23948sdkhjf

Debatt om ekstrem og grensesprengende broteknologi

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Er en flytebro sikker? Hvilke egenskaper har stålkonstruksjoner sammenlignet med betong? Dette var noen av emnene som ble tatt opp ved «Extreme bridges in marine environment»-konferansen.

På konferansen «Extreme bridges in marine environment» fikk forskere og studenter fra hele verden utvekslet siste nytt, erfaringer og kunnskap om ulike typer bruer.

Les også: Forskjæringene for vintertunnel til Geiranger er lyst ut

Her ble det diskutert en rekke viktige emner innen broteknologi. 

Det er nødvendig å utveksle kunnskap 

Professor Haeng-Ki Lee fra KAIST presenterte hvordan han leder tre arbeidsgrupper som jobber med SFT (Submerged Floating Tunnel/rørbru), hvor de tre arbeidsgruppene handler om design/analyse, materialer/konstruksjon/forankring og drift/vedlikehold, skriver Statens Vegvesen i en melding. 

– Vi gjør grundig forskningsarbeid for å forsikre oss om at de løsningene vi velger er sikre, vi anslår å kunne teste en pilotbru i 2021-2024, sa Lee.

Les også: Utreder verdens lengste flytebru på E39

Statens Vegvesens egne Arianna Minoretti forklarte i sin presentasjon om nedsenkede, flytende rørbruer, og hva som er resultatene så langt.

– Jeg mener at erfaringsutveksling og deling av kunnskap er nødvendig for å kunne realisere denne typen løsning, sa hun.

Hun sa videre at Norge nå har 40 års erfaring fra offshore, og at erfaringene kan brukes i praksis for å optimalisere brukonstruksjonen SFT. Hvert skritt fremover er et skritt for alle, så det er viktig for alle å få tilgang til resultatene. 

Hun la også vekt på at denne nye typen bro er en stor mulighet både for Norge og for andre land, det vil åpne opp for ny industriell vekst og gi nye muligheter for industrier som kan prefabrikkere elementene.

Les også: VIDEO: 35 timers dekkstøp på 4 minutter

Er en flytebru sikker?

Nicholas T. Rodda fra Washington State Department of Transport snakket om de fire flytebroene som befinner seg i delstaten, og hvilke problemer de har støtt på i prosessen.

Ved den første flytebroen Hood Canal, som åpnet i 1940, forklarte Rodda hvordan man har en egen brygge for vedlikehold av flytepongtongene, og et komplekst slusesystem som justerer vannivået i kanalen. Han kunne fortelle at bruen har vært gjennom flere endring, blant annet har skipspassasjene blitt endret flere ganger. 

Hood Canal, som var 1957 meter lang, sank under en storm i 1973 og måtte gjenoppbygges, da med en ny type pongtonger (hydrauliske). Second lake bridge (åpnet i 1963), må ofte stenges på grunn av mye uvær. da den ligger veldig lavt over vannet. Rodda fortalte at Third Lake Bridge nå er i ferd med å bli utvidet for å kunne bære lette tog. 

Les også: Eget felt for tungtrafikk for første gang i Norge

– I 1990 opplevde vi enda en katastrofe når en av flytebruene var under utbedring. Vi fikk en uventet storm, og vann kom inn i vedlikeholdsluker som ikke var lukket, 13 ankerfester ble slitt og den sank. Disse to uhellene har ført til at vi har utviklet nye metoder for å kunne oppdage lekkasjer, i tillegg har vi endret pongtongene slik at vi kan legge til flere ved behov, nesten som legoklosser. Flytebruer er trygge, men det er viktig å overvåke sprekker som kan føre til lekkasjer. Levetid er en av de største utfordringene vi står overfor, men fremtiden ser lys ut, vi har utviklet en ny type ankerkabler med en levetid på 25-30 år, og det er med på å øke levetiden til de flytende bruene våre, sa Rodda.

Norske konsulenter delte sine erfaringer

Under konferansen kunne man også høre de norske firmaene Kværner og Aas-Jakobsen dele sine erfaringer med flytende konstruksjoner, stål og betongkonstruksjoner, bygging av store flytende konstruksjoner i utlandet, internasjonalt regelverk, samarbeid med internasjonale firmaer med mer.

Blant annet var det danske firmaet Svend Ove Hansen ApS representert ved Kristoffer Hoffmann, som kunne fortelle om nyvinningen de har gjort slik at lange hengebruer blir mer stabile i vind.

Les også: Firefeltsvei i Drammen klar for åpning

Vegvesenets egne spesialister fortalte om fremdrift i Ferjefri E39-prosjektet og hvordan det arbeides frem mot ny NTP. Det ble gjennomgått teknisk status på flytende hengebru (Simen Holtberget) og utviklingen av flytebru over Bjørnafjorden (Bernardo Costa), skriver Vegvesenet selv. 

Tre PhD/PostDoc-forskere presenterte sine arbeider på skipsstøt (Yanyan Sha, NTNU), aerodynamisk stabilitet på lange hengebruer (Ibuki Kusano, Universitetet iStavanger) og kjørekomfort for bilister på flytende bruer (Dragan Sekulic, Chalmers Technical University).

Inviterer til mer samarbeid

– Jeg tror vi har klart å vise frem en stor bredde og et solid faglig arbeid her i dag, sier Kjersti Kvalheim Dunham, Prosjektleder for Ferjefri E39 i Statens vegvesen.

– Vi vet at forskning gir resultater. Det er et privilegium for meg å få presentere alle de flinke fagfolkene og forskerne som er her i dag for å dele sin kunnskap og sine erfaringer om eksisterende bruer.

Dunham forteller at forskningen i Ferjefri E39-prosjektet allerede har gitt besparelser for Statens vegvesen, men også har kommet til nytte for blant andre Møre Ocean Lab, Rolls Royce, Avinor, fiskeindustrien, skipsindustrien og forskningssenteret «Det digitale havrom».

– Vi vil gjerne samarbeide med enda flere! Det er bare å ta kontakt, avslutter Dunham.



Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Omsorgsbygg-direktør går av i dag

Veidekke går bort fra store anleggsoppdrag

Entreprenøren droppet ut av Nye Veiers gigantkonkurranse for å forhindre tap i anleggssektoren. Fremover går de inn for mindre oppdrag.

Super-uke for Vestfold-entreprenøren

Dato satt for riving av Morandi-broen

Ukens konkurser

Norsk Jernbanedrift med rekordkontrakt

NJD signerer sin største kontrakt noensinne når de skal være underentreprenører på InterCity-prosjektet.

Nyhetsbrev

AF Gruppen-selskap kjøper opp i Jessheim

Forskjæringene for vintertunnel til Geiranger er lyst ut

Veidekke: Øker omsetning og ordrereserve

Peab bygger videre på Fløtningen park

Ny rekordkontrakt mellom Risa og Volvo

50 nye utlysninger

AF Gruppen-selskap bygger 65 leiligheter i Bergen

Veidekke signerer med Veidekke

Norsk sykehus er verdens beste digitale byggeprosjekt

Svensk varehus etableres i Tromsø

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Peab kjøper opp maskinentreprenør

Peab sikrer 100-millioners kontrakt i Ålesund

Pålegger etterforskning av arbeidsulykke for tredje gang

Vestfoldbanen: Bane NOR lyser ut fire store kontrakter

Betongtavle-finalister med stor samfunnsnytte

Seks prosjekter har nådd finalen i den gjeve Betongtavle-konkurransen, og viser at betong har store anvendelsesmuligheter.

Foreslår å avlyse anbudskonkurransen om Nordøyvegen

Fylkesadministrasjonen mener kuttene som må til for å realisere prosjektet er for store.

Arrangerer nordisk seminar om helseeffekt av tre

Ukens vits: Den effektive maleren

Ukens konkurser

Vega Scene ferdig og åpent for publikum

49 nye utlysninger

Ukens vits: Byggefeil

Ukens konkurser

45 nye utlysninger

Gjenvalg for president hos NITO

Ukens konkurser

40 nye utlysninger

Arbeidsulykke på Skjoldnes

Ny distriktssjef i Block Watne

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi søker ansatte til vårt nye anlegg på Kverneland

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Bygganalyse lanserer ny hjemmeside

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

Her kan du se Falkenbergmaskiner i aksjon

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Nordic Roads leverte sliteplater til siloprosjekt

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockholm

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

Hydroscand åpner ny avdeling

Green Mountain velger Schneider Electrics prefabrikkerte datasentermoduler

ISY-dagene 2018 - Kalkulasjon og usikkerhetsanalyser

Krav til helse- og miljøvennlige boliger i Husbankens grunnlån

Norsk Stål på Facebook

Velkommen til Åpen Dag hos iTec 15. November

Nordic Steel slipper produktside!

PEMA og iTec inviterer til seminar

BESTGRIP - Skrupigger til alle formål

Send til en kollega

0.235