 16 kilometer trafikksikker firefelts motorvei, total veibredde 23 meter inkludert tre meter skulder på hver side
  • Totalentreprisekontrakt på ca 1,8 milliarder kroner eks. mva.
  • Omlag 4 millioner faste kubikk fjell sprenges og flyttes
  • Produksjon og utlegging av ca. 160 000 tonn asfalt
  • To planskilte kryss – Rugtvedt og Langrønningen
  • To kilometer fylkesvei
  • 27 konstruksjoner
  • Stemmenbrua er den største konstruksjonen på 320 meter lang og opptil 60 meter høy
  • Viltgjerder langs hele veilinja samt to nye viltoverganger på Vardås og Langrønningen
  • LED belysning i kryss og langs vei, ca. 500 lamper med moderne styringsfunksjoner, mulighet for nattsenking
  • Gjennomgående fiber- og strømkabler, webkamera langs vei og i kryssområder
Kilde: Pressemelding fra Nye Veier
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Enige om kryssløsninger for E18 Lanner-Kjørholt

Nye Veier og Risa gjennomførte første felles ledelsesbefaring

Over 100 millioner i bøter etter forsinkelsene

Telemark-bedrift konkurs: Mener fylkenes avlysninger er årsaken

J.I. Bygg sikret kontrakt om utbygging av skole

10 tips for å tenke nytt om gamle bygg

- Tenk deg om før du river!

Nyhetsbrev

Bygger ny fabrikk i Norge - øker satsingen mot norden

AF satser på kunstig intelligens

Utsetter vegåpningen grunnet entreprenør-forsinkelser

Tildeles kontrakt for Trafikkpakke 3 Vest

Skal utvikle og bygge Jåttåvågen i Stavanger

Hun er ny utbyggingsdirektør

VIDEO: Dette er Statsbyggs nye BIM-krav

Historiens største enkeltstående samferdelskontrakt lyses straks ut

Tre bortvist etter seksuell trakassering-varsler

Ukens vits: Sint på mamma

Tog traff gravemaskin: Arbeider (20) døde

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Vegvesenet får samme muligheter som Nye Veier

Mer jernbane for pengene i Drammen

Værfast etter arbeidsulykke: Håp om redning i dag

Ukens konkurser

Suksess for klimavennlig asfalt

Bygger kulturhus og svømmehall for 180 millioner

- Vellykket flislegging krever planlegging og riktig underlag

Fikk håndverksstipend

Ukens vits: Ny sjef

Konkurransen om E18-utbyggingen er i gang

Han er ny utbyggingsdirektør i Omsorgsbygg

Ukens konkurser

Går av som Bolt-toppsjef

Lanserer nye BIM-krav

- Boligmarkedet kjøles ned

Ukens konkurser

Krever 3 millioner etter hjullaster-velt

Ber om tilbud på to landbruksbruer på Hadeland

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Prøveutstyr - tilslag

Hydroscand åpner ny avdeling

ASSFALG desember-kampanje hos iTec

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Snøkanonslange

Hydroscand åpner ny avdeling

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Servi blæreakkumulator, SHBS

Skjøtetromler for proff- og privatmarkedet

Forslag til ny Norsk Standard for fallsikring på høring

Kjøp din nye platevals fra DAVI nå

Månedens referanse – November 2019

Slik kan brannvernrapporten gi deg bedre økonomisk styring

Julekampanje - Geka Bendicrop 50

Markedets beste totalløsning for vannskjæring

Julekampanje - Bomar Workline 510.350 DGH

HARVI™ I TE - tidenes sterkeste pinnefres

Julekampanje - Bomar Ergonomic 340.278 DG

Black Week: Salg av kapprester!

Unngå byggefeil – med StreamBIM

Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Helios kampanje for november og desember

BRANNSLOKKERE: Hva bør brukes hvor?

Fornyer konsernavtale for bruk av StreamBIM

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Send til en kollega

0.923