23948sdkhjf

Sikret kontrakt om dobbeltspor for 2,2 milliarder

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Bane NOR har 11. april tildelt kontrakten for bygging av nytt dobbeltspor på InterCity-strekningen fra Eidsvoll nord til Langset, til arbeidsfelleskapet Hæhre og PNC ANS.

Les også: Follobanen: Bane NOR må betale Skanska 270 millioner

Kontrakten for Eidsvoll nord til Langset, omfatter blant annet byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en kort tunnel, tre korte bruer, samt Minnevika jernbanebru på hele 836 meter. Minnevika blir Norges lengste jernbanebru og skal bygges på svevende pæler over Minnevika.

Entreprisen er en flerfaglig utførelsesentreprise som også omfatter de jernbanetekniske fagene med unntak av signalanlegget. Kontraktssummen er på 2199 MNOK eks. mva.

Fornøyd

Kontrakten tildeles etter en prosess med prekvalifisering av tilbydere og forhandlinger med de kvalifiserte.

–  Ved første gangs utlysning oppnådde vi ikke tilstrekkelig konkurranse, men vi er godt fornøyd med responsen i markedet etter at oppdraget ble lyst ut på nytt. Vi fikk med oss tre solide entreprenører videre og har hatt et godt samarbeid med tilbyderne underveis i prosessen, opplyser prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i Bane NOR. Med i konkurransen var arbeidsfelleskapet Hæhre og PNC ANS, NCC Norge AS og Veidekke Entreprenør AS. Sistnevnte leverte ikke tilbud.   

Før kontrakten med arbeidsfelleskapet Hæhre og PNC ANS kan undertegnes, er det en karensperiode fram til 26. april, hvor de øvrige tilbyderne har muligheten til å klage på tildelingen.

Viktig for InterCity

Dobbeltspor-prosjektene i Eidsvoll er en viktig brikke i InterCity-utbyggingen på Østlandet, som skal gi kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog. Utbyggingen skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktsutvikling.

I Eidsvoll kommune er NCC Norge allerede i gang med den ni kilometer lange strekningen fra Venjar til Eidsvoll nord. Denne kontrakten ble inngått i september 2018, og strekningen skal tas i bruk høsten 2022. Parsellen fra Eidsvoll nord til Langset planlegges tatt i bruk høsten 2023.

Når dobbeltsporet står helt ferdig fram til Åkersvika ved Hamar i 2026, vil reisetiden Hamar-Oslo bli redusert til 55 minutter.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Building Supply!

- Mangel på kvalifiserte fagarbeidere kan forsinke Notre-Dame-arbeidet

Regionvegsjef slutter i Statens Vegvesen

5 nordmenn til finalen i internasjonal ingeniørkonkurranse

Tre tilbydere kvalifisert på E16 Åsbygda-Olum

Nye Nederkvern bru er klar for vårflommen

Nyhetsbrev

Statsbygg lanserer ny miljøstrategi

Follobanen: Bane NOR må betale Skanska 270 millioner

Vegvesenet avlyser Vestfold vest-kontrakt

Åtte konkurrerer om Nationaltheatret

Gjenoppbygger Drammen-senter for 200 millioner

Buskerud fylkeskommune bygger første bygg i massivtre

Lier-entreprenør signerte ny samspillskontrakt

Ingen nyetableringer denne uken

Bygger Evenes skole og flerbrukshall for 200 millioner

AF-selskap rehabiliterer praktbygg for Universitetet i Oslo

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Consto solid i Norge, underskudd i Sverige

Trøndelag-entreprenør konkurs: 20 mister jobben

Sikret kontrakt om dobbeltspor for 2,2 milliarder

Backe melder nedgang

Innfører krav om kvinnegarderober på alle byggeplassene

Ukens konkurser

Monterte prefabrikkert bru på Hamar

98 nye utlysninger

Rcontainer blir til Reblock

Gir tillatelse til å bygge nytt kraftverk i Flora

Konkursene fortsetter å øke i 2019 - verst i Nordland og Hedmark

Ukens vits: Ekstra fridag

Han blir ny kommunikasjonsdirektør for AF Gruppen

Ukens konkurser

SINTEF: - Unngå brannspredning i fasader

99 nye utlysninger

Stor anleggsbedrift frastjålet trucker til fire millioner

Han blir ny administrerende direktør for GK Norge

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Norsk Stål: Månedens referanse – Mars 2019

Håndverkskompressoren I. Comp 3 fra KAESER KOMPRESSORER

Grøn brandvej

Branntromler til brannlift

Tror på dobling av sveisemarkedet

iTec deltar på SMART Sveis konferansen 2019

styresystem Sigma Air Manager 4.0 ( SAM 4.0) fra KAESER KOMPRESSORER

Besøk Datek Løfteteknikk og IROC på Hannovermessa 1.-5. april 2019!

Alt innen materialprøving for bygg og anlegg

Byggeplassleder om innovativ containerlås: – Verktøyet vårt blir ikke lenger borte

Skumstasjoner til KNM MAUD

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole by...

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Standarden for vedlikeholdsterminologi – nå på norsk

Send til en kollega

0.113