23948sdkhjf

Vegvesenet omorganiseres: 1650 ansatte rammes

- Jeg føler meg trygg på at vi skal unngå overtallighet, forteller vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Building Supply.

I dag kommer det frem i en pressemelding og flere avisartikler, som for eksempel Aftenpostens, at Statens Vegvesen skal gjennom en storstilt omorganisering.

Internkostnader skal ned 1,7 milliarder ifølge avisen, og selskapet reduserer mengden ansatte med 1650. Dette tilsvarer ca. hver femte ansatte i bedriften. 

Av disse er det forventet at mange går over til Fylkeskommunene. Omorganiseringen kommer i sammenheng med regionsreformene, og at Fylkeskommunene skal ta over ansvaret for fylkesveiene fra 1.1.2020.

Et forslag ble tirsdag oversendt fra Vegvesenet til Samferdsselsministeret, som innebærer at de fem regionskontorene legges ned og fordeles på seks divisjoner basert på funksjon i stedet for geografisk plassering. 

Representanter for Vegvesenet forteller Building Supply at det ikke nødvendigvis er snakk om oppsigelser. Etter omstruktureringen meldes det at det er mulig for de involverte ansatte å få nye stillinger i nye områder, men ingen garantier gis.

- Jeg føler meg relativt trygg på at vi kommer til å ha bruk for folket. Jeg føler meg trygg på at vi skal unngå overtallighet under forutsetning av at mange nok går over til fylkeskommunene i forbindelse med regionreformene, og at folk er villig til å påta seg nye oppgaver. Også vil det nok være sånn at noen må være villig til å jobbe et annet sted, forteller Terje Moe Gustavsen når Building Supply møter ham etter et allmøte i Veivesenets lokaler på Bryn i Oslo.

- Vegvesenet går nå inn en ny og spennende epoke. Utredningen vi har gjort konkluderer med at en funksjonsmodell vil bidra til å gjøre oss mer effektive slik at vi får mer vei for pengene. Den nye modellen sikrer en tydeligere styring av virksomheten, og vi vil få større kraft i gjennomføringen av oppgaver generelt, og digitaliseringen spesielt. Modellen sørger for gode spillerom for geografisk plassering av ansatte og enheter, samtidig som vi vil kunne samle mange fragmenterte fagmiljøer under en felles ledelse, sier Terje Moe Gustavsen i en melding. 

Seks divisjoner for å styrke Vegvesenets fremtid

Slik er strukturen i forslaget som er sendt til Samferdselsdepartementet. Skjermdump: Statens Vegvesen. 

De fem regionskontorene legges ned og fordeles på seks divisjoner:

  • Trafikant og kjøretøy: Tilsyn og kontroll av trafikant og kjøretøy.
  • Utbygging: Store prosjekter.
  • Veg: Drift, vedlikehold og mindre utbygging.
  • Transport og samfunn: Diverse oppgaver.
  • IT: Oppgaver ikke fastsatt.
  • Fellesfunksjoner: HR, kommunikasjon, regnskap.

Omstruktureringene skal styrke Vegvesenet for fremtiden, meldes det. Gustavsen forklarer det ovenfor Building Supply slik: 

- Det vil styrke fagmiljøene først og fremst, på den måten at når vi organiserer en divisjon, så vil vi samle kompetansen mye tydeligere. Det er vel egentlig det som er den store endringen. 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125