23948sdkhjf

Tidligere E6-byggestart for Nye Veier?

Entreprenøren ser på mulighetene for å begynne byggestart for Ulsberg-Vindåsliene fire år tidligere enn planlagt.

Nye Veiers prosjekt med utbygging av E6 mellom Ulsberg i Rennebu og Vindåsliene i Midtre Gauldal har allerede fått massive kostnadsreduksjoner (ca. 1 milliard i kutt) – nå kan veistrekningen bli ferdig lenge før originalt planlagt ferdigstilling.

Hvis selskapet velger å prioritere denne strekningen, vil veien kunne åpne for trafikk innen utgangen av 2023, skriver de i en pressemelding.

– Hittil har vi sett for oss byggestart for Ulsberg–Vindåsliene i 2024, med ferdig vei i 2026/2027. Men nå håper vi utbyggingen rykker fram av flere grunner, sier utbyggingssjef i Nye veier, Lars Bjørgård.

Han peker for det første på at planleggingen er kommet så langt at prosjektet er å betrakte som modent. Dessuten går den samfunnsøkonomiske nytten på strekningen i pluss etter betydelige kostnadsreduksjoner (ca. 1 mrd.).

– Det betyr at Ulsberg–Vindåsliene nå har en en bedre samfunnsnytte enn Nye Veiers E6-utbygging videre nordover, fra Korporalsbrua til Kvål. Dette er også et argument for å prioritere Ulsberg–Vindåsliene for tidligere utbygging, påpeker Bjørård.

Han mener denne prioriteringen i tillegg vil bidra til helhetlig og sammenhengende utbygging, slik Nye Veier er opptatt av:

– Med tidligere utbygging mellom Ulsberg og Vindåsliene legger vi bedre til rette for nettopp dette, fordi Statens vegvesen er i full gang med ny E6 videre nordover gjennom Soknedalen.

Utbyggingssjef Bjørgård framhever samtidig Nye Veiers gode samarbeid med kommunene Rennebu og Midtre Gauldal. De får henholdsvis 18 og 7 kilometer av den nye motorveien.

– Ikke minst har Rennebu vist seg å være særdeles konstruktiv. Her har vi jo foreslått en helt annen E6-trasé enn opprinnelig planlagt (bl.a. utenom Berkåk, vår anm.). Dette er krevende for kommunale myndigheter, men Rennebu har forholdt seg til planendringene på imponerende vis, sier Bjørgård. 

Dagens E6 gjennom Rennebu og Midtre Gauldal har gjennomgående lav standard, med flere trafikkfarlige partier. Ny vei har derfor lenge vært sterkt ønsket fra mange hold.

Ulsberg–Vindåsliene har en prosjektkostnad på ca. 3,6 milliarder kroner inkl. mva., mens kontraktsstørrelsen er beregnet til om lag 2,6 milliarder ekskl. mva.

Hvis utbyggingen prioriteres av Nye Veier i høstens porteføljeprioritering, vil tilbudskonkurranse kunne bli utlyst allerede neste år, med mulig byggestart i 2020.

I videoen under, som kommer fra Nye Veier, forteller prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan litt mer om prosjektet: 

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078