23948sdkhjf

InterCity: Bane Nor med klar anbefaling for Sandefjord

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

InterCity-satsingen er utviklingen av et godt, raskt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Som ledd i dette store prosjektet har Bane NOR jobbet med en kommunedelplan for dobbeltspor på strekningen mellom Stokke og Virik i Sandefjord.

Les også: Klart for neste fase av byggingen av Åstfjordbrua

Totalt fire alternativer er utredet: Torp Vest og Torp Vest via Storås, Unneberg og Gokstad.

Store positive effekter

Onsdag 5. desember presenterte Bane NOR sin anbefaling – først for kommunestyret i Sandefjord og deretter på et åpent folkemøte.

Fire jernbanetraséer er utredet mellom Stokke og Sandefjord. Bane NOR anbefaler videre planlegging av en av dem: – Totalt sett er Torp Vest klart best, sier prosjektsjef Hanne Sophie Solhaug.

Les også: Ringeriksbanen og E16 leverer forslag til statlig reguleringsplan

– Dette alternativet gir gode muligheter for utvikling av nye arbeidsplasser og boliger i Sandefjord. Det gir også jernbanen flest passasjerer og kort reisetid, sier Solhaug i en melding.

Hun har tidligere sammenlignet utredningsarbeidet med et stort puslespill: det er mange brikker som skal legges før en ser resultatet.

– Nå ser vi det store bildet, og det mener vi er svært tydelig: Torp Vest gir flest positive effekter sammenlignet med de øvrige korridorene, sier Solhaug.

Stasjon ved flyplassen

Les også: De oppgraderer Nordlandsbanen

Korridorene vest for Torp har stasjon i gangavstand til flyplassen. Bane NORs trafikkprognoser viser at det vil gi Torp stasjon en femdobling i passasjergrunnlaget, når dobbeltsporet står ferdig i 2032. Begge alternativene, Torp Vest og Torp Vest via Storås, gir de samme gode trafikktallene. Korridoren via Storås er imidlertid klart dyrest (800 millioner kroner dyrere enn Torp Vest). Bane Nor skriver at dette er årsaken til at dette alternativet blir vurdert som uaktuelt.

Gokstad- og Unnebergkorridorene øst for Torp vil gi en langt lavere trafikkvekst og dermed atskillig lavere samfunnsnytte. Ingen av disse korridorene er derfor anbefalt.

Sør for flyplassen går den anbefalte Torp Vest-korridoren gjennom friluftsområdet Hjertås, noe Bane NOR vil ta særlig hensyn til. Når det gjelder øvrige negative konsekvenser for natur, kulturminner og friluftsliv, er det imidlertid ikke store forskjeller mellom korridorene.

Berører 80-90 hus

Det er ingen tvil om at bygging av dobbeltspor gjennom tettbygde strøk får både positive og negative konsekvenser. Uansett hvilket alternativ som velges vil rundt 80-90 boliger i kommunen bli berørt. Det viser foreløpige utregninger fra Bane NOR.

– Vi har full forståelse for at dette er vanskelig for de som blir rammet, og vil ha tett dialog med grunneierne gjennom denne prosessen, sier Solhaug.

Mer om: Anlegg | Bane Nor | Intercity
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

JM lanserer boligprosjekt i AR

Kongsvinger-bedrift fyller 50 – går mot rekordår

AF Gruppen utvider styret og tilfører ny kompetanse

Ny konsernsjef i Veidekke

85 nye utlysninger

Overtar Sandvika-ingeniør

Nyhetsbrev

- Skanska setter sikkerheten først

Norges største vindpark åpner i dag

Nye Veier avlyser konkurransen om ny Grenlandsbru

Norconsult vant to rammeavtaler med Lørenskog kommune

Har begynt søket etter ny vegdirektør

Ringeriksbanen og E16 leverer forslag til statlig reguleringsplan

AF Gruppen søker flere kvinner i bransjen

Consto tapte i retten mot Narvik Kommune

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

Trondheim-bedrift med 100-millioners jobb: Bygger 157 leiligheter

Entreprenør mener Forsvarsbygg konstruerer kontraktsbrudd

Nyskapende arkitektmesse kommer til Norge

Foreslår et enklere og mer effektivt Vegvesen

AF Gruppen danner nytt offshoreselskap i Storbritannia

Antatt omkommet etter arbeidsulykken

Hever kontrakt og gir entreprenør millionbot

SINTEF Byggforsk skifter navn

54 nye etableringer

Ukens konkurser

144 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Peab-resultater: Solid ordresituasjon, god etterspørsel

Ukens konkurser

NBBL-direktøren slutter

Konkursnedgang i april

Ukens nyetableringer

- Norske tunneler blir stadig sikrere

Ukens vits: Førerhund

Nye anbefalinger for murt forblending

Han er ny daglig leder i Consto-selskapet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny salgsingeniør hos NOHA

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Mira Craig valgte Flexiform

Vi trenger din hjelp

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Tar du vare på kantpressen din?

OmniWin opplæring med MESSER Academy hos iTec

HEA 240- BJELKER PÅ BARE 3 TIMER - Med nord-europas største rørlaser- skjærer

iTec ønsker velkommen til ny kollega

Automatisk slokkesystem til grillrestaurant

5 gode grunner til å velge originale slitedeler

Astrup lagerfører hardforkrommet stempelstang og sylinderrør

Datek Løfteteknikk søker etter serviceteknikere på Østlandet!

Datek Løfteteknikk har nå blitt forhandler for GLS Sweden Systems

Infobric kjøper Tempus AS og styrker sin posisjon som digitaliseringspartner til byggebransjen i Nor

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referan...

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Send til en kollega

0.13