23948sdkhjf

Rogfast: Seismikk i tunnel innfrir

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Statens Vegvesens kontrollingeniører blir de første i Norge som skal bruke seismikk under tunneldriving. - Testene viser at det blir nyttig, sier Vegvesenet.

Med sine 27,6 kilometer i lengde og dybden på 392 meter blir Rogfast den dypeste og lengste vegtunnelen i verden.

Men, dette er ikke bare noe som gir en fin rekord til tunnelen. Dybden og lengden gjør også at det er mye usikkerhet knyttet til bergkvaliteten.

- Geologirapporten viser tre typer svakhetssoner, og at det er antatt 24 soner med svakt havbunn-fjell i den dårligste klassen, skriver Statens Vegvesen i en melding.

Les også: Klart for neste fase av byggingen av Åstfjordbrua

- Det blir krevende, men ikke verre enn hva dyktige entreprenører vil løse, sier byggeleder på Kvitsøy-kontrakten, Sveinung Brude.

Brude var også byggeleder for den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen som åpnet i 2000.

Seismikk gir mer informasjon

Med seismikk kan bergkvaliteten som ligger 100-150 meter fremover fra tunnelveggen bli kartlagt, skriver Vegvesenet.

- Ulempen med tradisjonell seismikk fra havbunn er at nøyaktigheten blir mindre jo dypere tunnelen er. Rogfast skal ned til 392 meter, som betyr at vi ikke har gode nok data på svakhetssonene og den generelle bergkvaliteten, sier kontrollingeniør Ahmed Al-Samarran. Sammen med kontrollingeniøren Erik Jensen brukt seismikk under driving av de to 1900 meter lange transporttunnelene i Rogafast.

- Ved å bruke seismikk på stuff får vi mer nøyaktige data 150 meter fremover, sier Jensen.

Les også: Sikret Haugesundskontrakt for nesten 400 millioner

Ved å bruke seismikk på stuff forventer byggeledelsen at en vil bruke mindre kjerneboring. Årsaken er at å starte kjerneboring kan vente til dataene fra seismikken viser en aktuell svakhet i geologien.

- Vi forventer å bruke kjerneboring til å kartlegge geologi der det er svakest berg. Det vil bli brukt tradisjonell prøveboring for å kartlegge vannlekkasje og behov for injisering av berget, sier byggeleder Brude.

Bratt læringskurve

Den 700 meter lange transporttunnelen utenfor Stavanger er ferdig sprengt, mens det er noen hundre meter igjen før de to 1900 meter lange transporttunnelene på nordsida er ferdig sprengte.

Les også: Vegvesen/Skanska-prosjekt fikk internasjonal pris

- Læringskurven er bratt, og det er flere arbeidsoperasjoner som har gått raskere enn vi hadde forutsett. Montering, lading og skyting av seismikk på stuff tar mye kortere tid enn ventet. Ved å bruke det som heter gruppeskyting, som innebærer at alle 24 hull blir delt inn i fire grupper (seks hull i hver gruppe) og hver gruppe blir skutt hver for seg med et sekunds mellomrom, bidrar til en betydelig økt effektivitet, forteller Ahmed Al-Samarray.

Erfaringen etter flere måneders testing har prosesseringen (tolking av data) tatt lenger tid enn det de to kontrollingeniørane forutså.

Stor tro på metoden

- Vi bruker nå to-tre dager på å lese resultatene, men vi regner med at vi med mer erfaring vil bruke en dag, forteller Erik.

Les også: FP3-saken: Hæhre må betale tilbake 32 millioner til staten

Ahmed utdyper: - Alt i alt, så har vi god erfaring med å bruke seismikk under drivinga, og resultatene er riktige målt mot bergkvaliteten vi forserer underveis.

Begge meiner at de nærmer seg målet – å utnytte seismikk-teknologien under tunneldriving.

- Vi har stor tro på denne metoden, sier Ahmes Al-Samarray.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Entreprenør mener Forsvarsbygg konstruerer kontraktsbrudd

Foreslår et enklere og mer effektivt Vegvesen

Nyskapende arkitektmesse kommer endelig til Norge

Antatt omkommet etter arbeidsulykken

Hever kontrakt og gir entreprenør millionbot

SINTEF Byggforsk skifter navn

Nyhetsbrev

54 nye etableringer

AF Gruppen danner nytt offshoreselskap i Storbritannia

Ukens vits: Tidlig helg

Regjeringskvartalet: Får kun rive halve Y-blokken

Statsbygg etter innleie-anklagene: - Innenfor regelverket

Bygger Sofiemyr ungdomsskole og idrettshaller

Hjullaster havnet i vannet: En person savnet

Leverer og monterer betong til 700-millioners golf-hotell

Ukens konkurser

144 nye utlysninger

Selvaag-prosjekt fikk OBOS-prisen for rehabilitering

Vegvesen/Skanska-prosjekt fikk internasjonal pris

Øst-Agder entreprenør konkurs: 22 ansatte rammet

AF Gruppen: 34% vekst og solide resultater

Revidert budsjett 2019: - Bør prioritere klima enda høyere

Klart for neste fase av byggingen av Åstfjordbrua

Dansk arkitektfirma satser stort i Norge

Møre og Romsdal-entreprenør konkurs

Ukens nyetableringer

Peab-resultater: Solid ordresituasjon, god etterspørsel

Ukens konkurser

NBBL-direktøren slutter

Konkursnedgang i april

Ukens nyetableringer

- Norske tunneler blir stadig sikrere

Ukens vits: Førerhund

Nye anbefalinger for murt forblending

Han er ny daglig leder i Consto-selskapet

Ukens konkurser:

80 nye utlysninger

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny salgsingeniør hos NOHA

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Mira Craig valgte Flexiform

Vi trenger din hjelp

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Tar du vare på kantpressen din?

OmniWin opplæring med MESSER Academy hos iTec

HEA 240- BJELKER PÅ BARE 3 TIMER - Med nord-europas største rørlaser- skjærer

iTec ønsker velkommen til ny kollega

Automatisk slokkesystem til grillrestaurant

5 gode grunner til å velge originale slitedeler

Astrup lagerfører hardforkrommet stempelstang og sylinderrør

Datek Løfteteknikk søker etter serviceteknikere på Østlandet!

Datek Løfteteknikk har nå blitt forhandler for GLS Sweden Systems

Infobric kjøper Tempus AS og styrker sin posisjon som digitaliseringspartner til byggebransjen i Nor

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referan...

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Norsk Stål: Månedens referanse – Mars 2019

Håndverkskompressoren I. Comp 3 fra KAESER KOMPRESSORER

Send til en kollega

0.16