23948sdkhjf

Vil stille hovedentreprenøren til ansvar for lovbrudd i hele leverandørkjeden

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Forrige uke holdt Vegvesenet konferanse om krim og useriøsitet i anleggsindustrien.

Da ble det tatt opp en rekke tema, blant annet spørsmålet:

Les også: Vegvesenet omorganiseres: 1650 ansatte rammes

– Må hovedentreprenørene ansvarliggjøres for regelbrudd hos sine underentreprenører?

– Vi har jobbet mot useriøse aktører i anleggsbransjen lenge. Vi har gode nok regler. Vi er stort sett enig om alt. Men vi får ikke bukt med ulovligheter i bransjen, sa Terje Moe Gustavsen.

– Det virker stort sett greit i førsteleddet. Jeg har vært med lenge og begynner å bli litt lei, vi klarer å ta noen flere, men innser at dette bare er toppen av isfjellet. Jeg leter etter en gamechanger, fortsatte han. 

For å stille spørsmålet slik, fortsatte Gustavsen: Hvem har størst muligheter for å handle? Byggherren – altså vi eller hovedentreprenøren? Det er hovedentreprenøren som har beslutningsmakten og tar inn sine underleverandører. Vi må følge hele pengekjeden. Hvem har et økonomisk motiv ved å ta inn en som koster mindre enn en som koster mer?

Les også: Åpningen av Ålesundstunnelene utsatt

Terje Moe Gustavsen inviterte anleggsbransjen til dialogmøte, og leder av Krimenheten i Statens vegvesen, Jon Molnes (til høyre), informerte om hva han har funnet etter bare et års arbeid på veiområdet. Bilde: Statens Vegvesen.

Vegdirektøren viste konkret til at ansvarsforholdene kan klargjøres ved en endring i byggherreforskriften der byggherren kan sanksjonere overfor hovedentreprenøren for ulovligheter nedover i kjeden, heter det i en melding på Vegvesenets sider.

Delte funn av kriminelle handlinger i industrien

Et av hovedpunktene ved konferansen var da Vegvesenet delte sine egne funn av lovbrudd i bransjen, innad i egne bedrifter og prosjekter.

Jon Molnes, leder av krimenheten i Statens Vegvesen, fortalte følgende:

– Vi startet med å arbeide med ulovligheter på verksteder og i transportbransjen. For ett år siden ble arbeidsområdet utvidet. Vi jobber på en ny måte. Vi leter etter modus hos dem som bryter reglene, vi driver etterretning og analyserer, leter etter mønstrene, sa Molnes.

Les også: Statens Vegvesen hever driftskontrakt med Veidrift

– Vi startet med å reise rundt og spørre. Og vi har fått høre historier om en bransjekultur som er langt fra god, men også om en Vegvesen-organisasjon som må bli mye bedre til å dokumentere og konfrontere. Vi har ikke løftet en stein uten å finne grove brudd, så alvorlige regelbrudd at anmeldelser er på sin plass.

– Forholdet mellom Vegvesenet og entreprenørkjeden er i stor grad vært basert på tillit. Vi har brukt stor innsats på å veilede og stille snille spørsmål. Det har vært fravær av kvalifisert motstand, men med krimseksjonen får de useriøse nå kvalifisert motstand, sa Molnes.

  Eksempler på funn:

  • Fiktiv fakturering
  • Personer som ikke er registrert i arbeidsmarkedsregisteret, men jobber svart
  • Juks med hms-kort
  • Payback er knyttet til utenlandske arbeidstakere, men også norske
  • Omfattende brudd på lønns og arbeidsvilkår.

– Vi har entreprenører som forsøker å lure oss. Hvordan forklares at man sender regning på tre ganger kostnaden for nye brøytestikker, og når det påpekes, trekker man seg umiddelbart? Hva med den entreprenøren som sendte en strøm av endringskrav med faktura typisk på 50.000 kroner. For en overarbeidet byggeleder som har faglige oppgaver, kan det fort bli at man godkjenner disse. Da denne entreprenøren fikk høre at Krimenheten så på saken, ble det bråstopp, ingen nye småkrav på flere uker!

 – Vi har store utbetalinger etter medgått arbeid i driftskontraktene våre. Det er vel kjent at vi flere ganger har omarbeidet kontraktene for å få gode incentiver til riktig brøyting, strøing og salting.

Les også: Vegvesenet overtar driften etter Veidrift-sparking

– Da vi betalte for mengdene sand og salt, viste våre beregninger at det lå det så mye strø på veiene at bilene nesten ikke kom fram, beskrev Molnes. Da vi endret kontraktene og nå betaler for antall minutter målt på strøapparatet, skjer det motsatte. Entreprenøren legger ut 60 g pr. kvadratmeter, mens det faglige anbefalte nivået vil være på 200 g/kvm.

– Vi har analysert gps-data, og fant to sendere i samme bil, for å få dobbelt betalt. Vi har i en annen sak avdekket tyveri av materiale som er belastet Vegvesenet, fortsatte Molnes. 

– Dette lar seg ikke unnskylde. Slike forhold er bedrageri av samfunnets midler, sa Molnes, og vår terskel for anmeldelse vil være lav.

Les mer om hva som ble snakket om på konferansen i meldingen fra Statens Vegvesen.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

E39: Nye Veier fremskynder byggestart

Nye Veiers E39-prosjektorganisasjon jobber med å fremskynde byggestart for flere delstrekninger på E39 Kristiansand-Ålgard.

Vegvesenet overtar driften etter Veidrift-sparking

- Forenkler regelverk for arbeid på eksisterende bygg

J.I. Bygg bygger Oslo Golfklubb for 60 millioner

Regjeringen forbyr oljefyring på byggeplasser

Statens Vegvesen hever driftskontrakt med Veidrift

Nyhetsbrev

COWI: Disse trendene vil prege ITB-bransjen i 2019

Ukens konkurser

Multiconsult er Årets Miljøfyrtårn

Tror de har identifisert Sandnes-liket

En død person ble funnet i et tomt bygg i Sandnes torsdag, hvor det pågår rivingsarbeider. Nå tror politiet har de har identifisert den avdøde.

- Et fantastisk vegprosjekt!

Onsdag var samferdselsminister Jon Georg Dale på inspeksjon av E39 Svegatjørn-Rådal. Dale er sikker på prosjektets verdi i regionen fremover.

Multiconsult sikrer rammeavtale med Innovasjon Norge

71 nye utlysninger

Nytt om navn

Veidekke skal bygge ny vindkraftpark for Eolus

Anleggssektoren har grønt ansvar

Hvilket byggverk blir Norges beste?

Mange mister jobben etter konkurs

Asplan Viak AS overtar Structor Bergen AS

Samferdselsministeren avviser Hordfast-motstand

Ny sjef i Peab Bygg

Vegvesenet omorganiseres: 1650 ansatte rammes

- Jeg føler meg trygg på at vi skal unngå overtallighet, forteller vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Building Supply.

Mann døde etter arbeidsulykke i Tananger

Disse vil bygge det kostbare Sandslikrysset

Anleggsarbeider livstruende skadd i Trondheim

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ukens konkurser

39 nye utlysninger

Nytt om navn

Nedetid for portalen

Mann død: Farris-flaske inneholdt gift

Ny toppsjef i Asplan Viak

Ukens vits: Sent ute

Mestergruppen kjøper LA Bygg AS

Se alle Bedriftenes egne nyheter

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Hydroscand åpner i Harstad

Ny servicetekniker til iTec

iTec med nytt styremedlem

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Interkit AS re-sertifisert til ISO 9001

Se Steien Bru, verdens lengste bru med hele spennet i tre!

Stålguttene synger julen inn!

Velkommen til Let's Connect - start 2019 med 2 dagers påfyll av inspirasjon!

Nordic Steel Construction bygger Tunesflaten Idrettshall

Hydroscand åpner i Molde

God jul fra iTec

Nok en leveranse av fiberdukløftere

ATRUP: PREFALZ falsbar aluminium er lagerført i Oslo

Astrup AS - din komplette messing leverandør

Aluflex Softeline med enda enklere montasje!

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Enkel og effektiv løsning for frisk luft

Send til en kollega

0.118