23948sdkhjf

Rogfast: Seismikk i tunnel innfrir

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Statens Vegvesens kontrollingeniører blir de første i Norge som skal bruke seismikk under tunneldriving. - Testene viser at det blir nyttig, sier Vegvesenet.

Med sine 27,6 kilometer i lengde og dybden på 392 meter blir Rogfast den dypeste og lengste vegtunnelen i verden.

Men, dette er ikke bare noe som gir en fin rekord til tunnelen. Dybden og lengden gjør også at det er mye usikkerhet knyttet til bergkvaliteten.

- Geologirapporten viser tre typer svakhetssoner, og at det er antatt 24 soner med svakt havbunn-fjell i den dårligste klassen, skriver Statens Vegvesen i en melding.

Les også: Vegvesenet krever store kutt i CO2-utslipp innen 2030

- Det blir krevende, men ikke verre enn hva dyktige entreprenører vil løse, sier byggeleder på Kvitsøy-kontrakten, Sveinung Brude.

Brude var også byggeleder for den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen som åpnet i 2000.

Seismikk gir mer informasjon

Med seismikk kan bergkvaliteten som ligger 100-150 meter fremover fra tunnelveggen bli kartlagt, skriver Vegvesenet.

- Ulempen med tradisjonell seismikk fra havbunn er at nøyaktigheten blir mindre jo dypere tunnelen er. Rogfast skal ned til 392 meter, som betyr at vi ikke har gode nok data på svakhetssonene og den generelle bergkvaliteten, sier kontrollingeniør Ahmed Al-Samarran. Sammen med kontrollingeniøren Erik Jensen brukt seismikk under driving av de to 1900 meter lange transporttunnelene i Rogafast.

- Ved å bruke seismikk på stuff får vi mer nøyaktige data 150 meter fremover, sier Jensen.

Les også: Fornyer tilliten til Alliansebygg

Ved å bruke seismikk på stuff forventer byggeledelsen at en vil bruke mindre kjerneboring. Årsaken er at å starte kjerneboring kan vente til dataene fra seismikken viser en aktuell svakhet i geologien.

- Vi forventer å bruke kjerneboring til å kartlegge geologi der det er svakest berg. Det vil bli brukt tradisjonell prøveboring for å kartlegge vannlekkasje og behov for injisering av berget, sier byggeleder Brude.

Bratt læringskurve

Den 700 meter lange transporttunnelen utenfor Stavanger er ferdig sprengt, mens det er noen hundre meter igjen før de to 1900 meter lange transporttunnelene på nordsida er ferdig sprengte.

Les også: Regionvegsjef takket av etter 44 år

- Læringskurven er bratt, og det er flere arbeidsoperasjoner som har gått raskere enn vi hadde forutsett. Montering, lading og skyting av seismikk på stuff tar mye kortere tid enn ventet. Ved å bruke det som heter gruppeskyting, som innebærer at alle 24 hull blir delt inn i fire grupper (seks hull i hver gruppe) og hver gruppe blir skutt hver for seg med et sekunds mellomrom, bidrar til en betydelig økt effektivitet, forteller Ahmed Al-Samarray.

Erfaringen etter flere måneders testing har prosesseringen (tolking av data) tatt lenger tid enn det de to kontrollingeniørane forutså.

Stor tro på metoden

- Vi bruker nå to-tre dager på å lese resultatene, men vi regner med at vi med mer erfaring vil bruke en dag, forteller Erik.

Les også: Statens Vegvesen: «lurebro» var luresak

Ahmed utdyper: - Alt i alt, så har vi god erfaring med å bruke seismikk under drivinga, og resultatene er riktige målt mot bergkvaliteten vi forserer underveis.

Begge meiner at de nærmer seg målet – å utnytte seismikk-teknologien under tunneldriving.

- Vi har stor tro på denne metoden, sier Ahmes Al-Samarray.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Italiensk leverandør dobler produksjonskapasitet i Norge

Fornyer tilliten til Alliansebygg

Statens Vegvesen signerer ny avtale med entreprenør etter brokollapsen, til tross for at rapporten etter brokollapsen i Mandal viste flere feil fra selskapets side.

Den største kontrakten hittil i SUS2023 er tildelt

Regionvegsjef takket av etter 44 år

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Forvekslede gaver

Nyhetsbrev

Statens Vegvesen: «lurebro» var luresak

Nye målinger viser at «lurebroen» i Nordland ikke endrer høyde avhengig av flo og fjære, til tross for hva yrkessjåførene melder.

Statsbygg har valgt glass for Nasjonalmuseet

Avlyser konkursrekord

Nekter utbygging av Opedal Lysverk

Storentreprenør konkurs: 212 ansatte rammet

InterCity: Bane Nor med klar anbefaling for Sandefjord

Vegvesenet krever store kutt i CO2-utslipp innen 2030

Målet er å få til 40% kutt i klimagassutslipp innen anlegg og 50% innen drift.

Ukens konkurser

Etablerer takstolproduksjon i Ringsaker

VIDEO: Norges nest lengste hengebro åpner denne uken

Årets lærebedrift kåret

Veidekke signerer 250-millioners kontrakt

Norges største brorehabilitering fullført

30 nye utlysninger

Anbudsåpning på tre tiltak i Førdepakken

Bygger Grorud flerbrukshus

Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har inngått kontrakt med Håndverkskompaniet AS, som blir totalentreprenør for Grorud flerbrukshus.

Nye Oslo-sykehus blir 9,4 milliarder dyrere

Sykehusene på Aker og Gaustad koster nesten 10 milliarder mer enn det som ble antatt tidligere i år.

Rogfast: Seismikk i tunnel innfrir

Statens Vegvesens kontrollingeniører blir de første i Norge som skal bruke seismikk under tunneldriving. - Testene viser at det blir nyttig, sier Vegvesenet.

Bygger kraftverk for 150 millioner

Ukens nyetableringer

Gjenreiser historisk kraftverk i Kristiansand

Ukens konkurser

Knust skifer kan bli vei og strøsand

44 nye utlysninger

Prognoser for byggenæringen: Sterkt 2019 for nye yrkesbygg

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

Svært uheldig å utvide arbeidsgiverperioden i permitteringsreglverket

33 nye utlysninger

Gode tall for Norconsult

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Omdreiningsmålere for å beregne turtall, rotasjon, RPM

Bli med en liten tur på innsiden av våre fabrikker

Svært vellykket seminar hos PEMA

Norsk Stål: Månedens referanse

Astrup: Kappebiter i Aluminum til sterkt reduserte priser

Julekampanjer hos Alf I. Larsen AS

LED hos Astrup AS

AAA: Interkit AS gitt høyeste kredittverdighet av Bisnode

FreqCalq - Getzners beregningsprogram for Sylomer og Sylodyn

Ombruk av materialer i bygg- og anleggsbransjen - Beskrivelser

Lithium Series Torque Gun™

iTec kåret til ÅRETS MEDLEMSBEDRIFT av Larvik Næringsforening

Kjættingfabriken AS fusjonerer inn i Nøsted Gruppen

Stilling ledig: Salgsansvarlig

Åpen Dag hos iTec

Bahco tilbyr en komplett verktøyserie for arbeide i høyden

Bergen - grunnundersøkelser miljøtekniske undersøkelser - tildeling av kontrakt til DMR

TESS Øst har kjøpt majoriteten i Smøreteknikk

Se Klosebø Bru i all sin prakt!

Hytorc Digital jGun

Karoline Nystrøm ny Norgessjef i Schneider Electric

Karoline Nystrøm ny Norgessjef i Schneider Electric

KTR opening a new cooler production plant in China

Masterpact MTZ - Fornyet effektbryter med bedre sikkerhet, fleksibilitet og...

Forurensning ved kjøp/salg av eiendom, nybygg og endret arealbruk

Send til en kollega

0.18