23948sdkhjf

Bergensbanen får nytt ståltak mot snøen

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

For tredje år på rad blir gamle trebygg på høyfjellet byttet ut med moderne bygg i stål. Snøoverbyggene gjør at Bergensbanen kan frakte passasjerer og gods trygt over fjellet hele vinteren.

Les også: Video: Milliardoppdraget på Gardermobanen er nesten 30% ferdigstilt

Da Bergensbanen stod ferdig i 1907, ble det klart for jernbanefolket at de ikke kunne holde banen fri for snø uten solide tak og vegger på de mest utsatte strekningene. Banen over Hardangervidda har i dag 11 kilometer med snøoverbygg, for det meste eldre trebygg.

– Vi jobber systematisk med å skifte ut de eldste byggene. Nye stålbygg er mer solide, krever mindre vedlikehold og er sikrere mot brann, forteller prosjektleder Karl Morten Undal. De nye byggene får dessuten vinduer slik at passasjerene kan se ut på Hardangervidda.

I 2017 ble 120 meter snøoverbygg fornyet, og prosjektet samlet mye erfaring om hvordan man kan bygge effektivt i den korte sesongen fra mai til november på høyfjellet. I fjor økte de til nærmere 250 meter, og i år er 330 meter bygg snart fullført.

Byggene som blir fornyet i år, blir skannet med drone i fjor for å vite nøyaktig hvor mange fundament og hvor mye stål det var bruk for. Samtidig ble fjellsiden over bygget sikret, slik at rivingen kunne starte så snart våren kom. Tilsvarende arbeid er nå i gang for byggene som skal rives og skiftes ut neste år. Nylig forlenget Bane NOR avtalen med entreprenøren Mesta med ett år.

Les også: Stor jernbaneteknisk kontrakt signert på Vestfoldbanen

Reisverket og stålplatene til tak og vegger kom på 27 vogntog fra Romania til Haugastøl stasjon. Derifra ble alt fraktet opp på fjellet med tog, siden strekningen ikke har veisamband. For at togtrafikken skal gå som normalt, jobber rallerne om natta. På det meste har over 50 mann vært i sving samtidig.

– Jobben er annerledes enn alle andre, vi er liksom frakoplet resten av verden. For en som trives på fjellet er det midt i blinken, men det kan være tøffe tak. Sist søndag var vi kliss våte etter en time. Vinden rusket så kraftig i stålplatene at vi måtte avbryte all løfting av hensyn til sikkerheten, forteller Rune Vikøren i Mesta.

I slutten av oktober er sesongen slutt for i år, og bygget må være tett. Byggeleder Jon-Anders Hefte bekrefter at prosjektet er i rute.

Fakta: Snøoverbygg på Bergensbanen

  • Totalt 11 kilometer
  • Tre ulike bygg på totalt 330 meter er fornyet i 2019
  • Takplatene er av 9 mm stål, 8 meter lange og veer 80 kilo
  • Snøoverbyggene får vinduer og dører og blir bredere enn de gamle trebyggene
  • Mesta har vært entreprenør i tre år og fortsetter i 2020
  • Arbeidet blir gjort mellom togavgangene på natterstid
  • Prosjektet har et budsjett på 75 millioner kroner pr år

 

Kilde: Pressemelding fra Bane NOR
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Grønn armering fra Smith Stål

Under og Teglen vinnere av Betongtavlen

Jon (24) vant studentkonkurranse og fikk fast jobb

Den positive utviklingen fortsetter for Norconsult

Bygger skole og idrettshall i Sverige

Falt to meter – slo hodet

Nyhetsbrev

Gigantisk kunstverk på plass i rundkjøringen

Byggforskserien: - Bygg sikre trapper!

Her er Norges 10 største tunnelentreprenører

Disse hentet ut størst volum fra norske tunnel- og bergromsprosjekter.

Nye Nasjonalmuseet: Smell på 150 millioner

Bygger 168 nye leiligheter for OBOS

SE VIDEO: Spektakulær stålbru i værutsatt område

Ber om tilbud på to landbruksbruer på Hadeland

Høyesterett avviser ankesaken etter byggekorrupsjonen

Rogfast til topps i­ internasjonal kåring

Bygger nytt massivtre-prosjekt for 100 millioner

Ny metode kan analysere lokal flom og hindre ødeleggelser

Flere går konkurs: 1 av 4 konkurser er innen bygg og anlegg

Kjøper opp Ventec-gruppen

Fikk pris for å bygge om sykehus til leiligheter

Signerte milliardkontrakt med spanske entreprenører

Fra Veidekke til NCC

1 av 2 mangler opplæring i bruk av verneutstyr

Byggebransjen spesielt utsatt for epost-svindel

Inviterer til frokostmøte om ombruk og gjenbruk

Ukens vits: Sydentur

Snart fullt på GF Lærlingskole

Ukens konkurser

Byggforskserien: Råd om prosjektering av sjakter

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens konkurser

Maskinsalget øker

Nye Veier og Hæhre på sikkerhetsbesøk

- Tør du lene deg mot et glassrekkverk?

Måtte omplassere ørret under vegbygging

Ukens vits: Ærlighet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

BRANNSLOKKERE: Hva bør brukes hvor?

Fornyer konsernavtale for bruk av StreamBIM

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Verdensledende innen komposittdesign

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Ny sveisemaskin fra Leister

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Fronter arbeidsmiljø og bærekraft i skadesaneringsbransjen

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Månedens referanse – Oktober 2019

Minex magnetkoblinker fra KTR

MOVEMBER startet i morgen - iTec fra bart til fart

Vel overstått Bygg Reis Deg 2019

Stansefabrikken på Elmia Subcontractor 2019

Norsecraft Tec AS og Teknor AS inngår partneravtale

Varmforzinking 

MESSER Technology Days med høyt fokus på digitalisering

Nye trådløse energimålere

Sikre løft – på den enkle måten!

Helios kampanje for oktober

Nyansatte, oktober 2019

Verktøy for styring av kritiske elektriske anlegg

Ny administrerende direktør i Norsk Stål

Lacuna er klar i den Danske Pavillon på Bygg Reis Deg 2019

Send til en kollega

0.226