23948sdkhjf

Dobbelt gjennomslag for Follobanen

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Kortere reisetid og økt kapasitet for togreisende på Østfoldbanen kom et stort steg nærmere i dag da to store tunnelboremaskiner hadde gjennomslag i Oslo.

Follobanen vil gi en reisetid med tog på 11 minutter fra Ski til Oslo. Dette er en halvering av dagens reisetid.

Les også: Bane NOR signerte med lokalentreprenør

– Follobanen vil få stor betydning for vekst og utvikling i hele Oslo-regionen. Den er en viktig del av InterCity-utbyggingen som vil gi et effektivt transportsystem med økt kapasitet for både gods og passasjerer, sier Gorm Frimannslund konsernsjef i Bane NOR.

Enklere hverdag

I Nasjonal transportplan ligger det til grunn at det skal investeres opp mot 270 milliarder kroner på jernbanen frem til 2029. Det har aldri tidligere blitt bevilget så mye penger til å bygge jernbane i Norge.

– Dette er en viktig dag for alle reisende i Oslo-området. Follobanen vil gjøre hverdagen enklere med kortere reisetid. Det vil påvirke hvor folk velger å bo og arbeide, sa samferdselsminister Jon Georg Dale på markeringen av tunnelgjennomslagene.

Bane NOR går de neste tre årene i markedet med investeringer på 60 milliarder kroner. Dette vil brukes til InterCity-prosjekter på Østlandet og jernbaneutbygging i Bergen.

Tunnelboremaskiner

I to år har de to maskinene Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv boret ni kilometer hver, fra Åsland til Oslo. Våren 2019 vil de to siste tunnelboremaskinene, som borer sørover, få gjennomslag ved Ski.

Med dagens gjennomslag mot Oslo sentrum har to gigantiske tunnelboremaskiner (TBM) fullført reisen samtidig. Det er første gang at to slike tunnelboremaskiner har boret tett etter hverandre over en så lang strekning og fått gjennomboring samtidig. De to maskinene kom ut av fjellet og inn i en fjellhall under Ekeberg. Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende ut gjennom borhodet på de store maskinene, med flagg og jubel.

Stor milepæl

Bane NOR valgte denne metoden for boring av hoveddelen av den lange tunnelen (18,5 km av 20 km), og det er Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som utfører oppdraget på vegne av Bane NOR. Boringen startet 5. september 2016, og boringen i nordlig retning er tilbakelagt på kortere tid enn planlagt.

Les også: Ringeriksbanen og E16 leverer forslag til statlig reguleringsplan

– Vi forsto tidlig at tunnelboremaskiner kunne være et godt valg. Med dette prosjektet har vi dokumentert at tunnelboring, i tillegg til sprengstoff og mer konvensjonell metode, er et godt valg for produksjon av vanntette, lange tunneler også i hardt fjell, slik vi har her i landet, sier prosjektleder for TBM, Anne Kathrine Kalager og legger til;

– For to år siden hadde vi oppstart av den første maskinen. Når vi nå, to år senere markerer gjennomslag ikke bare en, men to maskiner, føles det som å nå en stor milepæl, sier Anne Kathrine Kalager.

Prosjektdirektør i AGJV er stolt av hva de, sammen med Bane NOR har fått til så langt.

– Vi er stolte over hvordan AGJV i samarbeid med Bane NOR har klart å håndtere dette komplekse prosjektet. Sammen fortsetter vi å nå mål, og gjennom dette samarbeidet over kulturgrenser løser vi utfordringer sammen. Det doble gjennomslaget vi opplevde i dag, tidligere enn opprinnelig plan, var følelsesmessig sterkt og fantastisk, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV, som også har ansvar for det tilsvarende tunnelarbeidet som pågår for fullt mot Ski.

Jernbaneteknisk arbeid starter opp

Vel fremme ved Oslo Sentrum skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet. Utstyr til dette står allerede klart. Umiddelbart begynner også arbeidet med jernbaneteknikk slik at den vanntette tunnelen blir til et ferdig jernbaneanlegg.

– Follobanen vil gi en topp moderne infrastruktur til denne delen av Oslo-regionen og videre sydover til byene vi har på østsiden av Oslofjorden og helt til Sverige. Den er designet for hastighet opptil 250 km/timen og har minst 100-års forventet levetid, sier Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobanen, Bane NOR.

Samferdselsminister Jon Georg Dale understreket i sin tale at Follobanen er en viktig del av Intercity-utbyggingen. Det er ventet at Bane NOR inngår kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene for å sikre blant annet dobbeltspor på Østlandet.  

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Lager ny standard for anleggsindustrien - vil høre din stemme

Sikret ny Vestby-kontrakt

Building Supply ønsker deg en god sommer!

Ryddejobben mot useriøs innleie er i gang

Isachsen med 20 nye lærlinger

Pipelife runder 50 år

Nyhetsbrev

Veidekke kutter klimagassutslippene med 74%

Bygger 130 leiligheter i Ås

Disse tre konkurrerer om å bygge Mo i Rana-flyplass

AF Gruppen må si opp betongarbeidere

Kjøper opp og styrkes i hele Norden

Skaper ny standard for digital informasjonsflyt

Betonmast ansetter tre nye nøkkelpersoner

Storkontrakt for Hedmark-bedrift

Blir totalentreprenør for 100-millioners massivtre-prosjekt

Bygger E6-kryss for 260 millioner

Bygg- og anlegg-konkursene øker

Prestisjeprosjektet åpnet på E18

Rekordmange nominert til Norges hyggeligste håndverker

Overleverte Bjørvika-hotell

Bygger Østfold-skole for 405 millioner

Avdekket regelbrudd: Statsbygg skjerper seriøsitetskravene

Ukas vits: Helgeplaner

Satser på prefab

Temperaturen i boligmarkedet tiltar igjen

Jørgen Holmefjord med ny tunnelkontrakt

Ukens konkurser

- Ønsker å synliggjøre alle mulighetene i vår næring

Han er ny administrerende direktør i Omsorgsbygg

Ukens konkurser

Sorterer alt avfall på byggeplass

Ukens vits: Kollegaen

Hun blir ny sjef for Plan- og Bygningsetaten

Ukens konkurser

Nye brannveiledere fra TreFokus

66 nye utlysninger

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bransjetreff med Vestfold Interkommunale Brannvesen

Effektive grep for å sikre vann- og avløpsnettet

Månedens referanse – Juni 2019

Fleksibelt vakuumsystem fra Vmeca - Nå også med ny gummidel

SKF Lincoln - Verdens ledende aktør innen sentralsmøring, også inn i fremtiden!

SKF Lincoln Sentralsmøring for Skip & Havn fra Norsecraft Tec AS

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Standarden for bærekraftig innkjøp er nå tilgjengelig på norsk

Nytt ansikt hos iTec

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Strekkstag og trykkstag fra Pretec AS

Bladt skal bygge en 4000 tonn stålkompositt høy bro

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Norsk Stål på Johan Sverdrup i Nordsjøen!

iTec etablerer seg i Bergen

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

Pumpe og Dosering av materialer. Norsecraft TEC AS er leverandør for HuK / Dopag

Rotovapor og Penetrometer

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

SKF Lincoln Sentralsmøring for VEI & ANLEGG fra Norsecraft Tec AS

Hydroscand stiller ut på Nor-Shipping

Ny innkjøper hos NOHA

Send til en kollega

0.191