23948sdkhjf

Farene ved piratkopierte deler

| Av Martin Wanerholm | Tips redaksjonen om en historie

EU ser en økt andel av piratkopierte deler i industriene. I Sverige er over 30 tonn forfalskede kulelagre oppdaget i løpet av de siste årene. Bruk av forfalskede deler kan være farlig for både bransje og enkeltmennesker - men hva gjør man egentlig for å bli kvitt problemet?

I løpet av de siste årene har 30 tonn forfalskede kulelagre blitt beslaglagt i Sverige. Kulelagrene påstås å være fra SKF, men i realiteten vet man ikke hvor de egentlig kommer fra. 

Piratkopierte deler kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre, innen både stål, bygg, anlegg og andre industrier. 

Utfordringene i Sverige kan med stor sikkerhet også knyttes til norske forhold. Det er liten grunn til å anta at piratprodukter i norsk bygg- og anleggsvirksomhet er annerledes enn i Sverige. 

Les også: Smigret av den norske motstanden

Problemet med falske produkter er dog ikke nytt, men hvilke tiltak setter samfunnet inn?

— Samarbeid er viktig for å få bukt med problemet, sier Suzan Kalinagil, spesialist på immatrielle rettigheter hos det svenske tollvesenet.

Nylig møtte svensk politi, Tollvesenet, EUs byrå for bedrageribekjempelse (Olaf) og SKF for å diskutere problemene knyttet til falske varer, og starte destruksjonen av de beslaglagte kulelagrene.

Myndighetene kan nemlig ikke gjøre så mye på egenhånd, men trenger hjelp av de produsentene som lager originalproduktene, som for eksempel SKF.

Det er ingen som vet nøyaktig hvor stort problemet er, men Siegmar Reiss, som er sjef for avdelingen for falske produkter hos EU-organet Olaf, nevner i det minste et tall.

— Studier viser at 5 prosent av det som importeres til EU kan være forfalsket eller piratkopiert. Det altså i realiteten et stort problem, sier han.

Det finnes imidlertid ulike svar på om det er et økende eller minkende problem. Det avhenger av hvem du spør og hvilke produkter som man snakker om. Når det gjelder lagre har SKF, sammen med andre internasjonale produsenter i bransjeorganisasjonen World Bearing Association, jobbet intensivt for å øke kundenes kunnskap om forfalskninger. Sammen har de etablert initiativet ”Stop fake bearings” der de beskriver hvilke risiki det kan innebære å bruke falske lagre og hvordan kjøperne av slike lagre bør agere.

SKF har blant annet laget en app der kundene kan ta bilder av kulelagre de har kjøpt, og få hjelp til å avgjøre om de er ekte eller ikke. For forfalskningene kan i mange tilfeller være veldig gode. Tiltakene synes å ha hatt effekt.

- Mengden med tydelig forfalskede lagre i Europa har gått kraftig ned. For åtte til ni år siden fant vi mange aktører som hadde tonnevis av falske produkter for salg. Dette ser vi lite til nå, sier Johan Bravert. Han er ansvarlig for merkevarebeskyttelse hos SKF.

Les også: Vil bygge jernbane i Nord-Norge

Snakker man med det nasjonale politiet eller tollvesenet, vet de altså ikke om det er økning eller minsking av problemet.

Det er ikke så vanlig å få inn denne typen industrielle produkter ved våre beslag. Vi finner mye elektronikk, for eksempel usb-ladere og mye forbrukerprodukter. Det kan finnes mørketall, men vi har ikke direkte støtt på industrier som kjøper falske produkter, sier Suzan Kalnagil.

Men ifølge Olaf, EUs anti-svindel organisasjon, er problemet økende, og det er bare en liten del som avdekkes. Og det er ikke bare lagre, men alle typer produkter som forfalskes.

— Vi er en liten organisasjon og må derfor jobbe i kampanjer. I fjor gjennomførte vi en undersøkelse sammen med tollvesenet i alle EU-landene og flere land i Asia med fokus på falske resevedeler til kjøreteøy. Kampanjen varte bare i to uker, men vi fant overraskende mange forfalskninger, sier Reiss.

Olaf har ingen politi-myndighet, men kan utrede tips som kommer inn, og kan samarbeide med i hovedsak det nasjonale tollvesenet i ulike land. Organisasjonen har også et samarbeid med myndighetene i de landene hvor man tror forfalskningene produseres, som for eksempel Kina, som anses å være en stor kilde til mye av det som kommer til Europa.

Når møtet er slutt, håper aktørene at bevisstheten hos kjøperne skal øke. Delvis sånn at myndighetene får inn flere tips, men også ved at kjøperne innser hvilke risikoer forfalskede produkter kan medføre om de brukes i produksjonen. De framhever også at dette ikke bare er et problem for det enkelte selskap, men for hele samfunnet.

— Dette er ikke et problem som kan neglisjeres. Jobber i EU går tapt når produktene kopieres eller ideene stjeles fra designere og ingeniører. Derfor er det viktig at myndighetene har fokus på å sikre det interne markedet i i EU, sier Siegmar Reiss avslutningsvis.

Mer om: EU | Piratkopier | SKF
Kilde: Artikkelen ble først publisert hos metal-supply.se
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Tidssprekk på Follobanen: Ny plan for Ski stasjon

Byggmakker med nye butikker i Grenland

Disse fem vil bygge E16 Åsbygda-Olum

Går fra Statsbygg til A Bygg

Blir totalentreprenør for mediebygg i Volda

Bygger for Nardo bil i Molde

Nyhetsbrev

Ukens konkurser

SE BILDENE: Investerer 200 millioner i spektakulært bygg på Kistefos

VIDEO: Se byggeprosessen for Mjøstårnet – verdens høyeste trehus

Første ståldrager på plass

Utvikler svømmehall for 450 millioner

Nye Veier lyser ut prosjekter for 22 milliarder i 2019

Grovt verktøytyveri fra byggeplass på Gjøvik

77 nye utlysninger

Undersøker truck-selskap etter konkurs

Stordalen satser høyt i Harstad

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Klarsignal for nytt sykehus i Drammen

Norsk-svensk samarbeid om «verdens beste skole – når det regner»

Slik skal AF og Cramo effektivisere byggeplassen

Nå åpner verdens største restaurant under vann – på Lindesnes

Kjøper opp i Rogaland

AF gjør endringer i toppledelsen

Går av hos AF - blir konsernsjef for NRC Group

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

To store Fornebubane-kontrakter til HR Prosjekt

85 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Ny veileder for bedømmelse av bygningsglass

Ukens konkurser

82 nye utlysninger

Gir ut veileder om oppgradering av gamle bygårder

Ingen nyetableringer denne uken

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Standarden for vedlikeholdsterminologi – nå på norsk

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeiske stålmarkedet

Bedre byggeprosesser med nye internasjonale standarder for BIM

Er brakker og containere 100% sikret?

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Norge

Brannkurs for Nordens største på asfalt og stein

Torghatten ASA fornyet avtalen med DP Filterteknikk AS

Hvorfor skal momentverktøy kalibreres ?

Norsk Stål: Månedens referanse – Februar 2019

Prøveutstyr - tilslag

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

Kontroll og vedlikehold i Bergens største bygg

Produktnyhet fra Hydroscand

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Send til en kollega

0.149