23948sdkhjf

Åpnet E18-strekning: Berømmer Hæhre

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

I dag åpnet nye E18 Rugtvedt-Dørdal. Den firefelts strekningen er på om lag 16 km og har fartsgrense 110 km/t.

- Med åpningen av nye E18 Rugtvedt-Dørdal har Nye Veier ferdigstilt mer enn 50 km firefelts vei i 2019. Det betyr trafikksikker vei raskere til trafikantene, kortere reisetid og et viktig bidrag til å bygge og forsterke bo- og arbeidsmarkedsregioner, sier Anette Aanesland, konstituert administrerende direktør i Nye Veier.

Les også: Utstikkeren er rehabilitert for de neste hundre år

Hun forteller at de på prosjektet har prestert å oppnå en kostnadsreduksjon på omtrent 30%, som hun legger til er svært bra.

- Dette har vi fått til i samarbeid med totalentreprenøren, deres rådgiver og kommunen. En ny trafikksikker E18 skaper ringvirkninger for en hel region, i tillegg til gevinsten den har for transporten mellom Øst- og Sørlandet. Nå tar vi veien i bruk og la oss bruke den med forstand, fortsetter Aanesland.

Statsråd Jon Georg Dale åpnet ny E18 Rugtvedt-Dørdal i dag. Bilde: Nye Veier. 

Det var 1.november 2016 at Nye Veier signerte kontrakten med Marthinsen & Duvholt om forberedende skogsarbeider. Disse arbeidene pågikk gjennom høsten og vinteren 2016/17.

Les også: 15 milliarder brukt på forbedring av riksvei-tunnelene

Kontrakten med Hæhre Entreprenør AS ble signert mai 2017 og anleggsarbeidene kom i gang samme sommer. Den nyåpnede strekningen er om lag 16 km lang og byggetiden har vært ca 2 ½ år.

- Dette prosjektet er levert på tid, kostnad og kvalitet og jeg vil berømme Hæhre Entreprenør AS som har vært totalentreprenør. Vi synes rett og slett at det har blitt en flott vei. Da vi overtok prosjektet ønsket vi å se på det med nye øyne, forbedre tekniske løsninger og oppnå kostnadsreduksjoner, forteller Magne Ramlo, prosjektdirektør E18 Langangen-Grimstad. 

- Hæhre og deres rådgiver Cowi la til rette for en god prosess med Bamble kommune som hele tiden har vært løsningsorientert. Vi fikk til innkorting av bruer med til sammen 500 m som gir et positivt klimaregnskap gjennom redusert bruk av stål og betong, fortsetter Ramlo. 

Kortreiste løsninger gir gode klimaresultater

Det er flere grunner til at det er oppnådd gode resultater med hensyn til klimamål. Nye Veier har blant annet hatt avtale med Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) som har gjennomført vannovervåking, kartlegginger og målinger i hele anleggsperioden.

- Vi kan med en viss rett si at kortreiste løsninger har bidratt til oppnåelse av klimamål. Gjennom gode løsninger har vi redusert CO2-utslippet med om lag 18 000 tonn. Eksempler på kortreise løsninger er at stein som er brukt til å bygge opp veien kommer fra anlegget og er knust i et eget asfaltverk inne på anleggsområdet. Vi har optimalisert massetransport på grunn av kort avstand til interne massedeponier. Kumlokk er levert av lokal leverandør og er produsert med elkraft som gir lave CO2 utslipp. Både sement med lavt karbonavtrykk og betong er produsert her i Telemark, sier Jørn Rinde, utbyggingssjef E18 Rugtvedt-Dørdal.

Les også: Vegvesenet og Skanska informerte om bærekraftig vegbygging

Asfalt er produsert på mobilt asfaltverk inne i anlegget. Dette asfaltverket er fyrt med gass i stedet for olje noe som gir lavere CO2 utslipp. Tilslagsmaterialet i asfalt er produsert i anlegget. Totalentreprenøren har benyttet en moderne maskinpark med blant annet hybride gravemaskiner og maskiner med Euro6-motor med lavt utslipp.

Fra venstre konstituert adm. direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, statsråd Jon Georg Dale, prosjektdirektør Magne Ramlo og utbyggingssjef Jørn Rinde. Bilde: Nye Veier. 

Best Value Procurement

Som det første veiutbyggingsprosjektet ikke bare i Nye Veier, men også i norsk sammenheng, ble kontraheringen til E18 Rugtvedt-Dørdal gjennomført etter Best Value Procurement-metoden. Totalentreprenøren skal beskrive byggherrens risiko og hvordan de skal sikre god og effektiv gjennomføring.

Les også: Veien videre for interkommunalt samarbeid om E18-prosjekt

-Vi har hele tiden vært opptatt av målene for prosjektet og hva vi skal løse. I begynnelsen visste vi nok ikke helt hva vi gikk til, men BVP-metoden har vist seg å være en god arbeidsmetode. Problemstillinger og utfordringer som har dukket opp underveis i prosjektet har vi løst sammen med Hæhre, sier Rinde.

- Vi har levert til sammen nesten 40 km ny firefelts vei i E18-utbyggingsområdet, men nå er det en stund til neste veiåpning. Vi har nylig kunngjort konkurransen om utbygging av ny E18 gjennom Porsgrunn. I 2020 vil det hovedsakelig pågå kontrahering på E18 Langangen-Rugtvedt, E18 Dørdal-Tvedestrand og reguleringsplanprosesser. Vi har ikke tenkt å ligge på latsiden i 2020, avslutter Ramlo.

Kartillustrasjon: Nye Veier. 

Hva prosjektet har bestått av:

  • 16 kilometer trafikksikker firefelts motorvei, total veibredde 23 meter inkludert tre meter skulder på hver side
  • Totalentreprisekontrakt på ca 1,8 milliarder kroner eks. mva.
  • Omlag 4 millioner faste kubikk fjell sprenges og flyttes
  • Produksjon og utlegging av ca. 160 000 tonn asfalt
  • To planskilte kryss – Rugtvedt og Langrønningen
  • To kilometer fylkesvei
  • 27 konstruksjoner
  • Stemmenbrua er den største konstruksjonen på 320 meter lang og opptil 60 meter høy
  • Viltgjerder langs hele veilinja samt to nye viltoverganger på Vardås og Langrønningen
  • LED belysning i kryss og langs vei, ca. 500 lamper med moderne styringsfunksjoner, mulighet for nattsenking
  • Gjennomgående fiber- og strømkabler, webkamera langs vei og i kryssområder
Kilde: Pressemelding fra Nye Veier
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Nest beste trucksalg på mange år

Vil bygge 2575 nye studentboliger

Arbeider omkom etter fallulykke – prosjekt innstilt

Redder jobber etter konkurs

Ukas vits: Fridag

Nyhetsbrev

Inviterer til infomøte om nytt Sotrasamband

Én kvinne vil bli divisjonsdirektør

Mann død etter arbeidsulykke

Kjøper Veidekke-eid entreprenør

Rekordomsetning for kompressorer

Ukens konkurser

SE VIDEO: Mislykket brusprengning

Rogalandsbedrift krever 150 millioner etter spionspørsmål

6267 bedrifter gikk overende i fjor

- Energismarte bygg kan løse regjeringens sparehodepine

- Knust overskuddsstein kan brukes til veibygging

Ny etterutdanning for byggebransjen

Salgsrekord i fjor

VIDEO: Peabs jubileumsår oppsummert

SE BILDENE OG VIDEO: Otto Olsens nye storstue

Infobric kjøper opp i Sverige

Bygger nytt Sandefjord-prosjekt for 100 millioner

Utstikkeren er rehabilitert for de neste hundre år

Ukens vits: Hevn

Ukens konkurser

Solgte boliger for 6,3 milliarder i 2019

Disse bedriftene gikk konkurs i ferien

Åpnet E6 gjennom Skarpsnotunnelen

Ny forskningsmilliard til norske bedrifter

95 millioner til utslippsfrie løsninger

Ukens vits: Julegaven

BaneNOR-sjef blir styreleder i Conceptor Bolig

Ukens konkurser

20 millioner til å styrke ansattes digitale kompetanse

Enige om kryssløsninger for E18 Lanner-Kjørholt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ForusMessen 2020

Prøveutstyr for testing av asfalt

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

Ny fremtidsrettet løsning for romkontroll- basert på IoT

Månedens referanse – Desember 2019

CBI Norge har ansatt ny teknisk selger

God Jul

Ekspressruller

KEMPER kampanje hos iTec

Schneider Electric inviterer til Innovation Day

Hydroscand flytter til nytt hovedkontor

Din leverandør for sveise- og skjæreprosesser

Prøveutstyr - tilslag

Hydroscand åpner ny avdeling

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Snøkanonslange

Hydroscand åpner ny avdeling

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Servi blæreakkumulator, SHBS

Skjøtetromler for proff- og privatmarkedet

Forslag til ny Norsk Standard for fallsikring på høring

Kjøp din nye platevals fra DAVI nå

Send til en kollega

0.094