23948sdkhjf

Vil bedre tunnelsikkerheten: - Vi har hatt flaks

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Selv om vi ikke har hatt store katastrofer i tunneler og underjordsanlegg i Norge, har det de siste årene vært mange hendelser hvor kun små marginer hindret fatale utfall. Nå vil forskerne i SINTEF og RISE bedre sikkerheten.

Les også: Byggforskserien: - Bygg sikre trapper!

Er du førstemann til et brannsted i en tunnel, skal du; 1) varsle, 2) forsøke å slukke (mindre kjøretøy), 3) evakuere. Om du ikke er blant de første som kommer til en tunnelbrann, skal du fortsette ut om brannen kan passeres, eller snu i en ettløpstunnel og kjøre ut der du kom inn. I en toløpstunnel finner du nærmeste evakueringsdør og entrer naboløpet.

– At ikke liv har gått tapt i tunneler i Norge, kan til en viss grad tilskrives god redningsinnsats, en blandet forståelse av selvredningsprinsippet, samt god tunnelutforming og drift. Men vi har også hatt flaks, sier SINTEF-forsker Gunnar Deinboll Jenssen.

Eksempler på hendelser de siste åtte årene er branner i Oslofjordtunnelen, Gudvangatunnelen, Skatestraumtunnelen og T-banetunnelen ved Helsfyr.

Vil utvikle nye løsninger sammen med bransjen

SINTEF og RISE besitter Norges største tverrfaglige forskningsmiljø innen relevante fag som for eksempel brann, tunnelkonstruksjon og -sikring, beredskap, sikkerhetssystemer, trafikk og menneskelig oppførsel under stress i tunneler.

Les også: Ny metode kan analysere lokal flom og hindre ødeleggelser

– Sammen har vi diskutert status for sikkerheten i tunnel og underjordsanlegg, og ønsker å ta det tverrfaglige, overordnede ansvaret for å kartlegge og utvikle framtidens løsninger sammen med de forskjellige aktørene i tunnelbransjen, sier sjefforsker Eivind Grøv i SINTEF.

Viktig å kartlegge katastrofepotensialet

Det er viktig å få etablert et realistisk bilde av katastrofepotensialet i forbindelse med tunneler og underjordsanlegg – både for å kunne treffe risikoreduserende tiltak og for å unngå unødvendig frykt hos brukere.

Selv om det skjer færre ulykker per meter tunnel enn per meter veg i dagen, er katastrofepotensialet ved en hendelse i tunnel mye større. For å analysere katastrofepotensialet vil det derfor ikke være nok å basere analysene på trafikksikkerhetsdata alene, som i dag.

– Ikke bare direkte følger av ulykker, men også langsiktige følger som nedetid på grunn av reparasjon av anlegget og ringvirkninger for transportsektoren, må vurderes. Både for å kunne ivareta personsikkerhet og viktige samfunnsfunksjoner, er det det viktig å investere i kunnskap om tunnelsikkerhet, sier RISE-forsker Are Brandt.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Gigantisk kunstverk på plass i rundkjøringen

Byggforskserien: - Bygg sikre trapper!

Her er Norges 10 største tunnelentreprenører

Disse hentet ut størst volum fra norske tunnel- og bergromsprosjekter.

Nye Nasjonalmuseet: Smell på 150 millioner

Bygger 168 nye leiligheter for OBOS

SE VIDEO: Spektakulær stålbru i værutsatt område

Nyhetsbrev

Ber om tilbud på to landbruksbruer på Hadeland

Høyesterett avviser ankesaken etter byggekorrupsjonen

Rogfast til topps i­ internasjonal kåring

Bygger nytt massivtre-prosjekt for 100 millioner

Ny metode kan analysere lokal flom og hindre ødeleggelser

Flere går konkurs: 1 av 4 konkurser er innen bygg og anlegg

Signerte milliardkontrakt med spanske entreprenører

Fra Veidekke til NCC

Kjøper opp Ventec-gruppen

Fikk pris for å bygge om sykehus til leiligheter

1 av 2 mangler opplæring i bruk av verneutstyr

Byggebransjen spesielt utsatt for epost-svindel

Entreprenør dømt til å betale 3.5 millioner

Klima: Ekstremvær bekymrer få i Nord-Norge

Video: Milliardoppdraget på Gardermobanen er nesten 30% ferdigstilt

Inviterer til frokostmøte om ombruk og gjenbruk

Ukens vits: Sydentur

Snart fullt på GF Lærlingskole

Ukens konkurser

Byggforskserien: Råd om prosjektering av sjakter

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens konkurser

Maskinsalget øker

Nye Veier og Hæhre på sikkerhetsbesøk

- Tør du lene deg mot et glassrekkverk?

Måtte omplassere ørret under vegbygging

Ukens vits: Ærlighet

Ukens konkurser

Sikret ny kabelkontrakt for ishall-prosjekt

Besøksrekord for Bygg Reis Deg

Se alle Bedriftenes egne nyheter

BRANNSLOKKERE: Hva bør brukes hvor?

Fornyer konsernavtale for bruk av StreamBIM

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Verdensledende innen komposittdesign

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Ny sveisemaskin fra Leister

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Fronter arbeidsmiljø og bærekraft i skadesaneringsbransjen

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Månedens referanse – Oktober 2019

Minex magnetkoblinker fra KTR

MOVEMBER startet i morgen - iTec fra bart til fart

Vel overstått Bygg Reis Deg 2019

Stansefabrikken på Elmia Subcontractor 2019

Norsecraft Tec AS og Teknor AS inngår partneravtale

Varmforzinking 

MESSER Technology Days med høyt fokus på digitalisering

Nye trådløse energimålere

Sikre løft – på den enkle måten!

Helios kampanje for oktober

Nyansatte, oktober 2019

Verktøy for styring av kritiske elektriske anlegg

Ny administrerende direktør i Norsk Stål

Lacuna er klar i den Danske Pavillon på Bygg Reis Deg 2019

Send til en kollega

0.249