23948sdkhjf

Vil stille hovedentreprenøren til ansvar for lovbrudd i hele leverandørkjeden

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Forrige uke holdt Vegvesenet konferanse om krim og useriøsitet i anleggsindustrien.

Da ble det tatt opp en rekke tema, blant annet spørsmålet:

Les også: Vegtilsynet åpner tilsynssak etter funn av farlige feil

– Må hovedentreprenørene ansvarliggjøres for regelbrudd hos sine underentreprenører?

– Vi har jobbet mot useriøse aktører i anleggsbransjen lenge. Vi har gode nok regler. Vi er stort sett enig om alt. Men vi får ikke bukt med ulovligheter i bransjen, sa Terje Moe Gustavsen.

– Det virker stort sett greit i førsteleddet. Jeg har vært med lenge og begynner å bli litt lei, vi klarer å ta noen flere, men innser at dette bare er toppen av isfjellet. Jeg leter etter en gamechanger, fortsatte han. 

For å stille spørsmålet slik, fortsatte Gustavsen: Hvem har størst muligheter for å handle? Byggherren – altså vi eller hovedentreprenøren? Det er hovedentreprenøren som har beslutningsmakten og tar inn sine underleverandører. Vi må følge hele pengekjeden. Hvem har et økonomisk motiv ved å ta inn en som koster mindre enn en som koster mer?

Les også: Fire av ti ledere i Statens Vegvesen er kvinner

Terje Moe Gustavsen inviterte anleggsbransjen til dialogmøte, og leder av Krimenheten i Statens vegvesen, Jon Molnes (til høyre), informerte om hva han har funnet etter bare et års arbeid på veiområdet. Bilde: Statens Vegvesen.

Vegdirektøren viste konkret til at ansvarsforholdene kan klargjøres ved en endring i byggherreforskriften der byggherren kan sanksjonere overfor hovedentreprenøren for ulovligheter nedover i kjeden, heter det i en melding på Vegvesenets sider.

Delte funn av kriminelle handlinger i industrien

Et av hovedpunktene ved konferansen var da Vegvesenet delte sine egne funn av lovbrudd i bransjen, innad i egne bedrifter og prosjekter.

Jon Molnes, leder av krimenheten i Statens Vegvesen, fortalte følgende:

– Vi startet med å arbeide med ulovligheter på verksteder og i transportbransjen. For ett år siden ble arbeidsområdet utvidet. Vi jobber på en ny måte. Vi leter etter modus hos dem som bryter reglene, vi driver etterretning og analyserer, leter etter mønstrene, sa Molnes.

Les også: VIDEO: Slik kan den nye storhavnen i Kirkenes bli

– Vi startet med å reise rundt og spørre. Og vi har fått høre historier om en bransjekultur som er langt fra god, men også om en Vegvesen-organisasjon som må bli mye bedre til å dokumentere og konfrontere. Vi har ikke løftet en stein uten å finne grove brudd, så alvorlige regelbrudd at anmeldelser er på sin plass.

– Forholdet mellom Vegvesenet og entreprenørkjeden er i stor grad vært basert på tillit. Vi har brukt stor innsats på å veilede og stille snille spørsmål. Det har vært fravær av kvalifisert motstand, men med krimseksjonen får de useriøse nå kvalifisert motstand, sa Molnes.

  Eksempler på funn:

  • Fiktiv fakturering
  • Personer som ikke er registrert i arbeidsmarkedsregisteret, men jobber svart
  • Juks med hms-kort
  • Payback er knyttet til utenlandske arbeidstakere, men også norske
  • Omfattende brudd på lønns og arbeidsvilkår.

– Vi har entreprenører som forsøker å lure oss. Hvordan forklares at man sender regning på tre ganger kostnaden for nye brøytestikker, og når det påpekes, trekker man seg umiddelbart? Hva med den entreprenøren som sendte en strøm av endringskrav med faktura typisk på 50.000 kroner. For en overarbeidet byggeleder som har faglige oppgaver, kan det fort bli at man godkjenner disse. Da denne entreprenøren fikk høre at Krimenheten så på saken, ble det bråstopp, ingen nye småkrav på flere uker!

 – Vi har store utbetalinger etter medgått arbeid i driftskontraktene våre. Det er vel kjent at vi flere ganger har omarbeidet kontraktene for å få gode incentiver til riktig brøyting, strøing og salting.

Les også: Disse fem vil bygge E16 Åsbygda-Olum

– Da vi betalte for mengdene sand og salt, viste våre beregninger at det lå det så mye strø på veiene at bilene nesten ikke kom fram, beskrev Molnes. Da vi endret kontraktene og nå betaler for antall minutter målt på strøapparatet, skjer det motsatte. Entreprenøren legger ut 60 g pr. kvadratmeter, mens det faglige anbefalte nivået vil være på 200 g/kvm.

– Vi har analysert gps-data, og fant to sendere i samme bil, for å få dobbelt betalt. Vi har i en annen sak avdekket tyveri av materiale som er belastet Vegvesenet, fortsatte Molnes. 

– Dette lar seg ikke unnskylde. Slike forhold er bedrageri av samfunnets midler, sa Molnes, og vår terskel for anmeldelse vil være lav.

Les mer om hva som ble snakket om på konferansen i meldingen fra Statens Vegvesen.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Tidssprekk på Follobanen: Ny plan for Ski stasjon

Byggmakker med nye butikker i Grenland

Disse fem vil bygge E16 Åsbygda-Olum

Går fra Statsbygg til A Bygg

Blir totalentreprenør for mediebygg i Volda

Bygger for Nardo bil i Molde

Nyhetsbrev

Ukens konkurser

SE BILDENE: Investerer 200 millioner i spektakulært bygg på Kistefos

Første ståldrager på plass

Utvikler svømmehall for 450 millioner

VIDEO: Se byggeprosessen for Mjøstårnet – verdens høyeste trehus

Nye Veier lyser ut prosjekter for 22 milliarder i 2019

77 nye utlysninger

Stordalen satser høyt i Harstad

Grovt verktøytyveri fra byggeplass på Gjøvik

Undersøker truck-selskap etter konkurs

Norsk-svensk samarbeid om «verdens beste skole – når det regner»

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Klarsignal for nytt sykehus i Drammen

Slik skal AF og Cramo effektivisere byggeplassen

Nå åpner verdens største restaurant under vann – på Lindesnes

AF gjør endringer i toppledelsen

Kjøper opp i Rogaland

Går av hos AF - blir konsernsjef for NRC Group

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

To store Fornebubane-kontrakter til HR Prosjekt

85 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Ny veileder for bedømmelse av bygningsglass

Ukens konkurser

82 nye utlysninger

Gir ut veileder om oppgradering av gamle bygårder

Ingen nyetableringer denne uken

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Standarden for vedlikeholdsterminologi – nå på norsk

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeiske stålmarkedet

Bedre byggeprosesser med nye internasjonale standarder for BIM

Er brakker og containere 100% sikret?

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Norge

Brannkurs for Nordens største på asfalt og stein

Torghatten ASA fornyet avtalen med DP Filterteknikk AS

Hvorfor skal momentverktøy kalibreres ?

Norsk Stål: Månedens referanse – Februar 2019

Prøveutstyr - tilslag

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

Kontroll og vedlikehold i Bergens største bygg

Produktnyhet fra Hydroscand

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Send til en kollega

0.135