23948sdkhjf

Vegvesenet hedrer Elverums-bedrift

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

I disse dager går utbedringen av rv.3 fra Atna til Alvdal grense med full styrke, og Vegvesenet hedrer nå arbeidet som er utført av Elverumsbedriften Gjermundshaug Anlegg AS.

Les også: Nå skal det lønne seg mer å tenke klima i veiprosjekter

Prosjektet involverer vedlikeholds- og utbedringsarbeider, som har som formål å styrke vegens evne til å håndtere dagens trafikk, omhandler de første to parsellene i et samordningsprosjekt.

- Vi har laget en pakke med både vedlikeholds- og investeringsmidler i en samordnet plan som ligger i Handlingsprogrammet for riksveg, sier leder av driftsseksjonen i Statens vegvesen i Hedmark, Ann-Kristin Rehder i en melding på Vegvesenets egne sider.

Bygger ikke ny veg

Samordningen mellom vedlikeholds- og investeringsmidler gjør at Statens vegvesen klarer å utføre flere tiltak på en mer effektiv måte. Tiltakene er en kombinasjon av rent vedlikehold og noen investeringstiltak for å få vegstandarden opp på et tilfredsstillende nivå. Samordningen gjør at det kan jobbes helhetlig og effektivt. På den måten utnyttes de tildelte midlene på best mulig måte.

Les også: Risa fikk driftskontrakt for Nedre Telemark og Vestfold

- Det er viktig for oss å understreke at vi ikke bygger ny veg, men at arbeidene som utføres gir økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet. Først og fremst forsterkes vegens bæreevne og bredden utvides til 9 meter. Noen steder gjøres det mindre justeringer på kurvaturen, men i det store og hele beholdes vegen slik den er i dag. I tillegg gjennomføres tiltak i sideterrenget for å øke trafikksikkerheten, framholder Rehder.

Framdriften i prosjektet styres av flere forhold. Det viktigste er tildelingstakten av midler i vegvesenets budsjetter. Et annet viktig forhold er at grunnarbeider har behov for å stå uferdig for å «sette seg» før tiltaket ferdigstilles og trafikk kan kjøre på den utbedrete vegen.

 Framdrift

- På strekningen fra Atna til Hanestad ble det skiftet et stort antall stikkrenner sommeren 2018. Gjennom hele vinteren vi nå legger bak oss har det pågått arbeider som forberedelse til breddeutvidelse. Dette arbeidet fortsetter gjennom sommeren, og målet er at grunnarbeidet for breddeutvidelse samt det meste av trafikksikkerhetstiltakene på sideterrenget skal være ferdig når vinteren kommer. Da vil denne strekningen stå slik fram til vi kan gjennomføre endelig forsterkning av vegbanen og asfaltering av hele bredden. I Handlingsprogrammet er dette planlagt gjennomført i 2020, men det kan ikke garanteres gjennomføring før vi ser hva som kommer av midler i budsjettene, presiserer Ann Kristin Rehder.

Les også: SE VIDEO: Brutårn i stål kan gi stor gevinst

På strekningen fra Hanestad til Alvdal grense har grunnarbeidene for breddeutvidelsen ligget i ro i påvente av midler til ferdigstillelse. Her vil arbeidene med forsterkning av vegen, ferdigstillelse av kurvatur og til slutt asfaltering starte i mai og bli ferdigstilt i løpet av høsten 2019. Da vil strekningen framstå som ferdig, men siste lag med asfalt og endelig finpuss vil måtte vente over vinteren og blir gjennomført i 2020.

Bruene over Tingstadbekken og Kiva ligger inne i handlingsprogrammet med midler i 2023. Disse vil derfor bli stående med en smalere bredde fram til nye bruer er bygget.

Honnør til entreprenøren

- Tiltakene på disse to første parsellene blir gjennomført av Gjermundshaug Anlegg as, og vi ønsker å uttrykke stor tilfredshet med måten de har bidratt til å løse de komplekse utfordringene som et slikt prosjekt byr på. De har vist stor forståelse for oppdraget, bidratt til å finne gode løsninger og vist forståelse for utfordringene som årlige budsjetter gir. Samarbeidet har vært godt og framdriften i prosjektet har vært i henhold til de føringer vi som byggherre har gitt, roser Rehder.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Veidekke bygger og Sveriges største boligprosjekt i massivtre

Ukas vits

Vestlands første underjordiske holdeplass

Utsetter endringer i støttetilbudet til boligeiere – igjen

Nye prognoser: Dyster bølgedal for byggsektoren

Vil revolusjonere Norges største fastlandsnæring

Nyhetsbrev

Unik jordblanding får internasjonal anerkjennelse

Stor rehabiliteringsjobb gjennom Ulriken

Bergene Holm med ny produksjonsrekord

Veidekke skal bygge om E20 for Trafikverket i Sverige

Smistad mur og flis får avtale med SUS2023

Kruse Smith skal bygge massivtreskole i Kristiansand

Utlyser konkurranse om avfallsminimering

Stor rigg- og driftskontrakt i regjeringskvartalet

Veidekke bygger vindkraftpark for Stena Renewable

To år uten fraværsskader i Mesta Spesialproduksjon

Firbente medarbeidere jakter dynamitt på E39

Klarsignal for bygging av protonsenter i Bergen

Ukas vits: Dekknavn

Designer ny videregående skole i Førde

Bygg- og anleggsnæringen tar flest menneskeliv

Nå skal det lønne seg mer å tenke klima i veiprosjekter

Aktiviteten vender tilbake til normale nivåer

Mekling som alternativ til rettssaker om grunnerverv

Ny faglig leder for Byggforskserien

Ny konsernsjef i Kruse Smith

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Apparatskapvarmere motvirker fukt og kondens

Frisk luft hos "Tante Ulrikke"

Månedens referanse - mai 2020

Prøveutstyr for testing av asfalt

Atex sertifiserte moment verktøy fra kNm Hydraulikk as

KAESER KOMPRESSORER utvider produktspekteret

Frekvensomformer for pumpestyring

Sveisetrådkniv for PVC og linoleum

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Bygger opp digitalkompetansen

DuoZink tilbyr varmforzinking

Ny, intelligent motorstarter

Hydroscand leverer slanger til offshore

Servi reparerer sylindere og akkumulatorer raskt og lokalt

KAESER KOMPRESSORER lanserer nyhetene innen i.Comp familien

- Sertifisering er en pådriver for kontinuerlig forbedring

Visste du at...

Produkter fra Partner Vannrens

KAESER KOMPRESSORER med oljefrie løsninger

3D printer ansiktsvisir fra hjemmekontoret

Vakuum-nyhet fra Vmeca - "Mini gripper" G40 og G50 serien

Inngå service- og/eller filteravtale med Servi

Stena Stål ute med Stål #1 – 2020

Gjør lading enklere

Send til en kollega

0.125