23948sdkhjf

Dobbelt gjennomslag for Follobanen

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Kortere reisetid og økt kapasitet for togreisende på Østfoldbanen kom et stort steg nærmere i dag da to store tunnelboremaskiner hadde gjennomslag i Oslo.

Follobanen vil gi en reisetid med tog på 11 minutter fra Ski til Oslo. Dette er en halvering av dagens reisetid.

Les også: Norsk Jernbanedrift med rekordkontrakt

– Follobanen vil få stor betydning for vekst og utvikling i hele Oslo-regionen. Den er en viktig del av InterCity-utbyggingen som vil gi et effektivt transportsystem med økt kapasitet for både gods og passasjerer, sier Gorm Frimannslund konsernsjef i Bane NOR.

Enklere hverdag

I Nasjonal transportplan ligger det til grunn at det skal investeres opp mot 270 milliarder kroner på jernbanen frem til 2029. Det har aldri tidligere blitt bevilget så mye penger til å bygge jernbane i Norge.

– Dette er en viktig dag for alle reisende i Oslo-området. Follobanen vil gjøre hverdagen enklere med kortere reisetid. Det vil påvirke hvor folk velger å bo og arbeide, sa samferdselsminister Jon Georg Dale på markeringen av tunnelgjennomslagene.

Bane NOR går de neste tre årene i markedet med investeringer på 60 milliarder kroner. Dette vil brukes til InterCity-prosjekter på Østlandet og jernbaneutbygging i Bergen.

Tunnelboremaskiner

I to år har de to maskinene Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv boret ni kilometer hver, fra Åsland til Oslo. Våren 2019 vil de to siste tunnelboremaskinene, som borer sørover, få gjennomslag ved Ski.

Med dagens gjennomslag mot Oslo sentrum har to gigantiske tunnelboremaskiner (TBM) fullført reisen samtidig. Det er første gang at to slike tunnelboremaskiner har boret tett etter hverandre over en så lang strekning og fått gjennomboring samtidig. De to maskinene kom ut av fjellet og inn i en fjellhall under Ekeberg. Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende ut gjennom borhodet på de store maskinene, med flagg og jubel.

Stor milepæl

Bane NOR valgte denne metoden for boring av hoveddelen av den lange tunnelen (18,5 km av 20 km), og det er Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som utfører oppdraget på vegne av Bane NOR. Boringen startet 5. september 2016, og boringen i nordlig retning er tilbakelagt på kortere tid enn planlagt.

Les også: Vestfoldbanen: Bane NOR lyser ut fire store kontrakter

– Vi forsto tidlig at tunnelboremaskiner kunne være et godt valg. Med dette prosjektet har vi dokumentert at tunnelboring, i tillegg til sprengstoff og mer konvensjonell metode, er et godt valg for produksjon av vanntette, lange tunneler også i hardt fjell, slik vi har her i landet, sier prosjektleder for TBM, Anne Kathrine Kalager og legger til;

– For to år siden hadde vi oppstart av den første maskinen. Når vi nå, to år senere markerer gjennomslag ikke bare en, men to maskiner, føles det som å nå en stor milepæl, sier Anne Kathrine Kalager.

Prosjektdirektør i AGJV er stolt av hva de, sammen med Bane NOR har fått til så langt.

– Vi er stolte over hvordan AGJV i samarbeid med Bane NOR har klart å håndtere dette komplekse prosjektet. Sammen fortsetter vi å nå mål, og gjennom dette samarbeidet over kulturgrenser løser vi utfordringer sammen. Det doble gjennomslaget vi opplevde i dag, tidligere enn opprinnelig plan, var følelsesmessig sterkt og fantastisk, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV, som også har ansvar for det tilsvarende tunnelarbeidet som pågår for fullt mot Ski.

Jernbaneteknisk arbeid starter opp

Vel fremme ved Oslo Sentrum skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet. Utstyr til dette står allerede klart. Umiddelbart begynner også arbeidet med jernbaneteknikk slik at den vanntette tunnelen blir til et ferdig jernbaneanlegg.

– Follobanen vil gi en topp moderne infrastruktur til denne delen av Oslo-regionen og videre sydover til byene vi har på østsiden av Oslofjorden og helt til Sverige. Den er designet for hastighet opptil 250 km/timen og har minst 100-års forventet levetid, sier Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobanen, Bane NOR.

Samferdselsminister Jon Georg Dale understreket i sin tale at Follobanen er en viktig del av Intercity-utbyggingen. Det er ventet at Bane NOR inngår kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene for å sikre blant annet dobbeltspor på Østlandet.  



Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Omsorgsbygg-direktør går av i dag

Dato satt for riving av Morandi-broen

Veidekke går bort fra store anleggsoppdrag

Entreprenøren droppet ut av Nye Veiers gigantkonkurranse for å forhindre tap i anleggssektoren. Fremover går de inn for mindre oppdrag.

Super-uke for Vestfold-entreprenøren

Ukens konkurser

Norsk Jernbanedrift med rekordkontrakt

NJD signerer sin største kontrakt noensinne når de skal være underentreprenører på InterCity-prosjektet.

Nyhetsbrev

AF Gruppen-selskap kjøper opp i Jessheim

Forskjæringene for vintertunnel til Geiranger er lyst ut

Ny rekordkontrakt mellom Risa og Volvo

Veidekke: Øker omsetning og ordrereserve

Peab bygger videre på Fløtningen park

50 nye utlysninger

AF Gruppen-selskap bygger 65 leiligheter i Bergen

Veidekke signerer med Veidekke

Svensk varehus etableres i Tromsø

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Norsk sykehus er verdens beste digitale byggeprosjekt

Peab kjøper opp maskinentreprenør

Peab sikrer 100-millioners kontrakt i Ålesund

Pålegger etterforskning av arbeidsulykke for tredje gang

Vestfoldbanen: Bane NOR lyser ut fire store kontrakter

Betongtavle-finalister med stor samfunnsnytte

Seks prosjekter har nådd finalen i den gjeve Betongtavle-konkurransen, og viser at betong har store anvendelsesmuligheter.

Foreslår å avlyse anbudskonkurransen om Nordøyvegen

Fylkesadministrasjonen mener kuttene som må til for å realisere prosjektet er for store.

Arrangerer nordisk seminar om helseeffekt av tre

Ukens vits: Den effektive maleren

Ukens konkurser

Vega Scene ferdig og åpent for publikum

49 nye utlysninger

Ukens vits: Byggefeil

Ukens konkurser

45 nye utlysninger

Gjenvalg for president hos NITO

Ukens konkurser

40 nye utlysninger

Arbeidsulykke på Skjoldnes

Ny distriktssjef i Block Watne

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi søker ansatte til vårt nye anlegg på Kverneland

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Bygganalyse lanserer ny hjemmeside

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

Her kan du se Falkenbergmaskiner i aksjon

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Nordic Roads leverte sliteplater til siloprosjekt

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockholm

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

Hydroscand åpner ny avdeling

Green Mountain velger Schneider Electrics prefabrikkerte datasentermoduler

ISY-dagene 2018 - Kalkulasjon og usikkerhetsanalyser

Krav til helse- og miljøvennlige boliger i Husbankens grunnlån

Norsk Stål på Facebook

Velkommen til Åpen Dag hos iTec 15. November

Nordic Steel slipper produktside!

PEMA og iTec inviterer til seminar

BESTGRIP - Skrupigger til alle formål

Send til en kollega

0.168