23948sdkhjf

Vegvesenet hedrer Elverums-bedrift

I disse dager går utbedringen av rv.3 fra Atna til Alvdal grense med full styrke, og Vegvesenet hedrer nå arbeidet som er utført av Elverumsbedriften Gjermundshaug Anlegg AS.

Prosjektet involverer vedlikeholds- og utbedringsarbeider, som har som formål å styrke vegens evne til å håndtere dagens trafikk, omhandler de første to parsellene i et samordningsprosjekt.

- Vi har laget en pakke med både vedlikeholds- og investeringsmidler i en samordnet plan som ligger i Handlingsprogrammet for riksveg, sier leder av driftsseksjonen i Statens vegvesen i Hedmark, Ann-Kristin Rehder i en melding på Vegvesenets egne sider.

Bygger ikke ny veg

Samordningen mellom vedlikeholds- og investeringsmidler gjør at Statens vegvesen klarer å utføre flere tiltak på en mer effektiv måte. Tiltakene er en kombinasjon av rent vedlikehold og noen investeringstiltak for å få vegstandarden opp på et tilfredsstillende nivå. Samordningen gjør at det kan jobbes helhetlig og effektivt. På den måten utnyttes de tildelte midlene på best mulig måte.

- Det er viktig for oss å understreke at vi ikke bygger ny veg, men at arbeidene som utføres gir økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet. Først og fremst forsterkes vegens bæreevne og bredden utvides til 9 meter. Noen steder gjøres det mindre justeringer på kurvaturen, men i det store og hele beholdes vegen slik den er i dag. I tillegg gjennomføres tiltak i sideterrenget for å øke trafikksikkerheten, framholder Rehder.

Framdriften i prosjektet styres av flere forhold. Det viktigste er tildelingstakten av midler i vegvesenets budsjetter. Et annet viktig forhold er at grunnarbeider har behov for å stå uferdig for å «sette seg» før tiltaket ferdigstilles og trafikk kan kjøre på den utbedrete vegen.

 Framdrift

- På strekningen fra Atna til Hanestad ble det skiftet et stort antall stikkrenner sommeren 2018. Gjennom hele vinteren vi nå legger bak oss har det pågått arbeider som forberedelse til breddeutvidelse. Dette arbeidet fortsetter gjennom sommeren, og målet er at grunnarbeidet for breddeutvidelse samt det meste av trafikksikkerhetstiltakene på sideterrenget skal være ferdig når vinteren kommer. Da vil denne strekningen stå slik fram til vi kan gjennomføre endelig forsterkning av vegbanen og asfaltering av hele bredden. I Handlingsprogrammet er dette planlagt gjennomført i 2020, men det kan ikke garanteres gjennomføring før vi ser hva som kommer av midler i budsjettene, presiserer Ann Kristin Rehder.

På strekningen fra Hanestad til Alvdal grense har grunnarbeidene for breddeutvidelsen ligget i ro i påvente av midler til ferdigstillelse. Her vil arbeidene med forsterkning av vegen, ferdigstillelse av kurvatur og til slutt asfaltering starte i mai og bli ferdigstilt i løpet av høsten 2019. Da vil strekningen framstå som ferdig, men siste lag med asfalt og endelig finpuss vil måtte vente over vinteren og blir gjennomført i 2020.

Bruene over Tingstadbekken og Kiva ligger inne i handlingsprogrammet med midler i 2023. Disse vil derfor bli stående med en smalere bredde fram til nye bruer er bygget.

Honnør til entreprenøren

- Tiltakene på disse to første parsellene blir gjennomført av Gjermundshaug Anlegg as, og vi ønsker å uttrykke stor tilfredshet med måten de har bidratt til å løse de komplekse utfordringene som et slikt prosjekt byr på. De har vist stor forståelse for oppdraget, bidratt til å finne gode løsninger og vist forståelse for utfordringene som årlige budsjetter gir. Samarbeidet har vært godt og framdriften i prosjektet har vært i henhold til de føringer vi som byggherre har gitt, roser Rehder.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.219