23948sdkhjf

Nye Veier vil bruke dagens Mjøsbru til miljøkryssing

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Nye Veier vil beholde eksisterende Mjøsbro og bruke broen til gående- og syklende, saktegående kjøretøy, kollektivtrafikk og lokaltrafikk.

Les også: Nye Veier lyser ut prosjekter for 22 milliarder i 2019

Nye undersøkelser viser at broen har lang restlevetid og den egner seg godt til miljøkryssing mellom Moelv og Biri, skriver selskapet i en pressemelding denne uken.  

I 2015 ble det vedtatt at Mjøsbroen skal rives senest to år etter at den nye firefeltsbroen står ferdig.

- Nye Veier skal bygge ny firefelts motorveibro for E6 sør for eksisterende Mjøsbro. Ved å beholde eksisterende Mjøsbro og bruke denne til myke trafikanter, mopeder, traktorer, kollektivtrafikk og lokaltrafikk får vi en bedre løsning for lokalbefolkningen, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Mange henvendelser om å la broen stå.

- Vi har fått flere henvendelser fra både lokalbefolkning og ulike organisasjoner som mener at broen må beholdes og brukes i det lokale veisystemet. Gjør broen grønn har flere sagt. Derfor har vi nå sett nærmere på om det er fornuftig å rive broen, eller om Mjøsbroen fortsatt kan tjene samfunnet i årene fremover. Samfunnsøkonomisk er det ingen tvil om at broen skal stå og brukes som en miljøkryssing mellom Moelv og Biri, sier Moshagen. 

Nye Veier har i løpet av det siste året fått gjennomført flere grundige tekniske undersøkelser både over og under vann som viser at Mjøsbroen er i god stand og kan brukes i mange tiår fremover.

Les også: Gigantkontrakt: Nye Veier velger entreprenør for 4 milliarders-prosjekt

- Det er tatt betongprøver av brukonstruksjonen og dykkere har tatt prøver av bærekonstruksjonen under vann. Resultatene er totalt sett veldig gode. Med riktig vedlikehold og redusert trafikkbelastning mener våre vedlikeholdseksperter at broen har en vurdert restlevetid på godt over 70 år, sier Moshagen.

Mjøsbroen stod ferdig i 1985

- Det er viktig med gode løsninger for avvikling av lokaltrafikk. Eksisterende Mjøsbro egner seg svært godt til dette formålet, og det er formålstjenlig å koble sammen lokalveinettet også over Mjøsa. Dette er også positivt med tanke på samfunnssikkerhet og beredskap, sier Moshagen.

Nye Veier fremhever at ved å beholde dagens Mjøsbro oppnås det en positiv effekt på veiprosjektets klimaregnskap.

- Ved å beholde Mjøsbroen kan vi bygge en ny slank og flott firefelts motorveibro, som blir lettere og som da gir en noe lavere fundamenteringskostnad, samt lavere klimaavtrykk. Med redusert omfang sparer vi unødvendig klimautslipp både i byggefasen og under drift, sier Moshagen.

Nye Veier planlegger å utlyse konkurransen med planlegging og bygging for den nye motorveibroen i 2019.

- Vi har allerede fått positive signaler fra bransjen og tror at det å beholde Mjøsbroen legger til rette for enda bedre broforslag fra leverandørene både i innland og utland, sier Moshagen.

Målet er ferdig firefelts E6 fra Moelv til Øyer i 2025.

Mer om: E6 | Mjøsbro | Nye veier
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Building Supply!

- Mangel på kvalifiserte fagarbeidere kan forsinke Notre-Dame-arbeidet

Regionvegsjef slutter i Statens Vegvesen

Tre tilbydere kvalifisert på E16 Åsbygda-Olum

Nye Nederkvern bru er klar for vårflommen

5 nordmenn til finalen i internasjonal ingeniørkonkurranse

Nyhetsbrev

Statsbygg lanserer ny miljøstrategi

Vegvesenet avlyser Vestfold vest-kontrakt

Follobanen: Bane NOR må betale Skanska 270 millioner

Åtte konkurrerer om Nationaltheatret

Buskerud fylkeskommune bygger første bygg i massivtre

Gjenoppbygger Drammen-senter for 200 millioner

Ingen nyetableringer denne uken

Lier-entreprenør signerte ny samspillskontrakt

Bygger Evenes skole og flerbrukshall for 200 millioner

AF-selskap rehabiliterer praktbygg for Universitetet i Oslo

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Consto solid i Norge, underskudd i Sverige

Backe melder nedgang

Trøndelag-entreprenør konkurs: 20 mister jobben

Innfører krav om kvinnegarderober på alle byggeplassene

Sikret kontrakt om dobbeltspor for 2,2 milliarder

Ukens konkurser

98 nye utlysninger

Gir tillatelse til å bygge nytt kraftverk i Flora

Rcontainer blir til Reblock

Konkursene fortsetter å øke i 2019 - verst i Nordland og Hedmark

Ukens vits: Ekstra fridag

Han blir ny kommunikasjonsdirektør for AF Gruppen

Ukens konkurser

SINTEF: - Unngå brannspredning i fasader

99 nye utlysninger

Stor anleggsbedrift frastjålet trucker til fire millioner

Han blir ny administrerende direktør for GK Norge

Ukens konkurser

93 nye utlysninger

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Norsk Stål: Månedens referanse – Mars 2019

Håndverkskompressoren I. Comp 3 fra KAESER KOMPRESSORER

Grøn brandvej

Branntromler til brannlift

Tror på dobling av sveisemarkedet

iTec deltar på SMART Sveis konferansen 2019

styresystem Sigma Air Manager 4.0 ( SAM 4.0) fra KAESER KOMPRESSORER

Besøk Datek Løfteteknikk og IROC på Hannovermessa 1.-5. april 2019!

Alt innen materialprøving for bygg og anlegg

Byggeplassleder om innovativ containerlås: – Verktøyet vårt blir ikke lenger borte

Skumstasjoner til KNM MAUD

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Standarden for vedlikeholdsterminologi – nå på norsk

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeisk...

Bedre byggeprosesser med nye internasjonale standarder for BIM

Send til en kollega

0.149