23948sdkhjf

NRC Group: Økt omsetning, svak lønnsomhet i 2018

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Selskapet fortsatte veksten, men omstrukturering i Sverige satte stopper for god lønnsomhet.

I en melding denne uken kommer NRC Groups resultater for 2018.

Les også: Consto solid i Norge, underskudd i Sverige

Selskapet skriver at de fortsatte den sterke veksten i 2018, og at de gjennom kjøpet av VR Track OY i Finland har tatt steget opp for å bli Nordens ledende baneentreprenør.

På tross av den sterke veksten resulterte NRC Groups restrukturering av den svenske virksomheten samt transaksjonskostnader i forbindelse med kjøp av VR Track til svak lønnsomhet mot slutten av året.

Proforma omsetning i 2018 endte på nær 6,5 milliarder kroner. EBITDA-resultat før M&A-kostnader og inkludert restruktureringskostnadene i Sverige endte på 475 millioner kroner.

Ordrereserve ved inngangen til 2019 var rekordhøy og proforma ordrebok var på samme tidspunkt i overkant av 6,7 milliarder kroner.

Les også: Backe melder nedgang

- Vi har nå oppnådd vårt mål om å bli Nordens ledende entreprenør innen banerelatert infrastruktur, i tråd med vår uttalte visjon fra oppstarten av NRC Group i 2011. Vi har i 2018 tatt et kraftig grep om det nordiske markedet og dannet et meget godt grunnlag for fortsatt sunn vekst i et marked som forventes å vokse med mer enn 9 prosent årlig de neste 10 år. Vår ambisjon er en årlig vekst som overgår markedets vekst og dermed ta ytterligere markedsandeler, sier konsernsjef Øivind Horpestad i NRC Group.

- Vi er i dag et selskap som består av rundt 2 500 dyktige og entusiastiske medarbeidere i Norden. Vi bygger miljøvennlige transportløsninger med fokus på bærekraftig gjennomføring i alle prosjektfaser, fra planlegging og design til konstruksjon og vedlikehold, legger Horpestad til.

NRC Group rapporterte inntekter på 971 millioner kroner i fjerde kvartal, en økning på 44 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Som følge av restruktureringskostnader i Sverige og et svakt svensk marked var EBITDA negativ med 7 millioner kroner justert for oppkjøpskostnader.

Omsetningen for året var på nær 3,2 milliarder kroner, en vekst på 34 prosent fra 2017. EBITDA endte på 132 millioner kroner i 2018 inkludert engangskostnader i Sverige.

Les også: Vant Bane NOR-kontrakt på 76 millioner

Den norske enheten viser solid vekst og god lønnsomhet. Virksomheten i Sverige var preget av svak markedsutvikling i andre halvår, samt omstrukturering og nedbemanning for å optimalisere organisasjonen, styrke gjennomføringsevnen og ta ut synergier i forbindelse med kjøpet av VR Track. Ny ledergruppe for Sverige var på plass fra begynnelsen av 2019.

- Norge fortsetter å levere sterk vekst og lønnsomhet i fjerde kvartal samtidig som det var betydelig nedgang i aktiviteten i Sverige gjennom året. Vi har tatt de nødvendige grepene i Sverige og har nå fått på plass et meget kompetent lederteam som vi er sikre på vil styre Sverige mot god lønnsomhet. Med kjøpet av VR Track er vår posisjon ytterligere styrket i det svenske markedet. Vi ser nå tydelige tegn til at aktiviteten tar seg opp igjen i Sverige i år. Fra et fall i svenske investeringer på 12 prosent i 2018 forventes en økning i investeringene på 26 prosent i 2019, og hittil i år har vi allerede annonsert ordreinntak på 308 millioner norske kroner i Sverige, fortsetter Horpestad.

- Gjennom oppkjøpet av VR Track har vi i tillegg inntatt posisjonen som markedsleder i det finske markedet. Vi har tidligere hatt sterkt fokus på prosjekter, men er med dette oppkjøpet nå også godt rustet, og innehar en meget god markedsposisjon, for vedlikeholdskontrakter. Der prosjekter gjerne varer i en periode fra tre til tolv måneder gir vedlikeholdskontrakter løpende omsetning over fem-åtte år. I dag er vi ledende på vedlikehold i Finland, men vi har klare ambisjoner om å i fremtiden være nummer en innen vedlikehold i alle markeder der vi har virksomhet, fortsetter Horpestad, som dermed varsler sterkt fokus på vedlikeholdsoppgaver i fremtiden.

- Vårt fokus er nå på å skape ett selskap med én felles kultur, og hente ut de synergier som ligger i utveksling av kompetanse, ressurser og muligheter på tvers av landegrensene. Vi har en unik posisjon som vi venter å se effekter av allerede fra 2019. Alt ligger til rette for sterk vekst i investeringer i jernbane, trikk og metro, noe som bekreftes av offentlige budsjetter. Vedlikeholdsetterslepet på jernbane alene er beregnet til nær 50 milliarder kroner i Norge, Sverige og Finland, og myndighetene er villige til å investere. Våre beregninger viser at det planlegges jernbaneprosjekter for mer enn 50 milliarder årlig i de tre landene fremover. I tillegg kommer trikk- og t-bane-utbygginger, avslutter konsernsjefen.

Mer om: NRC Group | Resultater
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Building Supply!

- Mangel på kvalifiserte fagarbeidere kan forsinke Notre-Dame-arbeidet

Regionvegsjef slutter i Statens Vegvesen

Tre tilbydere kvalifisert på E16 Åsbygda-Olum

5 nordmenn til finalen i internasjonal ingeniørkonkurranse

Statsbygg lanserer ny miljøstrategi

Nyhetsbrev

Nye Nederkvern bru er klar for vårflommen

Vegvesenet avlyser Vestfold vest-kontrakt

Follobanen: Bane NOR må betale Skanska 270 millioner

Åtte konkurrerer om Nationaltheatret

Buskerud fylkeskommune bygger første bygg i massivtre

Gjenoppbygger Drammen-senter for 200 millioner

Lier-entreprenør signerte ny samspillskontrakt

Bygger Evenes skole og flerbrukshall for 200 millioner

Ingen nyetableringer denne uken

Consto solid i Norge, underskudd i Sverige

AF-selskap rehabiliterer praktbygg for Universitetet i Oslo

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Trøndelag-entreprenør konkurs: 20 mister jobben

Backe melder nedgang

Innfører krav om kvinnegarderober på alle byggeplassene

Sikret kontrakt om dobbeltspor for 2,2 milliarder

Ukens konkurser

98 nye utlysninger

Gir tillatelse til å bygge nytt kraftverk i Flora

Rcontainer blir til Reblock

Konkursene fortsetter å øke i 2019 - verst i Nordland og Hedmark

Ukens vits: Ekstra fridag

Han blir ny kommunikasjonsdirektør for AF Gruppen

Ukens konkurser

SINTEF: - Unngå brannspredning i fasader

99 nye utlysninger

Stor anleggsbedrift frastjålet trucker til fire millioner

Han blir ny administrerende direktør for GK Norge

Ukens konkurser

93 nye utlysninger

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Norsk Stål: Månedens referanse – Mars 2019

Håndverkskompressoren I. Comp 3 fra KAESER KOMPRESSORER

Grøn brandvej

Branntromler til brannlift

Tror på dobling av sveisemarkedet

iTec deltar på SMART Sveis konferansen 2019

styresystem Sigma Air Manager 4.0 ( SAM 4.0) fra KAESER KOMPRESSORER

Besøk Datek Løfteteknikk og IROC på Hannovermessa 1.-5. april 2019!

Alt innen materialprøving for bygg og anlegg

Byggeplassleder om innovativ containerlås: – Verktøyet vårt blir ikke lenger borte

Skumstasjoner til KNM MAUD

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Standarden for vedlikeholdsterminologi – nå på norsk

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeisk...

Bedre byggeprosesser med nye internasjonale standarder for BIM

Send til en kollega

0.167