23948sdkhjf

Nye Veier i NTP – anbefaler økning i utbyggingsporteføljen

I arbeidet med nasjonal transportplan (NTP) for 2022 - 2033 har Nye Veier levert to rapporter. Den ene anbefaler en omfattende økning i selskapets utbyggingsportefølje.

Regjeringen har signalisert ønske om å utvide Nye Veiers portefølje i kommende NTP, både når det gjelder antall prosjekter og finansiering - slik at selskapet får økt ansvar for oppfølging av NTP på de viktigste europaveiene.

Nye Veier har vurdert til sammen 18 delstrekninger hvor selskapet med sin arbeidsmetodikk vil kunne sikre mer vei for pengene, og dermed mer effektiv ressursbruk i sektoren. I tillegg har selskapet vurdert transportutfordringene i Oslo-området. Dette er beskrevet i tilleggsoppdraget til NTP-oppdrag 1 (vedlagt).

- Nye Veier mener at det ved helhetlig planlegging og utbygging av lange strekninger, er mulig å bygge ut et effektivt hovedveinett i Norge til en kostnad som er 30-40 prosent lavere enn kostnadsnivået som ble lagt til grunn for NTP 2018-2029. Ved å se flere prosjekter i dagens NTP i sammenheng, vil vi finne bedre løsninger for veibrukeren, heter det i en melding fra selskapet.

Den raske teknologiske utviklingen i transportsektoren, medfører risiko for feilinvesteringer. Nye Veier legger derfor til grunn at strekningene bør bygges ut over en lengre periode enn 12 år.

- For å sikre langsiktig forutsigbarhet har vi likevel tatt som utgangspunkt at prosjekter som ligger inne i nåværende nasjonale transportplan som hovedregel gjennomføres innenfor kommende planperiode, heter det i meldingen.

Videre skriver Nye Veier at de har bygget en velfungerende organisasjon som er klar for utvidelse av porteføljen.

- Nye Veier ble opprettet som et virkemiddel for å øke effektiviteten i veisektoren, og vi har siden oppstarten arbeidet målrettet for å redusere reisetiden for veibrukeren, styrke trafikksikkerheten og samtidig redusere kostnadene til utbygging og drift, skriver Nye Veier i en melding.

- I vårt svar på deloppdrag 1 til NTP redegjør vi for våre resultater så langt. Vi viser en kostnadsreduksjon på ca. 30 mrd. kr for vår samlede prosjektportefølje, sammenlignet med de kvalitetssikrede kostnadsoverslagene som lå til grunn da Nye Veier overtok porteføljen. Verdien av kortere reisetid og økt trafikksikkerhet utgjør et omtrent tilvarende beløp.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125