23948sdkhjf

InterCity: Bane Nor med klar anbefaling for Sandefjord

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

InterCity-satsingen er utviklingen av et godt, raskt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Som ledd i dette store prosjektet har Bane NOR jobbet med en kommunedelplan for dobbeltspor på strekningen mellom Stokke og Virik i Sandefjord.

Les også: VIDEO: Hvordan det å bygge vei i tunnel endret Oslos bybilde

Totalt fire alternativer er utredet: Torp Vest og Torp Vest via Storås, Unneberg og Gokstad.

Store positive effekter

Onsdag 5. desember presenterte Bane NOR sin anbefaling – først for kommunestyret i Sandefjord og deretter på et åpent folkemøte.

Fire jernbanetraséer er utredet mellom Stokke og Sandefjord. Bane NOR anbefaler videre planlegging av en av dem: – Totalt sett er Torp Vest klart best, sier prosjektsjef Hanne Sophie Solhaug.

Les også: Over 17.000 bruinspeksjoner gjennomført i 2018

– Dette alternativet gir gode muligheter for utvikling av nye arbeidsplasser og boliger i Sandefjord. Det gir også jernbanen flest passasjerer og kort reisetid, sier Solhaug i en melding.

Hun har tidligere sammenlignet utredningsarbeidet med et stort puslespill: det er mange brikker som skal legges før en ser resultatet.

– Nå ser vi det store bildet, og det mener vi er svært tydelig: Torp Vest gir flest positive effekter sammenlignet med de øvrige korridorene, sier Solhaug.

Stasjon ved flyplassen

Les også: Follobane-ledere måtte gå på dagen

Korridorene vest for Torp har stasjon i gangavstand til flyplassen. Bane NORs trafikkprognoser viser at det vil gi Torp stasjon en femdobling i passasjergrunnlaget, når dobbeltsporet står ferdig i 2032. Begge alternativene, Torp Vest og Torp Vest via Storås, gir de samme gode trafikktallene. Korridoren via Storås er imidlertid klart dyrest (800 millioner kroner dyrere enn Torp Vest). Bane Nor skriver at dette er årsaken til at dette alternativet blir vurdert som uaktuelt.

Gokstad- og Unnebergkorridorene øst for Torp vil gi en langt lavere trafikkvekst og dermed atskillig lavere samfunnsnytte. Ingen av disse korridorene er derfor anbefalt.

Sør for flyplassen går den anbefalte Torp Vest-korridoren gjennom friluftsområdet Hjertås, noe Bane NOR vil ta særlig hensyn til. Når det gjelder øvrige negative konsekvenser for natur, kulturminner og friluftsliv, er det imidlertid ikke store forskjeller mellom korridorene.

Berører 80-90 hus

Det er ingen tvil om at bygging av dobbeltspor gjennom tettbygde strøk får både positive og negative konsekvenser. Uansett hvilket alternativ som velges vil rundt 80-90 boliger i kommunen bli berørt. Det viser foreløpige utregninger fra Bane NOR.

– Vi har full forståelse for at dette er vanskelig for de som blir rammet, og vil ha tett dialog med grunneierne gjennom denne prosessen, sier Solhaug.

Mer om: Anlegg | Bane Nor | Intercity
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ny direktør i Rambøll

Tar grep om innleie

Tar milliardprosjekt på E39 til retten

Veidekke har stevnet Vegvesenet for Bergen tingrett over forsinkelser på E39-kontrakten mellom Os og Rådal.

Leverer prefabrikerte bad til SUS2023

Bedriften sikret kontrakt om å levere bad til det nye sykehuset på Ullandhaug. Totalverdi: 85 millioner kroner.

Bygger 84 leiligheter mellom Skien og Porsgrunn

Conceptor og Veidekke står bak nytt boligprosjekt.

Veidekkes HMS-pris gikk til Vallø-prosjekt

Nyhetsbrev

Nå starter innspillingen av thrillerfilmen om tunnelbranner

Åpnet tilbygg ved Universitetet i Stavanger

PNC bygger E16 Eggemoen-Åsbygda

Ukens nyetableringer

Peab bygger butikker og boliger på Bekkestua i Bærum

Snart starter oppføringen av 58 leiligheter og 9 rekkehus i Nadderudveien 1 på Bekkestua i Bærum.

Byggmakker re-åpner på Ørland

Ukens vits: En whiskey-hest

Trondheim-entreprenør sikret 80-millioners kontrakt

Kartlegger brannskadene ved Moelven Trysil AS

VIDEO: Lar byggelevene jobbe med skikkelige materialer

Oslo-skolene Hellerud, Stovner, Kuben og Vestby kommer med tiltak for å sikre at byggelevene får jobbet med skikkelige materialer for å forberede dem på arbeidslivet.

AF Gruppen med kraftig vekst og solid resultat

Lanserer sjekkliste for klimatilpasning av bygg

Vil rekruttere flere til glassfaget

Ukens konkurser

AF-selskap bygger Heggedal Torg i Asker

Byggfirma konkurs: 15 mistet jobben

- Det var manglende betaling fra én stor kunde som knekte oss.

Mestergruppen kjøper Ski Bygg

61 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

68 nye utlysninger

Follobanen: Ny leder for kontrakt og anskaffelser

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

82 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

Arbeidsulykke: Dumper havnet i elv

74 nye utlysninger

Han skal lede Implenias nye avdeling

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kontroll og vedlikehold i Bergens største bygg

Produktnyhet fra Hydroscand

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

BRANNSIKKERHET: 7 ting eiendomsforvaltere og driftssjefer må vite

VIDEO: Få et innblikk i Pretec

Interkit AS har begynt å føre hele sortimentet av elektroverktøy fra Makita.

Hydroscand som ny distributør av Eaton Walterscheid

Reduser dieselforbruket med Servi Green HPU

iTec satser på de ansattes ve og vel – stifter "iTec Aktiv"

Testo-måleinstrumenter fra Max Sievert

korte lengder rundbolt til svært gode prise fra Astrup AS!

Kom i kontakt med Norsk Stål via Skype

Hydroscand som ny distributør av Eaton Walterscheid

Interkit fører hele sortimentet av batteriverktøy fra Panasonic

Hydroscand som ny distributør av Eaton Walterscheid

Kompakt og plassbesparende nyhet fra Metal Work - EB80 BOXI

Interkit har lansert ny hjemmeside

TESS passerte tre milliarder

Temperaturmålere fra Max Sievert

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Send til en kollega

0.163