23948sdkhjf

Farene ved piratkopierte deler

| Av Martin Wanerholm | Tips redaksjonen om en historie

EU ser en økt andel av piratkopierte deler i industriene. I Sverige er over 30 tonn forfalskede kulelagre oppdaget i løpet av de siste årene. Bruk av forfalskede deler kan være farlig for både bransje og enkeltmennesker - men hva gjør man egentlig for å bli kvitt problemet?

I løpet av de siste årene har 30 tonn forfalskede kulelagre blitt beslaglagt i Sverige. Kulelagrene påstås å være fra SKF, men i realiteten vet man ikke hvor de egentlig kommer fra. 

Piratkopierte deler kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre, innen både stål, bygg, anlegg og andre industrier. 

Utfordringene i Sverige kan med stor sikkerhet også knyttes til norske forhold. Det er liten grunn til å anta at piratprodukter i norsk bygg- og anleggsvirksomhet er annerledes enn i Sverige. 

Les også: Smigret av den norske motstanden

Problemet med falske produkter er dog ikke nytt, men hvilke tiltak setter samfunnet inn?

— Samarbeid er viktig for å få bukt med problemet, sier Suzan Kalinagil, spesialist på immatrielle rettigheter hos det svenske tollvesenet.

Nylig møtte svensk politi, Tollvesenet, EUs byrå for bedrageribekjempelse (Olaf) og SKF for å diskutere problemene knyttet til falske varer, og starte destruksjonen av de beslaglagte kulelagrene.

Myndighetene kan nemlig ikke gjøre så mye på egenhånd, men trenger hjelp av de produsentene som lager originalproduktene, som for eksempel SKF.

Det er ingen som vet nøyaktig hvor stort problemet er, men Siegmar Reiss, som er sjef for avdelingen for falske produkter hos EU-organet Olaf, nevner i det minste et tall.

— Studier viser at 5 prosent av det som importeres til EU kan være forfalsket eller piratkopiert. Det altså i realiteten et stort problem, sier han.

Det finnes imidlertid ulike svar på om det er et økende eller minkende problem. Det avhenger av hvem du spør og hvilke produkter som man snakker om. Når det gjelder lagre har SKF, sammen med andre internasjonale produsenter i bransjeorganisasjonen World Bearing Association, jobbet intensivt for å øke kundenes kunnskap om forfalskninger. Sammen har de etablert initiativet ”Stop fake bearings” der de beskriver hvilke risiki det kan innebære å bruke falske lagre og hvordan kjøperne av slike lagre bør agere.

SKF har blant annet laget en app der kundene kan ta bilder av kulelagre de har kjøpt, og få hjelp til å avgjøre om de er ekte eller ikke. For forfalskningene kan i mange tilfeller være veldig gode. Tiltakene synes å ha hatt effekt.

- Mengden med tydelig forfalskede lagre i Europa har gått kraftig ned. For åtte til ni år siden fant vi mange aktører som hadde tonnevis av falske produkter for salg. Dette ser vi lite til nå, sier Johan Bravert. Han er ansvarlig for merkevarebeskyttelse hos SKF.

Les også: Vil bygge jernbane i Nord-Norge

Snakker man med det nasjonale politiet eller tollvesenet, vet de altså ikke om det er økning eller minsking av problemet.

Det er ikke så vanlig å få inn denne typen industrielle produkter ved våre beslag. Vi finner mye elektronikk, for eksempel usb-ladere og mye forbrukerprodukter. Det kan finnes mørketall, men vi har ikke direkte støtt på industrier som kjøper falske produkter, sier Suzan Kalnagil.

Men ifølge Olaf, EUs anti-svindel organisasjon, er problemet økende, og det er bare en liten del som avdekkes. Og det er ikke bare lagre, men alle typer produkter som forfalskes.

— Vi er en liten organisasjon og må derfor jobbe i kampanjer. I fjor gjennomførte vi en undersøkelse sammen med tollvesenet i alle EU-landene og flere land i Asia med fokus på falske resevedeler til kjøreteøy. Kampanjen varte bare i to uker, men vi fant overraskende mange forfalskninger, sier Reiss.

Olaf har ingen politi-myndighet, men kan utrede tips som kommer inn, og kan samarbeide med i hovedsak det nasjonale tollvesenet i ulike land. Organisasjonen har også et samarbeid med myndighetene i de landene hvor man tror forfalskningene produseres, som for eksempel Kina, som anses å være en stor kilde til mye av det som kommer til Europa.

Når møtet er slutt, håper aktørene at bevisstheten hos kjøperne skal øke. Delvis sånn at myndighetene får inn flere tips, men også ved at kjøperne innser hvilke risikoer forfalskede produkter kan medføre om de brukes i produksjonen. De framhever også at dette ikke bare er et problem for det enkelte selskap, men for hele samfunnet.

— Dette er ikke et problem som kan neglisjeres. Jobber i EU går tapt når produktene kopieres eller ideene stjeles fra designere og ingeniører. Derfor er det viktig at myndighetene har fokus på å sikre det interne markedet i i EU, sier Siegmar Reiss avslutningsvis.

Mer om: EU | Piratkopier | SKF
Kilde: Artikkelen ble først publisert hos metal-supply.se
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

- Forenkler regelverk for arbeid på eksisterende bygg

J.I. Bygg bygger Oslo Golfklubb for 60 millioner

Regjeringen forbyr oljefyring på byggeplasser

Statens Vegvesen hever driftskontrakt med Veidrift

Multiconsult er Årets Miljøfyrtårn

COWI: Disse trendene vil prege ITB-bransjen i 2019

Nyhetsbrev

Ukens konkurser

Tror de har identifisert Sandnes-liket

En død person ble funnet i et tomt bygg i Sandnes torsdag, hvor det pågår rivingsarbeider. Nå tror politiet har de har identifisert den avdøde.

Multiconsult sikrer rammeavtale med Innovasjon Norge

- Et fantastisk vegprosjekt!

Onsdag var samferdselsminister Jon Georg Dale på inspeksjon av E39 Svegatjørn-Rådal. Dale er sikker på prosjektets verdi i regionen fremover.

Nytt om navn

Veidekke skal bygge ny vindkraftpark for Eolus

71 nye utlysninger

Anleggssektoren har grønt ansvar

Hvilket byggverk blir Norges beste?

Mange mister jobben etter konkurs

Asplan Viak AS overtar Structor Bergen AS

Samferdselsministeren avviser Hordfast-motstand

Ny sjef i Peab Bygg

Vegvesenet omorganiseres: 1650 ansatte rammes

- Jeg føler meg trygg på at vi skal unngå overtallighet, forteller vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Building Supply.

Mann døde etter arbeidsulykke i Tananger

Disse vil bygge det kostbare Sandslikrysset

Signerte sin største ventilasjonsentreprise noensinne

Fuktskadet barnehage: Nesten like dyrt å renovere som å bygge nytt

Seks år gamle Slettheia Barnehage i Kristiansand måtte stenge i fjor etter at det ble oppdaget fuktskader. Nå viser det seg at prisen for å rehabilitere er nesten like høy som prisen for å bygge helt ny barnehage.

Anleggsarbeider livstruende skadd i Trondheim

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ukens konkurser

39 nye utlysninger

Nytt om navn

Nedetid for portalen

Mann død: Farris-flaske inneholdt gift

Ny toppsjef i Asplan Viak

Ukens vits: Sent ute

Mestergruppen kjøper LA Bygg AS

Se alle Bedriftenes egne nyheter

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Hydroscand åpner i Harstad

Ny servicetekniker til iTec

iTec med nytt styremedlem

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Interkit AS re-sertifisert til ISO 9001

Se Steien Bru, verdens lengste bru med hele spennet i tre!

Stålguttene synger julen inn!

Velkommen til Let's Connect - start 2019 med 2 dagers påfyll av inspirasjon!

Nordic Steel Construction bygger Tunesflaten Idrettshall

Hydroscand åpner i Molde

God jul fra iTec

Nok en leveranse av fiberdukløftere

ATRUP: PREFALZ falsbar aluminium er lagerført i Oslo

Astrup AS - din komplette messing leverandør

Aluflex Softeline med enda enklere montasje!

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Enkel og effektiv løsning for frisk luft

Send til en kollega

0.125