23948sdkhjf

Gjennomslag i Eysturoytunnelen på Færøyene

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Fredag kveld forrige uke skjøt NCC gjennomslagssalven i undersjøiske Eysturoytunnelens 11,2 km lange hovedløp, som når den står ferdig vil redusere reisetiden til hovedstaden Tórshavn fra flere steder på Færøyene.

Les også: VIDEO: Åpnet nye Kongsberg Bru: - Et kjempeviktig prosjekt

Dermed er åpent tunnelsamband etablert og den færøyske hovedstaden Tórshavn er koplet sammen med begge sider av bukten Skálafjørður, blant annet med en undersjøisk rundkjøring under havbunnen midt i fjorden.

– Dette er en viktig milepæl i vår entreprise på Færøyene, og viser NCCs brede kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å sette i gang arbeidet med entreprisens andre fase – byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen, sier NCC-leder Per Jonsson for division Civil Engineering Norge i en melding på bedriftens nettsider.

NCC skriver videre at de ser på tunnelgjennomslaget som en stor begivenhet på øysamfunnet, med direktesendt overføring til Tórshavn sentrum der et stort antall publikum og inviterte gjester fikk se og høre det hele, samt taler og servering.

– Gjennomslag i Eysturoytunnelen er svært viktig, for da er den geologiske risikoen i prosjektet borte. Dette er et svært stort og betydningsfullt prosjekt for det færøyske samfunnet og derfor viktig at den risikoen er eliminert, samt at man er innenfor tidsfristene i arbeidet, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar.

Les også: Bekrefter: Første Ryfast-tunnel åpner i desember

Høykompetente tunnelbyggere

9. mai skjøt NCC gjennomslagssalven i Eysturoytunnelens løp mot Rokin, slik at åpent tunnelsamband ble etablert på begge sider av bukten Skálafjørður. Nå gjenstår halvannet år med innredning av Eysturoytunnelen fram til den skal stå ferdig på nyåret 2021.

– NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure.

Spektakulært prosjekt

Les også: Lyser ut bygging av ny E18 gjennom Porsgrunn i én kontrakt

Gjennomslaget kommer som planlagt 27 måneder etter at NCC i januar 2017 startet tunnelbyggingen. På sitt dypeste er tunnelen -189 meter under havbunnen og har Atlanterhavets første og eneste undersjøiske rundkjøring. Et spektakulært byggeprosjekt, med utfordringer som er håndtert underveis.

– Tunnelen har krevd betydelig mer injeksjon enn det som har vært vanlig på de andre tunnelene på Færøyene. 7500 tonn med injeksjonssement har gått med. Fagarbeiderne har løst dette på en utmerket måte. I tillegg har NCC bekjempet en sone av svært dårlig fjellkvalitet, forteller prosjektleder Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure.

Han takker EST og byggeledelsen for godt samarbeid, og ikke minst tunnelarbeiderne for en fenomenal innsats!

Største infrastruktursatsing

NCC har også innledet andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen, og som vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.

Begge tunnelene i entreprisen bidrar til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen av de to tunnelene utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Lyser ut bygging av ny E18 gjennom Porsgrunn i én kontrakt

Ukens konkurser

Signerte norgeshistoriens største boligkontrakt

Byggkonkurs på Østlandet: 13 mister jobben

Norconsult melder om vekst og utvikling

VIDEO: Betonmast fokuserer på sikkerheten med HMS-uke

Nyhetsbrev

Nedbemanning ved Moelven

Fikk byggherreansvar for den nye sentrumstunnelen for T-banen

VIDEO: Betonmast om korrekt fallsikring på byggeplasser

Stålbedrift konkurs: 22 ansatte rammes

Norconsult kjøper opp og styrkes

Anbefaler dette som fellesferien 2020

VIDEO: Leverte 15 nye lastebiler til Risa

Rådgivergigant stenger Stavanger-avdelingen

Erna åpnet bransjens nye samlingspunkt – CoLab

Katastrofetall: Spansk entreprenør tapte 300 millioner på Ski stasjon

Åpnet nytt pukkverk - utfordrer Vestfold-markedet

1

Flyttet produksjonen tilbake til Norge

Foreslår buet flytebru for Bjørnafjorden

VIDEO: Åpnet nye Kongsberg Bru: - Et kjempeviktig prosjekt

Kåret til beste bedrift i Norge - hyller de ansatte

Sikret 350-millionerskontrakt på Ulven i Oslo

SE BILDENE: Stangeland og Jærentreprenør tok første gravetak

Multiconsult gjør endringer i konsernledelsen

Nytt Consto-selskap har signert sin første kontrakt

Ukens konkurser

Engcon spår en økt etterspørsel

Digitalt veikart 2.0 startes opp

Digitale byggesøknader godkjennes hos kommunene

Ukens konkurser

Hun er konstituert konsernsjef i LINK arkitektur

Ny sjef på plass i Plan-og bygningsetaten

Ukens konkurser

Voldsom økning i byggskader etter styrtregn og ekstremvær

Dale ber om evaluering av vedlikehold på jernbanen

Hun blir direktør for ny divisjon i Norconsult

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Infobric revolusjonerer byggebransjen med mobil dørlås

Høstkampanje 2019

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

ForusMessen 2020

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

Bahco kommer til Dyrsku'n 2019!

Hydroscand på Dyrsku'n 2019!

iTec snart på plass i nye kontorlokaler

Nytt påveggsmateriell med over 300 funksjoner

Industrielle maskiner

Riktig asfaltblanding med riktig utstyr

Hev standarden for arbeidsmiljø med ISO 45001

Skreddersydde produkter fra Nisjemetall

Stort utvalg tynnplater og coil for mantling / isolering

Sikre utstyret med støt- og vibrasjonsdempere fra Servi

Ny kjøletørker fra Kaeser Kompressorer AS

Spiraltrapper/Rømningstrapper

Nyansettelse hos iTec

Duozink med faste kjøreruter

Celluloseisolasjon bruk på Sagastad Visningssenter i Nordfjordeid

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Standarden for lydklasser er revidert

LASER-skjæring

Send til en kollega

0.159