23948sdkhjf

Tar over som prosjektleder for Fergefri E39

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

Tore Askeland overtar stafettpinnen etter Kjersti Kvalheim Dunham 1. desember.

Les også: Enige om kryssløsninger for E18 Lanner-Kjørholt

Tore Askeland er i dag sjefingeniør i «Utviklingsprosjekt Fjordkryssinger» i prosjektavdelingen Statens vegvesen.

Han er utdannet ved reallinjen på Krigsskolen (KS2), er sivilingeniør i teknologi fra Universitetet i Stavanger (UiS), og har en doktorgrad i risikostyring, også ved UiS. Han har arbeidet i Statens vegvesen siden 2016, med teknologikvalifisering og risikostyring på E39. Han har tidligere arbeidet blant annet som avdelingsleder i Rambøll, og som konsulent i DNV GL.

Tore Askeland jobber i Vegdirektoratet ut året, og fra nyttår vil Ferjefri E39 inngå i Divisjon utbygging i Vegvesenets nye organisasjon.

E39 – en konstant byggeplass

Stortinget har bedt Statens vegvesen om å utrede mulighetene for å skape faste forbindelser langs E39 på en 1100 kilometer lang strekning fra Kristiansand til Trondheim.

– Det pågår store utbedringsprosjekter langs E39, og i løpet av 2020 vil om lag 10 prosent av strekningen være ferdig utbygget ferdig utbygget til den standarden vi anser nødvendig i 2050, sier Dunham og Askeland.

Les også: Telemark-bedrift konkurs: Mener fylkenes avlysninger er årsaken

- Det er mulig, vi jobber målrettet med å utvikle ny teknologi som skal gjøre det mulig å vurdere om det lønner seg med ferjer eller faste forbindelser over noen av de bredeste fjordene i landet vårt, sier de to.

De forklarer at prosjektet utvikler teknologi; teknologien må være klar på det tidspunkt det er aktuelt å vurdere de enkelte prosjektene, forklarer Askeland. Han tilføyer at teknologiutviklingen skal gjøre oss i stand til å krysse fjordene, men er aktuell for hele veinettet.

– Tore Askeland tilfører prosjektet verdifull kompetanse når det gjelder risikostyring, vi skal planlegge veier og bruer som skal leve i 100 år. Jeg er trygg på at Askeland vil føre prosjektet videre på en god måte, sier Dunham.

Stortinget har som ambisjon å binde Vestlandet sammen med en opprustet og ferjefri E39. Store næringslivsregioner og bo-, arbeids- og servicemarkeder vil bli knyttet sammen og vil gi et bedre grunnlag for å utvikle Norges største eksportregion.

Kilde: Pressemelding fra Statens Vegvesen
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Over 100 millioner i bøter etter forsinkelsene

Enige om kryssløsninger for E18 Lanner-Kjørholt

Nye Veier og Risa gjennomførte første felles ledelsesbefaring

J.I. Bygg sikret kontrakt om utbygging av skole

Telemark-bedrift konkurs: Mener fylkenes avlysninger er årsaken

10 tips for å tenke nytt om gamle bygg

- Tenk deg om før du river!

Nyhetsbrev

AF satser på kunstig intelligens

Bygger ny fabrikk i Norge - øker satsingen mot norden

Tildeles kontrakt for Trafikkpakke 3 Vest

Hun er ny utbyggingsdirektør

Skal utvikle og bygge Jåttåvågen i Stavanger

Utsetter vegåpningen grunnet entreprenør-forsinkelser

VIDEO: Dette er Statsbyggs nye BIM-krav

Historiens største enkeltstående samferdelskontrakt lyses straks ut

Tre bortvist etter seksuell trakassering-varsler

Ukens vits: Sint på mamma

Tog traff gravemaskin: Arbeider (20) døde

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Vegvesenet får samme muligheter som Nye Veier

Mer jernbane for pengene i Drammen

Værfast etter arbeidsulykke: Håp om redning i dag

Ukens konkurser

Suksess for klimavennlig asfalt

Bygger kulturhus og svømmehall for 180 millioner

- Vellykket flislegging krever planlegging og riktig underlag

Fikk håndverksstipend

Ukens vits: Ny sjef

Konkurransen om E18-utbyggingen er i gang

Han er ny utbyggingsdirektør i Omsorgsbygg

Ukens konkurser

Går av som Bolt-toppsjef

Lanserer nye BIM-krav

- Boligmarkedet kjøles ned

Ukens konkurser

Krever 3 millioner etter hjullaster-velt

Ber om tilbud på to landbruksbruer på Hadeland

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Prøveutstyr - tilslag

Hydroscand åpner ny avdeling

ASSFALG desember-kampanje hos iTec

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Snøkanonslange

Hydroscand åpner ny avdeling

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Servi blæreakkumulator, SHBS

Skjøtetromler for proff- og privatmarkedet

Forslag til ny Norsk Standard for fallsikring på høring

Kjøp din nye platevals fra DAVI nå

Månedens referanse – November 2019

Slik kan brannvernrapporten gi deg bedre økonomisk styring

Julekampanje - Geka Bendicrop 50

Markedets beste totalløsning for vannskjæring

Julekampanje - Bomar Workline 510.350 DGH

HARVI™ I TE - tidenes sterkeste pinnefres

Julekampanje - Bomar Ergonomic 340.278 DG

Black Week: Salg av kapprester!

Unngå byggefeil – med StreamBIM

Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Helios kampanje for november og desember

BRANNSLOKKERE: Hva bør brukes hvor?

Fornyer konsernavtale for bruk av StreamBIM

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Send til en kollega

0.369