23948sdkhjf

Dobbelt gjennomslag for Follobanen

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Kortere reisetid og økt kapasitet for togreisende på Østfoldbanen kom et stort steg nærmere i dag da to store tunnelboremaskiner hadde gjennomslag i Oslo.

Follobanen vil gi en reisetid med tog på 11 minutter fra Ski til Oslo. Dette er en halvering av dagens reisetid.

Les også: Follobanen: Ny leder for kontrakt og anskaffelser

– Follobanen vil få stor betydning for vekst og utvikling i hele Oslo-regionen. Den er en viktig del av InterCity-utbyggingen som vil gi et effektivt transportsystem med økt kapasitet for både gods og passasjerer, sier Gorm Frimannslund konsernsjef i Bane NOR.

Enklere hverdag

I Nasjonal transportplan ligger det til grunn at det skal investeres opp mot 270 milliarder kroner på jernbanen frem til 2029. Det har aldri tidligere blitt bevilget så mye penger til å bygge jernbane i Norge.

– Dette er en viktig dag for alle reisende i Oslo-området. Follobanen vil gjøre hverdagen enklere med kortere reisetid. Det vil påvirke hvor folk velger å bo og arbeide, sa samferdselsminister Jon Georg Dale på markeringen av tunnelgjennomslagene.

Bane NOR går de neste tre årene i markedet med investeringer på 60 milliarder kroner. Dette vil brukes til InterCity-prosjekter på Østlandet og jernbaneutbygging i Bergen.

Tunnelboremaskiner

I to år har de to maskinene Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv boret ni kilometer hver, fra Åsland til Oslo. Våren 2019 vil de to siste tunnelboremaskinene, som borer sørover, få gjennomslag ved Ski.

Med dagens gjennomslag mot Oslo sentrum har to gigantiske tunnelboremaskiner (TBM) fullført reisen samtidig. Det er første gang at to slike tunnelboremaskiner har boret tett etter hverandre over en så lang strekning og fått gjennomboring samtidig. De to maskinene kom ut av fjellet og inn i en fjellhall under Ekeberg. Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende ut gjennom borhodet på de store maskinene, med flagg og jubel.

Stor milepæl

Bane NOR valgte denne metoden for boring av hoveddelen av den lange tunnelen (18,5 km av 20 km), og det er Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som utfører oppdraget på vegne av Bane NOR. Boringen startet 5. september 2016, og boringen i nordlig retning er tilbakelagt på kortere tid enn planlagt.

Les også: Isachsen Anlegg planlegger gigantisk næringsutvikling

– Vi forsto tidlig at tunnelboremaskiner kunne være et godt valg. Med dette prosjektet har vi dokumentert at tunnelboring, i tillegg til sprengstoff og mer konvensjonell metode, er et godt valg for produksjon av vanntette, lange tunneler også i hardt fjell, slik vi har her i landet, sier prosjektleder for TBM, Anne Kathrine Kalager og legger til;

– For to år siden hadde vi oppstart av den første maskinen. Når vi nå, to år senere markerer gjennomslag ikke bare en, men to maskiner, føles det som å nå en stor milepæl, sier Anne Kathrine Kalager.

Prosjektdirektør i AGJV er stolt av hva de, sammen med Bane NOR har fått til så langt.

– Vi er stolte over hvordan AGJV i samarbeid med Bane NOR har klart å håndtere dette komplekse prosjektet. Sammen fortsetter vi å nå mål, og gjennom dette samarbeidet over kulturgrenser løser vi utfordringer sammen. Det doble gjennomslaget vi opplevde i dag, tidligere enn opprinnelig plan, var følelsesmessig sterkt og fantastisk, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV, som også har ansvar for det tilsvarende tunnelarbeidet som pågår for fullt mot Ski.

Jernbaneteknisk arbeid starter opp

Vel fremme ved Oslo Sentrum skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet. Utstyr til dette står allerede klart. Umiddelbart begynner også arbeidet med jernbaneteknikk slik at den vanntette tunnelen blir til et ferdig jernbaneanlegg.

– Follobanen vil gi en topp moderne infrastruktur til denne delen av Oslo-regionen og videre sydover til byene vi har på østsiden av Oslofjorden og helt til Sverige. Den er designet for hastighet opptil 250 km/timen og har minst 100-års forventet levetid, sier Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobanen, Bane NOR.

Samferdselsminister Jon Georg Dale understreket i sin tale at Follobanen er en viktig del av Intercity-utbyggingen. Det er ventet at Bane NOR inngår kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene for å sikre blant annet dobbeltspor på Østlandet.  

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Slik skal Nationaltheatret bli flott igjen

En moderne hovedscene, omfattende restaurering, store tekniske utbedringer og arealer under bakken vil gi publikum og ansatte en helt ny opplevelse i Nationaltheatret.

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Rekordresultat og solid egenkapital for Obos

Kynningsrud leverte bæresystem til Tordenskiold Brygge

Bedre forståelse av reguleringsplaner med 3D-teknologi

Ny salgssjef hos Veranda AS

Nyhetsbrev

Ny direktør i Rambøll

Tar milliardprosjekt på E39 til retten

Veidekke har stevnet Vegvesenet for Bergen tingrett over forsinkelser på E39-kontrakten mellom Os og Rådal.

Leverer prefabrikerte bad til SUS2023

Bedriften sikret kontrakt om å levere bad til det nye sykehuset på Ullandhaug. Totalverdi: 85 millioner kroner.

Bygger 84 leiligheter mellom Skien og Porsgrunn

Conceptor og Veidekke står bak nytt boligprosjekt.

Veidekkes HMS-pris gikk til Vallø-prosjekt

Tar grep om innleie

Nå starter innspillingen av thrillerfilmen om tunnelbranner

Peab bygger butikker og boliger på Bekkestua i Bærum

Snart starter oppføringen av 58 leiligheter og 9 rekkehus i Nadderudveien 1 på Bekkestua i Bærum.

Åpnet tilbygg ved Universitetet i Stavanger

PNC bygger E16 Eggemoen-Åsbygda

Ukens nyetableringer

Byggmakker re-åpner på Ørland

Ukens vits: En whiskey-hest

Trondheim-entreprenør sikret 80-millioners kontrakt

Kartlegger brannskadene ved Moelven Trysil AS

VIDEO: Lar byggelevene jobbe med skikkelige materialer

Oslo-skolene Hellerud, Stovner, Kuben og Vestby kommer med tiltak for å sikre at byggelevene får jobbet med skikkelige materialer for å forberede dem på arbeidslivet.

AF Gruppen med kraftig vekst og solid resultat

Lanserer sjekkliste for klimatilpasning av bygg

Ukens konkurser

Mestergruppen kjøper Ski Bygg

61 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

68 nye utlysninger

Follobanen: Ny leder for kontrakt og anskaffelser

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

82 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kontroll og vedlikehold i Bergens største bygg

Produktnyhet fra Hydroscand

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

BRANNSIKKERHET: 7 ting eiendomsforvaltere og driftssjefer må vite

VIDEO: Få et innblikk i Pretec

Interkit AS har begynt å føre hele sortimentet av elektroverktøy fra Makita.

Hydroscand som ny distributør av Eaton Walterscheid

Reduser dieselforbruket med Servi Green HPU

iTec satser på de ansattes ve og vel – stifter "iTec Aktiv"

Testo-måleinstrumenter fra Max Sievert

korte lengder rundbolt til svært gode prise fra Astrup AS!

Kom i kontakt med Norsk Stål via Skype

Hydroscand som ny distributør av Eaton Walterscheid

Interkit fører hele sortimentet av batteriverktøy fra Panasonic

Hydroscand som ny distributør av Eaton Walterscheid

Kompakt og plassbesparende nyhet fra Metal Work - EB80 BOXI

Interkit har lansert ny hjemmeside

TESS passerte tre milliarder

Temperaturmålere fra Max Sievert

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Send til en kollega

0.15