23948sdkhjf

Signerte med Molde-entreprenør: - Vil bli utfordrende

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Ferjekaiene på E39-sambandet mellom Halsa og Kanestraum skal oppgraderes for å kunne ta i bruk nullutslippsferjer fra 1. januar 2021.

Les også: VIDEO: Åpnet nye Kongsberg Bru: - Et kjempeviktig prosjekt

Det er nå inngått en avtale med entreprenør Christie & Opsahl AS for dette arbeidet med en kontraktssum på 139 millioner kroner (uten mva).

- Vi starter på Kanestraum i begynnelsen av september, og på Halsa i begynnelsen av oktober. Det blir med andre ord byggeaktivitet på begge sider samtidig, men ferjene vil fortsette å gå som normalt i anleggsperioden, sier prosjektleder Olav Megrund i Statens vegvesen.

Viktig kontrakt

Andreas Andenæs, daglig leder i Christie & Opsahl AS, forteller til Building Supply at de setter stor pris på den nye kontrakten. 

- Halsa-Kanestraum-prosjektet er veldig viktig for oss, sier han til Building Supply.

- Vi har tradisjonelt vært veldig gode på denne typen prosjekter, og gleder oss til å ta fatt på nok et fergekaiprosjekt for Statens Vegvesen. Framdriften er tøff, og vil bli utfordrende, forteller Andenæs. 

- VI har tyvstartet planleggingen og vil starte på plassen omgående. Vi er derfor glade for rask og god igangsettelse fra Vegvesenets side, sier Andenæs.

Kontrakten Molde-entreprenøren har signert er den største bedriften noensinne har gjort på oppdrag fra Vegvesenet. 

Få endringer for trafikantene

Anleggsarbeidet vil ikke føre til endringer for trafikantene, bortsett fra mindre justeringer i av- og påkjøringen til ferja:

Les også: Bekrefter: Første Ryfast-tunnel åpner i desember

  • På Halsa skal hovedkaia (nordkaia) utvides og forlenges, og frem til den står ferdig til våren vil trafikken gå via sørkaia.
  • På Kanestraum vil ferja legge seg til ved midlertidige konstruksjoner i byggetiden, først på nordsiden og i siste fase på sørsiden.

Oppstillingsfeltene vil være de samme som i dag.

Dette skal gjøres:

Halsa nord:

  • Eksisterende brubås skal beholdes, men hovedkaia på Halsa skal utvides i bredden (til ca. 8 meter) og forlenges fra ca. 60,5 til ca. 90 meter.
  • Halsa sør:
  • Den gamle kaia skal rives, og det skal bygges ny komplett kai og brubås.
  • Ved piren på sørsiden skal det etableres en liggekai med tilhørende erosjonssikring.

Kanestraum:

  • På Kanestraum skal det etableres en ferjekai med to brubåser og med fendring på begge sider. Brubåsen på nordsiden skal beholdes, men bruen blir utvidet i bredden.
  • Kaien og brubåsen på sørsiden skal rives i sin helhet og erstattes med ny og lengre kai og bås.
  • Det skal mudres til tilstrekkelig dybde for den nye kaien, og veien/fyllingen frem til kaia vil bli utvidet.

Når arbeidet står ferdig vil alle kaiene i sambandet ha en effektiv lengde på ca. 90 meter.

Ved kaiene skal det også gjennomføres forberedende arbeid for lade- og fortøyningsutstyr. Monteringen av dette utstyret er rederiet sitt ansvar.

Skal utbedre landområdet på Kanestraum

En kai vil stå ferdig på hver side av sambandet før 1. januar 2021. Arbeidet vil deretter fortsette en periode frem mot ferdigstilling sommeren 2021.

- Vi skal også bygge om på landområdet på Kanestraum. Dette arbeidet er ikke en del av denne kontrakten, men vil bli lyst ut som en egen entreprise med planlagt oppstart mot slutten av anleggsperioden i 2021, sier Megrund.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ukens konkurser

Signerte norgeshistoriens største boligkontrakt

Lyser ut bygging av ny E18 gjennom Porsgrunn i én kontrakt

Byggkonkurs på Østlandet: 13 mister jobben

Norconsult melder om vekst og utvikling

VIDEO: Betonmast fokuserer på sikkerheten med HMS-uke

Nyhetsbrev

Nedbemanning ved Moelven

Fikk byggherreansvar for den nye sentrumstunnelen for T-banen

VIDEO: Betonmast om korrekt fallsikring på byggeplasser

Norconsult kjøper opp og styrkes

Stålbedrift konkurs: 22 ansatte rammes

Anbefaler dette som fellesferien 2020

VIDEO: Leverte 15 nye lastebiler til Risa

Rådgivergigant stenger Stavanger-avdelingen

Erna åpnet bransjens nye samlingspunkt – CoLab

Katastrofetall: Spansk entreprenør tapte 300 millioner på Ski stasjon

Åpnet nytt pukkverk - utfordrer Vestfold-markedet

1

Flyttet produksjonen tilbake til Norge

Foreslår buet flytebru for Bjørnafjorden

VIDEO: Åpnet nye Kongsberg Bru: - Et kjempeviktig prosjekt

Kåret til beste bedrift i Norge - hyller de ansatte

Sikret 350-millionerskontrakt på Ulven i Oslo

SE BILDENE: Stangeland og Jærentreprenør tok første gravetak

Dette bygget skal romme Norges største fastlandsnæring

Nytt Consto-selskap har signert sin første kontrakt

Ukens konkurser

Engcon spår en økt etterspørsel

Digitalt veikart 2.0 startes opp

Digitale byggesøknader godkjennes hos kommunene

Ukens konkurser

Hun er konstituert konsernsjef i LINK arkitektur

Ny sjef på plass i Plan-og bygningsetaten

Ukens konkurser

Voldsom økning i byggskader etter styrtregn og ekstremvær

Dale ber om evaluering av vedlikehold på jernbanen

Hun blir direktør for ny divisjon i Norconsult

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Infobric revolusjonerer byggebransjen med mobil dørlås

Høstkampanje 2019

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

ForusMessen 2020

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

Bahco kommer til Dyrsku'n 2019!

Hydroscand på Dyrsku'n 2019!

iTec snart på plass i nye kontorlokaler

Nytt påveggsmateriell med over 300 funksjoner

Industrielle maskiner

Riktig asfaltblanding med riktig utstyr

Hev standarden for arbeidsmiljø med ISO 45001

Skreddersydde produkter fra Nisjemetall

Stort utvalg tynnplater og coil for mantling / isolering

Sikre utstyret med støt- og vibrasjonsdempere fra Servi

Ny kjøletørker fra Kaeser Kompressorer AS

Spiraltrapper/Rømningstrapper

Nyansettelse hos iTec

Duozink med faste kjøreruter

Celluloseisolasjon bruk på Sagastad Visningssenter i Nordfjordeid

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Standarden for lydklasser er revidert

LASER-skjæring

Send til en kollega

0.212