23948sdkhjf

Bergensbanen får nytt ståltak mot snøen

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

For tredje år på rad blir gamle trebygg på høyfjellet byttet ut med moderne bygg i stål. Snøoverbyggene gjør at Bergensbanen kan frakte passasjerer og gods trygt over fjellet hele vinteren.

Les også: Statsbygg og Bane NOR samarbeider om BIM

Da Bergensbanen stod ferdig i 1907, ble det klart for jernbanefolket at de ikke kunne holde banen fri for snø uten solide tak og vegger på de mest utsatte strekningene. Banen over Hardangervidda har i dag 11 kilometer med snøoverbygg, for det meste eldre trebygg.

– Vi jobber systematisk med å skifte ut de eldste byggene. Nye stålbygg er mer solide, krever mindre vedlikehold og er sikrere mot brann, forteller prosjektleder Karl Morten Undal. De nye byggene får dessuten vinduer slik at passasjerene kan se ut på Hardangervidda.

I 2017 ble 120 meter snøoverbygg fornyet, og prosjektet samlet mye erfaring om hvordan man kan bygge effektivt i den korte sesongen fra mai til november på høyfjellet. I fjor økte de til nærmere 250 meter, og i år er 330 meter bygg snart fullført.

Byggene som blir fornyet i år, blir skannet med drone i fjor for å vite nøyaktig hvor mange fundament og hvor mye stål det var bruk for. Samtidig ble fjellsiden over bygget sikret, slik at rivingen kunne starte så snart våren kom. Tilsvarende arbeid er nå i gang for byggene som skal rives og skiftes ut neste år. Nylig forlenget Bane NOR avtalen med entreprenøren Mesta med ett år.

Les også: 5,5 milliarder investeres på Trønderbanen

Reisverket og stålplatene til tak og vegger kom på 27 vogntog fra Romania til Haugastøl stasjon. Derifra ble alt fraktet opp på fjellet med tog, siden strekningen ikke har veisamband. For at togtrafikken skal gå som normalt, jobber rallerne om natta. På det meste har over 50 mann vært i sving samtidig.

– Jobben er annerledes enn alle andre, vi er liksom frakoplet resten av verden. For en som trives på fjellet er det midt i blinken, men det kan være tøffe tak. Sist søndag var vi kliss våte etter en time. Vinden rusket så kraftig i stålplatene at vi måtte avbryte all løfting av hensyn til sikkerheten, forteller Rune Vikøren i Mesta.

I slutten av oktober er sesongen slutt for i år, og bygget må være tett. Byggeleder Jon-Anders Hefte bekrefter at prosjektet er i rute.

Fakta: Snøoverbygg på Bergensbanen

  • Totalt 11 kilometer
  • Tre ulike bygg på totalt 330 meter er fornyet i 2019
  • Takplatene er av 9 mm stål, 8 meter lange og veer 80 kilo
  • Snøoverbyggene får vinduer og dører og blir bredere enn de gamle trebyggene
  • Mesta har vært entreprenør i tre år og fortsetter i 2020
  • Arbeidet blir gjort mellom togavgangene på natterstid
  • Prosjektet har et budsjett på 75 millioner kroner pr år

 

Kilde: Pressemelding fra Bane NOR
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Vi tar sommerferie!

Tar doktorgrad om kunstig intelligens i bygg

Bygger Felleskjøpets nye sentrallager

Leverer sikkerhetsløsninger til Nasjonalmuseet

Selger Norges mest attraktive næringstomt

Workhand bryter med ATG

Nyhetsbrev

Statsbygg søker ny direktør

Rehabiliterer for 63 millioner i Trondheim

Byggestart på Rv.4 i Gjøvik

NHO mener bedriftene trenger lengre permitteringsperiode

Bygger Norges største barneskole på Fjellhamar

Ukas vits: Brøyting

Skanska får bygge Nydalsbrua

Skal bygge jernbane i Vestfold

Eli Grimsby blir direktør i Oslobygg

Bygger midlertidig bad i Oslo

Skal måle effekten av VA-oppgraderinger

Vamma 12 kåret til Årets Anlegg 2019

Nordic tar opp to nye partnere

Nye partnere i Juul Frost Arkitekter

Peab skal bygge 50 leiligheter ved Glomma

Avinor anbefaler utbyggingsalternativ for ny flyplass i Bodø

Slik jobber du trygt nær høyspentledninger

Vegvesenet har ikke tilstrekkelig oversikt

Norconsult skal planlegge veier i Lillestrøm

Statsbygg og Bane NOR samarbeider om BIM

Tilgjengelighet er helt avgjørende

Veidekke skal bygge om E20 for Trafikverket i Sverige

Ny faglig leder for Byggforskserien

Ny konsernsjef i Kruse Smith

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Massive treskuffer på mål fra Unit-Partner ApS Danmark.

Energirenovering - Øk verdien på huset og reduser forbruket

Alf I. Larsen AS outlet

Sommerkampanje TRUMPF PowerTools

Er du klar for en spennende jobb som Key Account Manager?

Branndokumentasjon - Hvorfor velge celluloseisolasjon

Skjærende verktøy

Vil du bli SNA Europe sin nye superselger?

Energieffektiv ventilasjon bedrer inneklimaet i nye hytter

Genlab Tørkeovner - nøyaktige og effektive

Zeb bolig med energieffektiv desentral ventilasjon

Hydroscand produserer vaskeslanger

Avløpspumpestasjoner

Tretti år i oppoverbakke!

Elektrisk Varmekolbe fra Norske Backer

Kabelføringssystem gir 5 ganger raskere installasjonstid

Webinar: Sola-rapporten / Hva har vi lært?

Månedens referanse – juni 2020

kNm Hydraulikk + Hydratight

Svømmehall med søkelys på sikkerhet

Bahco har tilbehøret til ditt elektriske verktøy

Mobilair M59: Den nye standarden i 5m³-området

Ta et skritt fremover med Seneca Data Recorder!

Kiwa akkreditert for inspeksjon av fornøyelsesinnretninger

Forenkler test og idriftsetting av digitale tavler

Send til en kollega

0.125