23948sdkhjf

Nye Veier får tre nye strekninger

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

For første gang siden 2015 har selskapet fått ansvaret for tre nye veistrekninger. Samferdselsminister Jon Georg Dale ønsker raskere utbygging.

Fredag kom det frem i en melding fra regjeringen at det statlig eide selskapet Nye Veier nå har fått ansvar for tre nye strekninger. Disse er:

Les også: Nye Veier lyser ut prosjekter for 22 milliarder i 2019

  • E16 fra Kløfta til Kongsvinger.
  • E6 mellom Øyer og Otta i Gudbrandsdalen.
  • E6 Kvænangsfjellet i Troms.

Dette er de første nye strekningene Nye Veier får ansvaret for, siden selskapet ble startet opp i 2015. 

Nye Veier ble etablert for å bygge veier i Norge på en bedre og mer effektiv måte slik at vi får mer vei for pengene. Selskapet har så langt levert gode resultater. Regjeringen ønsker nå å gi selskapet ansvaret for å bygge ut tre nye veistrekninger. Jeg har stor tro på at Nye Veier vil bygge ut disse strekningene på en rask og kostnadseffektiv måte, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i meldingen fra regjeringen.

Strekningene inneholder flere prosjekter som ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP, og disse har ulike statuser for øyeblikket. De er planlagt i NTP med en gjennomføring satt til forskjellige tidspunkt.

I NTP 2018-2029 har blant annet prosjektet E6 Sjoa – Otta oppstart i perioden 2018-2023 mens prosjektet E6 Ringebu – Frya har oppstart i perioden 2024-2029. E6 Kvænangsfjellet er lagt inn i NTP med gjennomføring i perioden 2018-2023 og E6 Kvænangsfjellet sør ligger inne for gjennomføring i perioden 2024 2029. På strekningen E16 Kløfta – Kongsvinger ligger prosjektet E16 Nybakk – Herbergåsen – Slomarka inne med oppstart i perioden 2024-2029.

– Nye Veier skal finne løsninger for de ulike strekningene som bedrer den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Med flere strekninger i porteføljen har de mulighet til å vurdere de ulike prosjektene opp mot hverandre. På den måten kan selskapet best vurdere rekkefølgen for utbyggingen av prosjektene. Som et resultat av dette reduserer de kostnadene i enkelte prosjekter betraktelig, slik at andre prosjekt har startet opp tidligere enn forventet, heter det i skrivet fra regjeringen.

- Når regjeringen etablerte Nye Veier tilbake i 2015 ønsket vi at de skulle få ned kostnadene i norsk veibygging. For å få til det valgte regjeringen å gi selskapet store sammenhengende strekninger, en fast sum hvert år og mulighet til å bestemme rekkefølgen på utbyggingen av strekningene selv. Selskapet har i tillegg involvert entreprenører tidlig i prosessen, slik at kostnadene er mer under kontroll. Det har gitt svært gode resultater og mer vei for pengene, sier Dale.

Samme budsjett

Selv om selskapet nå mottar tre nye prosjekter, meldes det at den årlige summen Nye Veier mottar på omtrent fem milliarder kroner, forbli den samme.

For å overføre dei nye strekningene til selskapet vil Samferdselsdepartementet legge dette frem for Stortinget på en egnet måte. Regjeringen vil vurdere å overføre ytterligere strekninger til Nye Veier i sammenheng med ny NTP i 2021, heter det i meldingen.

Mer om: Nye veier
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Tidssprekk på Follobanen: Ny plan for Ski stasjon

Byggmakker med nye butikker i Grenland

Disse fem vil bygge E16 Åsbygda-Olum

Går fra Statsbygg til A Bygg

Blir totalentreprenør for mediebygg i Volda

Bygger for Nardo bil i Molde

Nyhetsbrev

Ukens konkurser

SE BILDENE: Investerer 200 millioner i spektakulært bygg på Kistefos

Første ståldrager på plass

Utvikler svømmehall for 450 millioner

VIDEO: Se byggeprosessen for Mjøstårnet – verdens høyeste trehus

Nye Veier lyser ut prosjekter for 22 milliarder i 2019

Stordalen satser høyt i Harstad

77 nye utlysninger

Grovt verktøytyveri fra byggeplass på Gjøvik

Undersøker truck-selskap etter konkurs

Norsk-svensk samarbeid om «verdens beste skole – når det regner»

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Klarsignal for nytt sykehus i Drammen

Nå åpner verdens største restaurant under vann – på Lindesnes

Slik skal AF og Cramo effektivisere byggeplassen

Kjøper opp i Rogaland

AF gjør endringer i toppledelsen

Går av hos AF - blir konsernsjef for NRC Group

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

To store Fornebubane-kontrakter til HR Prosjekt

85 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Ny veileder for bedømmelse av bygningsglass

Ukens konkurser

82 nye utlysninger

Gir ut veileder om oppgradering av gamle bygårder

Ingen nyetableringer denne uken

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Standarden for vedlikeholdsterminologi – nå på norsk

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeiske stålmarkedet

Bedre byggeprosesser med nye internasjonale standarder for BIM

Er brakker og containere 100% sikret?

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Norge

Brannkurs for Nordens største på asfalt og stein

Torghatten ASA fornyet avtalen med DP Filterteknikk AS

Hvorfor skal momentverktøy kalibreres ?

Norsk Stål: Månedens referanse – Februar 2019

Prøveutstyr - tilslag

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

Kontroll og vedlikehold i Bergens største bygg

Produktnyhet fra Hydroscand

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Send til en kollega

0.147