23948sdkhjf

Statens Vegvesen: «lurebro» var luresak

Nye målinger viser at «lurebroen» i Nordland ikke endrer høyde avhengig av flo og fjære, til tross for hva yrkessjåførene melder.

I november kom det frem at Norges Lastebileierforbund hadde sendt inn en rekke klager på en bro i Saltdal i Nordland, som de mente endret høyde.

Lastebileierne kunne melde om mangfoldige skader på bilene som prøvde å komme seg under den.

- Den blir omtalt som ei ordentlig lurebru fordi den endrer høyde, sier Frank Lauritz Jensen, rådgiver i Norges Lastebileierforbund i november.

Sjåførene hevder broen, som ble bygget tilbake i 1960, endrer høyde med rundt 10 cm og burde vært utbedret for lenge siden.

avviser Statens Vegvesen påstanden om at broen ikke står i stabil høyde, og viser til nye målinger de har gjort.

– Påstanden om at undergangen beveger seg, er tilbakevist av Statens vegvesen flere ganger. Likevel valgte vi å foreta nye målinger 22. og 26. november. Disse slår fast at høyden er konstant, sier avdelingsdirektør Kjell Skjerve i Statens vegvesen i Nordland i en melding.

Vegvesenet har utført de nye målingene ved bruk av landmålere på to tidspunkt rundt maks høyvann og to tidspunkt ved maks lavvann på fire punkter i kjørebanen. Høydene ble målt med teleskopstang, i tillegg til at høyden på havnivået ble registrert med GPS.

Målingene som er tatt viser et avvik på maks 15 millimeter på et av punktene, som ifølge vegvesenet anses som vanlig variasjon ut fra lesernøyaktighet, avvik fra lodd og temperaturforskjeller.

– Jeg tror ikke noen bevisst har ønsket å lage en luresak. Men det er tankevekkende at en havforsker som uttaler seg på generelt grunnlag om at trykket i grunnvannet kan påvirke vegbanen, blir tillagt større vekt enn ekspertene i Statens vegvesen som har inngående kunnskap om det konkrete stedet og følger forholdene på vegen daglig, mener Kjell Skjerve.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.131