23948sdkhjf

Aluminiumbru over Langenuen kan bli realitet

| Av Statens Vegvesen | Tips redaksjonen om en historie

Et forskingsteam bestående av Dr.techn.Olav Olsen, Hydro, Leirvik AS og NTNU konkluderer med at aluminium kan være løsningen for fremtidens brukasser.

Les også: Gigantisk kunstverk på plass i rundkjøringen

Supermaterialet har mange fordeler, og på Teknologidagene fikk deltakerne høre mer om dem. Bakgrunnen for prosjektet er at på strekningen Stord-Os er det et behov for kostnadsreduksjoner.

Dette skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

For bruen over Langenuen sør for Bergen er investeringen kostnadsregnet til anslagsvis NOK 5 mrd.

Hengebru på 1720 meter

Les også: Ber om tilbud på to landbruksbruer på Hadeland

Prosjektet ser for seg muligheter for redusert kostnad på brua ved å redusere mengdene i konstruksjonen totalt sett ved bruk av aluminium i brukassen. Dersom man kan gå fra stål til aluminium så vil vektreduksjonen i brukassen gi en mengdereduksjon i bruens andre hovedkomponenter som for eksempel bærekabel, bærekabelforankringer, tårn, og hengestenger.

Geir Mosaker fra Leirvik forklarte at Leirvik AS kan produsere aluminium lokalt og dermed redusere transportkostnadene.

Er konkurransedyktig med stål

Veronica Liverud Krathe fra Dr.techn.Olav Olsen forklarer at aluminium er et konkurransedyktig materialvalg sammenlignet med stål. Per i dag er det ikke bygd hengebruer ved bruk av aluminium i brukassen fordi løsningene og teknologien ikke er tilgjengelig i dagens marked.

Les også: Rogfast til topps i­ internasjonal kåring

– For at vi skal kunne realisere dette kreves det utvikling av nye produkter og nye anvendelsesmetoder for kjent teknologi og ny kunnskap, det er det vi jobber med å utvikle nå, sier Krathe.

Hvorfor er ikke aluminium brukt i bruer før?

– Aluminium er ikke like sterkt som stål, og fordi massen er lavere er det en større utfordring å sikre aerodynamisk stabilitet. Dette er et dilemma for oss. Vi jobber med å se på hvordan vi kan designe aluminiumet slik at det er egnet for brukasser i hengebruer. Det kan også bli aktuelt for bjelkebruer og nettverksbruer, forklarer hun.

Mosaker og Krathe fortsetter med å ramse opp noen av fordelene med aluminium:

Les også: VIDEO: Varoddbrua tar form

  • lavere vekt
  • ikke behov for vedlikehold (ikke rust)
  • ikke behov for maling eller overflatebehandling
  • har et lavere CO2-avtrykk målt mot stål
  • aluminium er hurtigere å produsere sammenlignet mot stål
  • unike muligheter for å forme og tilpasse slik man ønsker
  • krever mindre sveising
  • raskere å bygge
  • resirkulerbart

Så langt ser det ut til at aluminium har de egenskapene som kreves til bruk i hengebruer, så videre studier vil kunne avgjøre hvilke bruer som er konkurransedyktige å bygge også på pris.

– Teknologien vil også kunne være aktuell for andre hengebruprosjekt både på E39 og andre steder, sier Krathe.

Aluminiumet kan produseres lokalt

Geir Mosaker fra Leirvik forklarte hvordan firmaet kan produsere aluminiumet i lokaler nære byggeplassen for på den måten å kutte transportkostnadene.

Les også: Ny Ustvedt bru klar - entreprenør roses

– Det er veldig spennende å se på mulighetene for å kunne bruke aluminium – materialet brukes både innen offshore og båtindustrien i dag, men det er nybrottsarbeid å se på mulighetene for å bruke det i store bruer, sier Mosaker.

Veronica Krathe istemmer:

– Det er spesielt interessant å se på mulighetene vi har for å «ekstrudere» aluminiumet, det vil si at vi kan forme det slik vi vil og dermed unngå sløsing av materialer. Vi har hatt et godt og tverrfaglig samarbeid hittil, så jeg gleder meg til fortsettelsen!

Se video om hvordan aluminiumet kan lages lokalt

Komplekse analyser

For å kunne kartlegge ulike former for konsepter i planleggingen av brukassen benytter firmaet Dr.techn.Olav Olsen seg av komplekse analyseprosesser.

– Dette er et godt rammeverk for å gjøre analyser, resultatene brukes til kostanalyser og registreres i en database. Avhengig av resultatene vi får velges et eller flere konsept. Hittil er det gjort over 1300 analyser basert på variasjoner av de viktigste parameterne, så denne sensitivitetsstudien har vært en viktig metode for å nå konklusjonen om at dette er teknisk mulig å få til Selv om vi jobber med en løsning som aldri har blitt brukt før bruker vi tradisjonelle beregningsmetoder, det gjør oss trygge på at vi reduserer risikoer i prosjektet, avslutter hun.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Gigantisk kunstverk på plass i rundkjøringen

Byggforskserien: - Bygg sikre trapper!

Her er Norges 10 største tunnelentreprenører

Disse hentet ut størst volum fra norske tunnel- og bergromsprosjekter.

Nye Nasjonalmuseet: Smell på 150 millioner

Bygger 168 nye leiligheter for OBOS

SE VIDEO: Spektakulær stålbru i værutsatt område

Nyhetsbrev

Ber om tilbud på to landbruksbruer på Hadeland

Høyesterett avviser ankesaken etter byggekorrupsjonen

Rogfast til topps i­ internasjonal kåring

Bygger nytt massivtre-prosjekt for 100 millioner

Ny metode kan analysere lokal flom og hindre ødeleggelser

Flere går konkurs: 1 av 4 konkurser er innen bygg og anlegg

Signerte milliardkontrakt med spanske entreprenører

Fra Veidekke til NCC

Kjøper opp Ventec-gruppen

Fikk pris for å bygge om sykehus til leiligheter

1 av 2 mangler opplæring i bruk av verneutstyr

Byggebransjen spesielt utsatt for epost-svindel

Entreprenør dømt til å betale 3.5 millioner

Klima: Ekstremvær bekymrer få i Nord-Norge

Video: Milliardoppdraget på Gardermobanen er nesten 30% ferdigstilt

Inviterer til frokostmøte om ombruk og gjenbruk

Ukens vits: Sydentur

Snart fullt på GF Lærlingskole

Ukens konkurser

Byggforskserien: Råd om prosjektering av sjakter

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens konkurser

Maskinsalget øker

Nye Veier og Hæhre på sikkerhetsbesøk

- Tør du lene deg mot et glassrekkverk?

Måtte omplassere ørret under vegbygging

Ukens vits: Ærlighet

Ukens konkurser

Sikret ny kabelkontrakt for ishall-prosjekt

Besøksrekord for Bygg Reis Deg

Se alle Bedriftenes egne nyheter

BRANNSLOKKERE: Hva bør brukes hvor?

Fornyer konsernavtale for bruk av StreamBIM

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Verdensledende innen komposittdesign

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Ny sveisemaskin fra Leister

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Fronter arbeidsmiljø og bærekraft i skadesaneringsbransjen

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Månedens referanse – Oktober 2019

Minex magnetkoblinker fra KTR

MOVEMBER startet i morgen - iTec fra bart til fart

Vel overstått Bygg Reis Deg 2019

Stansefabrikken på Elmia Subcontractor 2019

Norsecraft Tec AS og Teknor AS inngår partneravtale

Varmforzinking 

MESSER Technology Days med høyt fokus på digitalisering

Nye trådløse energimålere

Sikre løft – på den enkle måten!

Helios kampanje for oktober

Nyansatte, oktober 2019

Verktøy for styring av kritiske elektriske anlegg

Ny administrerende direktør i Norsk Stål

Lacuna er klar i den Danske Pavillon på Bygg Reis Deg 2019

Send til en kollega

8.331