23948sdkhjf

Tvunget til å følge opp tunnelkrav på 400 millioner

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Bane Nor mener kravene om slokkevann og vifter i alle nye tunneler er unødvendige og kan gjøre situasjonene mindre trygge.

Dette kommer frem i en artikkel hos NRK.

Tidligere har Bane Nor mottatt skarp kritikk for å utelate slokkevann og vifter fra tunnelprosjekteringene deres, sikkerhetstiltak som legges inn for å hindre og stoppe tunnelbranner.

Da det kom frem at selskapet planlagte å bygge Ulrikstunnelen, den 7,8 kilometer lange tunnelen på Bergensbanen, uten å inkludere tiltakene, mottok de skarpe ord fra brannsjefen i Bergen og Statens jernbanetilsyn (SJT).

Til NRK sier Bane Nors pressesjef Thor Eirik Skarpen at Bane Nor ikke så tiltakene de ble tvunget til å inkludere var nødvendige, og at de heller gjorde situasjonen mindre trygg:

- Vi vurderte dette som unødvendige tiltak som ikke medfører økt sikkerhet. Samtidig kan det bli farlig dersom noen slår viftene på under evakuering, sa Skarpen til riksavisen.

Nå har selskapet regnet ut kostnadene for å legge til ventilasjon og vann i tunnelene til å være 10.000 kroner per løpemeter av tunnel. Når man ser på det tallet og legger til selskapets kommende tunnelprosjekter, som Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Ringeriksbanen og Dovrebanen, kommer kostnadene opp i over 400 millioner, forklarer Skarpen.

Les mer om saken i NRK.

Mer om: Bane Nor | Sikkerhet
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Tidssprekk på Follobanen: Ny plan for Ski stasjon

Byggmakker med nye butikker i Grenland

Disse fem vil bygge E16 Åsbygda-Olum

Går fra Statsbygg til A Bygg

Blir totalentreprenør for mediebygg i Volda

Bygger for Nardo bil i Molde

Nyhetsbrev

Ukens konkurser

SE BILDENE: Investerer 200 millioner i spektakulært bygg på Kistefos

Første ståldrager på plass

Utvikler svømmehall for 450 millioner

VIDEO: Se byggeprosessen for Mjøstårnet – verdens høyeste trehus

Nye Veier lyser ut prosjekter for 22 milliarder i 2019

77 nye utlysninger

Stordalen satser høyt i Harstad

Grovt verktøytyveri fra byggeplass på Gjøvik

Undersøker truck-selskap etter konkurs

Norsk-svensk samarbeid om «verdens beste skole – når det regner»

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Klarsignal for nytt sykehus i Drammen

Nå åpner verdens største restaurant under vann – på Lindesnes

Slik skal AF og Cramo effektivisere byggeplassen

Kjøper opp i Rogaland

AF gjør endringer i toppledelsen

Går av hos AF - blir konsernsjef for NRC Group

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

To store Fornebubane-kontrakter til HR Prosjekt

85 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Ny veileder for bedømmelse av bygningsglass

Ukens konkurser

82 nye utlysninger

Gir ut veileder om oppgradering av gamle bygårder

Ingen nyetableringer denne uken

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Standarden for vedlikeholdsterminologi – nå på norsk

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeiske stålmarkedet

Bedre byggeprosesser med nye internasjonale standarder for BIM

Er brakker og containere 100% sikret?

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Norge

Brannkurs for Nordens største på asfalt og stein

Torghatten ASA fornyet avtalen med DP Filterteknikk AS

Hvorfor skal momentverktøy kalibreres ?

Norsk Stål: Månedens referanse – Februar 2019

Prøveutstyr - tilslag

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

Kontroll og vedlikehold i Bergens største bygg

Produktnyhet fra Hydroscand

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Send til en kollega

0.146