23948sdkhjf

Byggestart for tidenes veisatsing i Trøndelag

Torsdag var det offisiell byggestart på ny E6 Kvål-Melhus. Det betyr at Nye Veier er i gang med tidenes veisatsing i Trøndelag.

Dette ble markert på Hofstad med ordførere, varaordførere og rådmenn fra kommunene Melhus, Rennebu og Midtre Gauldal til stede. Entreprenør Peab, rådgiver Cowi og Nye Veier stilte selvsagt også opp på denne historiske begivenheten.

– Kvål-Melhus startet nederst på Nye Veiers prioriteringsliste, men etter særdeles godt samarbeid mellom kommunene fikk vi snudd lista og nå er det denne parsellen som først bygges ut. Både Nye Veier, politikere og administrasjon har holdt et høyt tempo, og nå er dere i gang med å bygge ny, trafikksikker vei. Det er kanskje en floskel, men det er en gledens dag, sa Gunnar Krogstad (Ap), ordfører i Melhus kommune.

Vi bygger for trafikanten

Andre som stod på talerstolen var Sivert Moen (Sp) og Ola Øie (Ap), ordførere i henholdsvis Midtre Gauldal og Rennebu, og Trond Jære, leder for Bygg vei, et samferdselssamarbeid mellom de tre kommunene.

– Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk da Nye Veier ble opprettet i 2016. Hva er dette, tenkte jeg. Men de har stått på, og jeg vil takke for godt samarbeid, sa Jære i talen sin.

Også Nye Veiers prosjektdirektør i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan, takket for godt samarbeid med kommunene. Han pekte også på en annen viktig aktør som man ikke skal glemme: trafikanten.

– Vi bygger for trafikanten. Det som ikke er viktig for trafikanten, det er ikke viktig for Nye Veier, sa Vatnan.

Han var likevel ærlig på at trafikantene vil merke at det pågår veibygging fordi hastigheten må ned etter hvert.

– Det er ikke til å unngå. Vi må ivareta sikkerheten til de som kjører på veien og til folkene våre som jobber på anlegget, og da må vi sette ned hastigheten, sa Vatnan.

Første prosjekt i anlegg

Kvål-Melhus er første prosjekt i anlegg med Nye Veier E6 Trøndelag som byggherre.

Når alle prosjektene som står i dagens portefølje er ferdig utbygd, har Trøndelag 106 km med mer trafikksikker og effektiv vei, fra Ulsberg i sør til Åsen i nord. Firefelt, bedre trasé og 110 km/t gir kortere reisetid, noe som betyr en enklere hverdag for veldig mange, og et bedre bo- og arbeidsmarked sør for Trondheim.

E6 Kvål-Melhus:

  • 7 km - Firefelts motorvei med midtrabatt og fartsgrense 110 km/t
  • Entreprenør Peab og rådgiver Cowi
  • Kontraktsstørrelse: ca. 0,7 mrd. ekskl. mva.
  • Prosjektets totalkostnad: ca. 1,1 milliard kroner inkl. mva.
  • Kontraktsform: Integrert prosjektleveranse (IPL)
  • Byggestart: 2019 - Planlagt byggeslutt: 2022
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.219