23948sdkhjf

Vil stille hovedentreprenøren til ansvar for lovbrudd i hele leverandørkjeden

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Forrige uke holdt Vegvesenet konferanse om krim og useriøsitet i anleggsindustrien.

Da ble det tatt opp en rekke tema, blant annet spørsmålet:

Les også: Vegvesenet avviser alle tre tilbud på ferjekaiene

– Må hovedentreprenørene ansvarliggjøres for regelbrudd hos sine underentreprenører?

– Vi har jobbet mot useriøse aktører i anleggsbransjen lenge. Vi har gode nok regler. Vi er stort sett enig om alt. Men vi får ikke bukt med ulovligheter i bransjen, sa Terje Moe Gustavsen.

– Det virker stort sett greit i førsteleddet. Jeg har vært med lenge og begynner å bli litt lei, vi klarer å ta noen flere, men innser at dette bare er toppen av isfjellet. Jeg leter etter en gamechanger, fortsatte han. 

For å stille spørsmålet slik, fortsatte Gustavsen: Hvem har størst muligheter for å handle? Byggherren – altså vi eller hovedentreprenøren? Det er hovedentreprenøren som har beslutningsmakten og tar inn sine underleverandører. Vi må følge hele pengekjeden. Hvem har et økonomisk motiv ved å ta inn en som koster mindre enn en som koster mer?

Les også: Stor interesse for vegutbygging i Grane

Terje Moe Gustavsen inviterte anleggsbransjen til dialogmøte, og leder av Krimenheten i Statens vegvesen, Jon Molnes (til høyre), informerte om hva han har funnet etter bare et års arbeid på veiområdet. Bilde: Statens Vegvesen.

Vegdirektøren viste konkret til at ansvarsforholdene kan klargjøres ved en endring i byggherreforskriften der byggherren kan sanksjonere overfor hovedentreprenøren for ulovligheter nedover i kjeden, heter det i en melding på Vegvesenets sider.

Delte funn av kriminelle handlinger i industrien

Et av hovedpunktene ved konferansen var da Vegvesenet delte sine egne funn av lovbrudd i bransjen, innad i egne bedrifter og prosjekter.

Jon Molnes, leder av krimenheten i Statens Vegvesen, fortalte følgende:

– Vi startet med å arbeide med ulovligheter på verksteder og i transportbransjen. For ett år siden ble arbeidsområdet utvidet. Vi jobber på en ny måte. Vi leter etter modus hos dem som bryter reglene, vi driver etterretning og analyserer, leter etter mønstrene, sa Molnes.

Les også: Nå er siste stålkasse på plass

– Vi startet med å reise rundt og spørre. Og vi har fått høre historier om en bransjekultur som er langt fra god, men også om en Vegvesen-organisasjon som må bli mye bedre til å dokumentere og konfrontere. Vi har ikke løftet en stein uten å finne grove brudd, så alvorlige regelbrudd at anmeldelser er på sin plass.

– Forholdet mellom Vegvesenet og entreprenørkjeden er i stor grad vært basert på tillit. Vi har brukt stor innsats på å veilede og stille snille spørsmål. Det har vært fravær av kvalifisert motstand, men med krimseksjonen får de useriøse nå kvalifisert motstand, sa Molnes.

  Eksempler på funn:

  • Fiktiv fakturering
  • Personer som ikke er registrert i arbeidsmarkedsregisteret, men jobber svart
  • Juks med hms-kort
  • Payback er knyttet til utenlandske arbeidstakere, men også norske
  • Omfattende brudd på lønns og arbeidsvilkår.

– Vi har entreprenører som forsøker å lure oss. Hvordan forklares at man sender regning på tre ganger kostnaden for nye brøytestikker, og når det påpekes, trekker man seg umiddelbart? Hva med den entreprenøren som sendte en strøm av endringskrav med faktura typisk på 50.000 kroner. For en overarbeidet byggeleder som har faglige oppgaver, kan det fort bli at man godkjenner disse. Da denne entreprenøren fikk høre at Krimenheten så på saken, ble det bråstopp, ingen nye småkrav på flere uker!

 – Vi har store utbetalinger etter medgått arbeid i driftskontraktene våre. Det er vel kjent at vi flere ganger har omarbeidet kontraktene for å få gode incentiver til riktig brøyting, strøing og salting.

Les også: 60 kilometer ny riksveg i 2018

– Da vi betalte for mengdene sand og salt, viste våre beregninger at det lå det så mye strø på veiene at bilene nesten ikke kom fram, beskrev Molnes. Da vi endret kontraktene og nå betaler for antall minutter målt på strøapparatet, skjer det motsatte. Entreprenøren legger ut 60 g pr. kvadratmeter, mens det faglige anbefalte nivået vil være på 200 g/kvm.

– Vi har analysert gps-data, og fant to sendere i samme bil, for å få dobbelt betalt. Vi har i en annen sak avdekket tyveri av materiale som er belastet Vegvesenet, fortsatte Molnes. 

– Dette lar seg ikke unnskylde. Slike forhold er bedrageri av samfunnets midler, sa Molnes, og vår terskel for anmeldelse vil være lav.

Les mer om hva som ble snakket om på konferansen i meldingen fra Statens Vegvesen.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stangeland feirer 60-årsjubileum – hyller de ansatte

Bygger ut Plaza – blir Norges største hotell igjen

Toten-bedrift først ute med populær 8-tonner

Her er det nye styret i NBBL

Sorterer alt avfall på byggeplass

Tildelt 250-millioners samspillskontrakt for Vestby kommune

Nyhetsbrev

Sikrer ny kontrakt på 235 millioner i Asker

Signerer rekordstor kontrakt for Equinor: Melder kraftig vekst

Rogalandsverksted konkurs

Bygger ut Fredrikstad-kaianlegg

Byggestart for Bo på Billingstad

Mangel på 60.000 arbeidstakere

Kjøper opp brannsikrings-bedrift i Drammen

Disse 8 kan vinne Byggenæringens Innovasjonspris 2019

Nå er siste stålkasse på plass

8 muligheter for å kutte inn Tromsø-vegene – kan spare 70 milliarder

SNØ setter CO2-rekord

Ukens vits: Kollegaen

Nå begynner byggingen av 700 boliger i Arendal

Hun blir ny sjef for Plan- og Bygningsetaten

Disse bygger nye Volda Campus Arena

Disse vant konkurransen om Nationaltheatret

Til sykehus etter arbeidsulykke i Rogaland

Legger ned Hordaland-fabrikken: 40 mister jobben

Ukens konkurser

Nye brannveiledere fra TreFokus

66 nye utlysninger

Oslo-bedrift tildeles millionkontrakter for E39-utbygging

Fortsetter som Statsbyggsjef i seks år til

Ukens konkurser

151 nye utlysninger

Reduserte forventninger hos de rådgivende ingeniørene

Hun blir ny styreleder i Kebony

Ny kunnskapsportal for arkitekter og byggherrer

Utviklet nytt arkitektonisk materiale i elementfasader

Han blir ny sjef for GK Inneklima

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Norsk Stål på Johan Sverdrup i Nordsjøen!

iTec etablerer seg i Bergen

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

Pumpe og Dosering av materialer. Norsecraft TEC AS er leverandør for HuK / Dopag

Rotovapor og Penetrometer

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

SKF Lincoln Sentralsmøring for VEI & ANLEGG fra Norsecraft Tec AS

Hydroscand stiller ut på Nor-Shipping

Ny innkjøper hos NOHA

Vi digitaliserer byggenæringen

KAESER KOMPRESSORER på Nor-Shipping 4.-7. juni 2019

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny salgsingeniør hos NOHA

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Mira Craig valgte Flexiform

Vi trenger din hjelp

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Tar du vare på kantpressen din?

OmniWin opplæring med MESSER Academy hos iTec

Send til en kollega

0.141