23948sdkhjf

Signerte med Molde-entreprenør: - Vil bli utfordrende

Ferjekaiene på E39-sambandet mellom Halsa og Kanestraum skal oppgraderes for å kunne ta i bruk nullutslippsferjer fra 1. januar 2021.

Det er nå inngått en avtale med entreprenør Christie & Opsahl AS for dette arbeidet med en kontraktssum på 139 millioner kroner (uten mva).

- Vi starter på Kanestraum i begynnelsen av september, og på Halsa i begynnelsen av oktober. Det blir med andre ord byggeaktivitet på begge sider samtidig, men ferjene vil fortsette å gå som normalt i anleggsperioden, sier prosjektleder Olav Megrund i Statens vegvesen.

Viktig kontrakt

Andreas Andenæs, daglig leder i Christie & Opsahl AS, forteller til Building Supply at de setter stor pris på den nye kontrakten. 

- Halsa-Kanestraum-prosjektet er veldig viktig for oss, sier han til Building Supply.

- Vi har tradisjonelt vært veldig gode på denne typen prosjekter, og gleder oss til å ta fatt på nok et fergekaiprosjekt for Statens Vegvesen. Framdriften er tøff, og vil bli utfordrende, forteller Andenæs. 

- VI har tyvstartet planleggingen og vil starte på plassen omgående. Vi er derfor glade for rask og god igangsettelse fra Vegvesenets side, sier Andenæs.

Kontrakten Molde-entreprenøren har signert er den største bedriften noensinne har gjort på oppdrag fra Vegvesenet. 

Få endringer for trafikantene

Anleggsarbeidet vil ikke føre til endringer for trafikantene, bortsett fra mindre justeringer i av- og påkjøringen til ferja:

  • På Halsa skal hovedkaia (nordkaia) utvides og forlenges, og frem til den står ferdig til våren vil trafikken gå via sørkaia.
  • På Kanestraum vil ferja legge seg til ved midlertidige konstruksjoner i byggetiden, først på nordsiden og i siste fase på sørsiden.

Oppstillingsfeltene vil være de samme som i dag.

Dette skal gjøres:

Halsa nord:

  • Eksisterende brubås skal beholdes, men hovedkaia på Halsa skal utvides i bredden (til ca. 8 meter) og forlenges fra ca. 60,5 til ca. 90 meter.
  • Halsa sør:
  • Den gamle kaia skal rives, og det skal bygges ny komplett kai og brubås.
  • Ved piren på sørsiden skal det etableres en liggekai med tilhørende erosjonssikring.

Kanestraum:

  • På Kanestraum skal det etableres en ferjekai med to brubåser og med fendring på begge sider. Brubåsen på nordsiden skal beholdes, men bruen blir utvidet i bredden.
  • Kaien og brubåsen på sørsiden skal rives i sin helhet og erstattes med ny og lengre kai og bås.
  • Det skal mudres til tilstrekkelig dybde for den nye kaien, og veien/fyllingen frem til kaia vil bli utvidet.

Når arbeidet står ferdig vil alle kaiene i sambandet ha en effektiv lengde på ca. 90 meter.

Ved kaiene skal det også gjennomføres forberedende arbeid for lade- og fortøyningsutstyr. Monteringen av dette utstyret er rederiet sitt ansvar.

Skal utbedre landområdet på Kanestraum

En kai vil stå ferdig på hver side av sambandet før 1. januar 2021. Arbeidet vil deretter fortsette en periode frem mot ferdigstilling sommeren 2021.

- Vi skal også bygge om på landområdet på Kanestraum. Dette arbeidet er ikke en del av denne kontrakten, men vil bli lyst ut som en egen entreprise med planlagt oppstart mot slutten av anleggsperioden i 2021, sier Megrund.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156