23948sdkhjf

Foreslår buet flytebru for Bjørnafjorden

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

To prosjektgrupper har siden november 2018 jobbet med hvordan Bjørnafjorden best kan krysses med flytebru.

- Begge gruppene har anbefalt en buet flytebru, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Øyvind Kongsvik Nedrebø, som har ledet arbeidet.

Flytebrua blir over fem kilometer lang, og skal krysse den 550 meter dype Bjørnafjorden mellom Tysnes i sør og Os i nord.

Statens vegvesen har utredet flytebru over Bjørnafjorden siden 2014. Hovedalternativene var en buet bru som kun var festet i enden på hver side av fjorden, og en rett bru som i tillegg hadde forankringsliner festet til sjøbunnen.

Les mer om de to alternativene her.

Internasjonal oppmerksomhet

Konklusjonen var at flere alternativer måtte vurderes. Fire varianter har blitt utredet av de to prosjektgruppene, AMC og OON (se faktaboks). De viktigste kriteriene for arbeidet har vært konstruksjonssikkerhet, funksjonalitet, kostnader og estetikk.

- Prosjektet med flytebru over Bjørnafjorden er grensesprengende, og har vekket stor oppsikt i utlandet. Dette har ført til at prosjekter som en tidligere ikke trodde var gjennomførbare, nå utredes, sier prosjektleder Svein Erik Jakobsen hos AMC.

Kan produseres i Norge

- Dette er et prosjekt som krever tverrfaglig og innovativ jobbing. Bruprosjektet blir lagt merke til i fagmiljøer nasjonalt og internasjonalt, sier Kolbjørn Høyland, prosjektleder i OON.

Arbeidet som nå er blitt gjort viser at ny teknologi kan ha stort potensial for kostnadsbesparelser. I tillegg kan produksjonen gjøres i Norge. Det vanlige er at mye av stålarbeidet i en så stor konstruksjon foregår i utlandet. 

Tre fagmiljø – samme konklusjon

- Etter å ha fullført oppdragene anbefaler begge rådgivergruppene den samme varianten av flytebru. Dette er en krum bru fastholdt på hver side av fjorden, som er utrustet med forankringspunkter til sjøbunnen. Forankringsliner gir betydelige fordeler. De to gruppene har forslått litt ulike løsninger for forankringssystemene og plassering av disse. Dette vil bli vurdert nærmere i neste fase, sier Nedrebø.

Det Norske Veritas sier seg enig i anbefalingene fra AMC og OON.

- Med en slik entydig anbefaling fra sterke fagmiljøer, har Statens vegvesen grunnlag for å kunne fremlegge et mer presist kostnadsestimat for bru over Bjørnafjorden enn tidligere. Vegvesenet vil komme tilbake til det i slutten av oktober, sier Nedrebø.

Fakta og bakgrunn for arbeidet

 

  • Kryssing av Bjørnafjorden er en del av E39 Stord-Os, som sammen med Rogfast vil gi ferjefri forbindelse mellom Bergen og Stavanger.
  • Den planlagte oppgraderingen av E39 mellom disse to byene vil medføre at reisetiden blir redusert fra 4 ½ time til 2 timer.
  • En videre effekt er at bo- og arbeidsregioner langs hele strekningen utvides gjennom kjedet arbeidsmarked.
  • Prosjektet gir stor mernytte, som vil si at for hver krone som blir brukt på prosjekt gir mer tilbake til samfunnet.
  • Den største gevinsten får Stord og Bergen, men vegen vil få positive ringvirkninger for hele landet.
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Dette skjer på Bygg Reis Deg

SISTE SJANSE: Inviterer bransjen til E39-møte

Røyken-bedrift konkurs: 12 mister jobben

De vant «Glassprisen 2019»

Analyse: Stor vekst, rekordlave marginer og høy risiko i bygg

Arbeider falt ned fra tre – landet på kollega

Nyhetsbrev

Deler ut milliardkontrakter for Regjeringskvartalet

Bygg Reis Deg: Fellesstand for danske eksportører

Stjal gravemaskin til en halv million

Skal planlegge nye vannrør og nytt avløpsanlegg i Oslo

Møt oss på Bygg Reis Deg!

Inviterer til gratis seminarer på Bygg Reis Deg

Tildelt elektrokontrakt på Nordøyvegen

Byggefeil skaper problemer for Statsbyggs praktprosjekt

Her er Norges første fullskala ombruksbygg!

Produserer smarte glass i Norge

Ukas vits: Parkeringsproblemer

Nye Veier-sjefen blir ny vegdirektør

Stangeland sikrer den største kontrakten på Sør-Rogalandsprosjekt

Østlandsbedrift går til sak mot kommunen

Ukens konkurser

Her er Statsbyggs nye seriøsitetskrav

Gir nytt liv til gammel asfalt

Frykter oppsigelser i Statens Vegvesen etter nyttår

Peab klar for byggestart på Tunkvartalet

Driftskostnad for anleggsmaskiner øker

Ukens konkurser

OBOS-prisene opp fem måneder på rad

Disse 6 byggeprosjektene er nominert til Glassprisen 2019

- Kortreist isolerglass best for miljøet

Peab overleverte ferdigstilt flerbrukshus

Vil utvikle Norges første moderne nullutslippsgård

Ukens konkurser

Nedgang for byggevareindustrien i august

Ukens vits: Ren idioti

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Lacuna er klar i den Danske Pavillon på Bygg Reis Deg 2019

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Stansefabrikken på Elmia 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - Den Danske fællesstand - invitation til at besøge os

Borettslag velger desentral ventilasjon ved rehabilitering

Hydroscand stiller på OTD

Bahco kommer til OTD

Møt Bahco på Bygg Reis Deg

Messer Cutting Systems toppledelse på besøk hos iTec i Larvik

Bahco fornyer og utvider sitt sortiment med momentnøkler

Velkommen til Vibratec Akustikprodukter, på Bygg Reis Deg 2019!

Nye elektroniske vern med innebygget jordfeilbeskyttelse

Momentnøkler fra Bahco

Månedens referanse – September 2019

Ny teknisk godkjenning - Sylomer/Sylodyn trinnlydsdempere

Bredt utvalg av elektriske aktuatorer

Avtale med Viking om brannbekledning i Norge

Kaeser Kompressorer i UCO-profil

Infobric revolusjonerer byggebransjen med mobil dørlås

Høstkampanje 2019

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

ForusMessen 2020

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

Send til en kollega

0.272