23948sdkhjf

Jernbanen fra Hønefoss til Follum blir elektrisk

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Skogbruksnæringen vil spare tid og penger når Bane NOR elektrifiserer industrisporet fra Hønefoss til Follum. For naboene langs jernbanen betyr det mindre støy og reduserte utslipp.

I dag går tømmertransporten med diesellokomotiv mellom tømmerterminalen på Follum og Hønefoss stasjon. På denne strekningen blir det i år transportert om lag 230 000 m3 tømmer, som tilsvarer 5 200 fulle lastebiler eller nesten 1 million trær. Skogbruksnæringen har lenge ivret for å få elektrisk drift.

Les også: Follobanen: Bane NOR må betale Skanska 270 millioner

- Elektrifisering er viktig for en miljøvennlig og kostnadseffektiv tømmerterminal. Nå trenger ikke togselskapene lenger å dra med et eget diesellokomotiv på hele strekningen for å få toget inn og ut fra Hønefoss stasjon til Follum. Det gjør toget mer konkurransedyktig på kortere strekninger og vil bidra til å flytte mer gods fra bil til jernbane. Elektrifisering vil også øke fremføringshastigheten til Follum gjennom kortere skiftetid inn og ut av Hønefoss stasjon, sier daglig leder i Viken Logistikk Thomas Rotherud.

- For Bane NOR er det et mål å legge til rette for at gods kan fraktes på jernbane. Omleggingen fra diesel- til elektriske tog betyr dessuten redusert støy og mindre utslipp, til glede for naboene og miljøet, sier prosjektleder Bjørn Ludvig Søgnen i Bane NOR.

Når anlegget står ferdig vil det fortsatt kjøre noen dieseltog på strekningen, men betydelig færre enn i dag.

Rundt 100 master med ledning for kjørestrøm skal monteres på den 2,7 kilometer lange strekningen.

- Vi starter med å bore hull til mastefundamentene. Over nyttår skal master og kontaktledning monteres, og til sommeren skal anlegget stå ferdig, forteller Søgnen.

Bane NOR har signert kontrakt med Nettpartner som totalentreprenør for prosjektet.

Les også: Signerte gigantkontrakt med Bane NOR

- Vi er glade for å være med på å elektrifisere en strekning fra bunnen av. Prosessen frem mot byggestart har gått kjapt, og nå håper vi å få alle fundamentene i jorda før snøen kommer, sier prosjektsjef Ole Jonny Smestad i Nettpartner.

To lokale leverandører er sentrale i prosjektet: Mastefundamentene kommer fra Spenncon AS og stålmastene fra B. Berntsen AS, begge på Hønefoss.

Anleggsarbeidet starter mandag 19. november. Det vil bli en del støy og trafikk med store maskiner i anleggsperioden, spesielt i starten når fundamentene skal på plass. Et spesialbygd boretog skal sette ned ferdige fundamenter langs traseen.

- De vil jobbe både hverdag og helg, og vi beklager ulempene for naboene våre. Trøsten er at det meste av arbeidet vil foregå på dagtid, og støyen fra boretoget vil bli forholdsvis kortvarig på hvert sted. Vi håper og tror at naboene vil sette pris på resultatet når prosjektet er ferdig, sier prosjektleder Søgnen.

Kilde: Pressemelding fra Bane Nor
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Entreprenør mener Forsvarsbygg konstruerer kontraktsbrudd

Foreslår et enklere og mer effektivt Vegvesen

Nyskapende arkitektmesse kommer endelig til Norge

Antatt omkommet etter arbeidsulykken

Hever kontrakt og gir entreprenør millionbot

SINTEF Byggforsk skifter navn

Nyhetsbrev

54 nye etableringer

AF Gruppen danner nytt offshoreselskap i Storbritannia

Ukens vits: Tidlig helg

Regjeringskvartalet: Får kun rive halve Y-blokken

Statsbygg etter innleie-anklagene: - Innenfor regelverket

Bygger Sofiemyr ungdomsskole og idrettshaller

Hjullaster havnet i vannet: En person savnet

Leverer og monterer betong til 700-millioners golf-hotell

Ukens konkurser

144 nye utlysninger

Selvaag-prosjekt fikk OBOS-prisen for rehabilitering

Vegvesen/Skanska-prosjekt fikk internasjonal pris

Øst-Agder entreprenør konkurs: 22 ansatte rammet

AF Gruppen: 34% vekst og solide resultater

Revidert budsjett 2019: - Bør prioritere klima enda høyere

Klart for neste fase av byggingen av Åstfjordbrua

Dansk arkitektfirma satser stort i Norge

Møre og Romsdal-entreprenør konkurs

Ukens nyetableringer

Peab-resultater: Solid ordresituasjon, god etterspørsel

Ukens konkurser

NBBL-direktøren slutter

Konkursnedgang i april

Ukens nyetableringer

- Norske tunneler blir stadig sikrere

Ukens vits: Førerhund

Nye anbefalinger for murt forblending

Han er ny daglig leder i Consto-selskapet

Ukens konkurser:

80 nye utlysninger

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny salgsingeniør hos NOHA

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Mira Craig valgte Flexiform

Vi trenger din hjelp

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Tar du vare på kantpressen din?

OmniWin opplæring med MESSER Academy hos iTec

HEA 240- BJELKER PÅ BARE 3 TIMER - Med nord-europas største rørlaser- skjærer

iTec ønsker velkommen til ny kollega

Automatisk slokkesystem til grillrestaurant

5 gode grunner til å velge originale slitedeler

Astrup lagerfører hardforkrommet stempelstang og sylinderrør

Datek Løfteteknikk søker etter serviceteknikere på Østlandet!

Datek Løfteteknikk har nå blitt forhandler for GLS Sweden Systems

Infobric kjøper Tempus AS og styrker sin posisjon som digitaliseringspartner til byggebransjen i Nor

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referan...

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Norsk Stål: Månedens referanse – Mars 2019

Håndverkskompressoren I. Comp 3 fra KAESER KOMPRESSORER

Send til en kollega

0.125