23948sdkhjf

– Enkle sikkerhetstiltak vil redde liv i tunneler

Tunnelbranner er fortsatt et brennhett tema i den norske industrien. Forskere har nå undersøkt hvilke enke tiltak som kan bidra til å redde liv i eventuelle nødsituasjoner.

Nå har forskere ved SINTEF og Universitetet i Lund kommet med en undersøkelse om hvordan man kan gjøre redningsoppdrag ved tunnelbranner mer effektive, og hvordan man kan enklere redde liv .

Det var Gemini.no som først hadde denne saken.

Ved å benytte seg av VR-utstyr har SINTEF gjort en simulering av en tunnelbrann for å finne frem til enkle tiltak som kan gjøre redningsoppdragene mer effektive.

– I en forrykende fart kom den mot meg, røykskya. Det tok ikke mange sekundene før den lå som et mørkt teppe rundt anklene, så knærne. Så blir det helt svart. Å være fanget i en tunnelbrann er et mareritt. Så skremmende er det at svært mange av oss vil reagere med handlingslammelse, forteller forsker Gunnar Jenssen i SINTEF til Gemini.

Blant sikkerhetstiltakene som ble testet i dette prosjektet var:

  • Visuelle hjelpemidler som lyser og viser veien ut
  • Akustisk bistand, som en talemelding fra høyttaler ved nødutgangene
  • Skilting og markering av ledlys ved nødutganger
  • Betydningen av kortere eller lenger avstand mellom nødutganger

Noe som er sikkert når det gjelder tunnelbranner er at man har knapt med tid, sier forskerne. Da nytter det å benytte seg av de mest effektive metodene for å komme seg ut.

Forsøkene SINTEF har gjort viser at folk flest famler, blir usikre og har en tendens til å gå i ring.

Gode ledesystemer som kan lede folk i riktig retning ut av tunnelen blir påpekt som et nødvendig tiltak. Dette kan hindre at folk går lenger inn i tunnelen ved et uhell.

– Det vil også ta tid før nødetatene er på plass. Og når redningsteamet har kommet fram, er brann i en tunnel et krevende oppdrag: Selv erfarne røykdykkere kan få problemer med å forstå om de går opp eller ned i en brannsituasjon, utdyper Jensen for Gemini.

Blant tiltakene som blir foreslått er et slikt godt ledesystem som kan få folk i riktig retning, talemeldinger på flere språk, samt redningsrom med mindre enn 250 meter i mellom.

Les mer om forsøkene og forslagene på Gemini.no.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.158