23948sdkhjf

Dobbelt gjennomslag for Follobanen

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Kortere reisetid og økt kapasitet for togreisende på Østfoldbanen kom et stort steg nærmere i dag da to store tunnelboremaskiner hadde gjennomslag i Oslo.

Follobanen vil gi en reisetid med tog på 11 minutter fra Ski til Oslo. Dette er en halvering av dagens reisetid.

Les også: Follobanen: Bane NOR må betale Skanska 270 millioner

– Follobanen vil få stor betydning for vekst og utvikling i hele Oslo-regionen. Den er en viktig del av InterCity-utbyggingen som vil gi et effektivt transportsystem med økt kapasitet for både gods og passasjerer, sier Gorm Frimannslund konsernsjef i Bane NOR.

Enklere hverdag

I Nasjonal transportplan ligger det til grunn at det skal investeres opp mot 270 milliarder kroner på jernbanen frem til 2029. Det har aldri tidligere blitt bevilget så mye penger til å bygge jernbane i Norge.

– Dette er en viktig dag for alle reisende i Oslo-området. Follobanen vil gjøre hverdagen enklere med kortere reisetid. Det vil påvirke hvor folk velger å bo og arbeide, sa samferdselsminister Jon Georg Dale på markeringen av tunnelgjennomslagene.

Bane NOR går de neste tre årene i markedet med investeringer på 60 milliarder kroner. Dette vil brukes til InterCity-prosjekter på Østlandet og jernbaneutbygging i Bergen.

Tunnelboremaskiner

I to år har de to maskinene Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv boret ni kilometer hver, fra Åsland til Oslo. Våren 2019 vil de to siste tunnelboremaskinene, som borer sørover, få gjennomslag ved Ski.

Med dagens gjennomslag mot Oslo sentrum har to gigantiske tunnelboremaskiner (TBM) fullført reisen samtidig. Det er første gang at to slike tunnelboremaskiner har boret tett etter hverandre over en så lang strekning og fått gjennomboring samtidig. De to maskinene kom ut av fjellet og inn i en fjellhall under Ekeberg. Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende ut gjennom borhodet på de store maskinene, med flagg og jubel.

Stor milepæl

Bane NOR valgte denne metoden for boring av hoveddelen av den lange tunnelen (18,5 km av 20 km), og det er Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som utfører oppdraget på vegne av Bane NOR. Boringen startet 5. september 2016, og boringen i nordlig retning er tilbakelagt på kortere tid enn planlagt.

Les også: Leverte 18.000 kvm med robust membran til Follobanen-prosjektet

– Vi forsto tidlig at tunnelboremaskiner kunne være et godt valg. Med dette prosjektet har vi dokumentert at tunnelboring, i tillegg til sprengstoff og mer konvensjonell metode, er et godt valg for produksjon av vanntette, lange tunneler også i hardt fjell, slik vi har her i landet, sier prosjektleder for TBM, Anne Kathrine Kalager og legger til;

– For to år siden hadde vi oppstart av den første maskinen. Når vi nå, to år senere markerer gjennomslag ikke bare en, men to maskiner, føles det som å nå en stor milepæl, sier Anne Kathrine Kalager.

Prosjektdirektør i AGJV er stolt av hva de, sammen med Bane NOR har fått til så langt.

– Vi er stolte over hvordan AGJV i samarbeid med Bane NOR har klart å håndtere dette komplekse prosjektet. Sammen fortsetter vi å nå mål, og gjennom dette samarbeidet over kulturgrenser løser vi utfordringer sammen. Det doble gjennomslaget vi opplevde i dag, tidligere enn opprinnelig plan, var følelsesmessig sterkt og fantastisk, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV, som også har ansvar for det tilsvarende tunnelarbeidet som pågår for fullt mot Ski.

Jernbaneteknisk arbeid starter opp

Vel fremme ved Oslo Sentrum skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet. Utstyr til dette står allerede klart. Umiddelbart begynner også arbeidet med jernbaneteknikk slik at den vanntette tunnelen blir til et ferdig jernbaneanlegg.

– Follobanen vil gi en topp moderne infrastruktur til denne delen av Oslo-regionen og videre sydover til byene vi har på østsiden av Oslofjorden og helt til Sverige. Den er designet for hastighet opptil 250 km/timen og har minst 100-års forventet levetid, sier Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobanen, Bane NOR.

Samferdselsminister Jon Georg Dale understreket i sin tale at Follobanen er en viktig del av Intercity-utbyggingen. Det er ventet at Bane NOR inngår kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene for å sikre blant annet dobbeltspor på Østlandet.  

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Building Supply!

- Mangel på kvalifiserte fagarbeidere kan forsinke Notre-Dame-arbeidet

Regionvegsjef slutter i Statens Vegvesen

Tre tilbydere kvalifisert på E16 Åsbygda-Olum

Nye Nederkvern bru er klar for vårflommen

5 nordmenn til finalen i internasjonal ingeniørkonkurranse

Nyhetsbrev

Statsbygg lanserer ny miljøstrategi

Follobanen: Bane NOR må betale Skanska 270 millioner

Vegvesenet avlyser Vestfold vest-kontrakt

Åtte konkurrerer om Nationaltheatret

Gjenoppbygger Drammen-senter for 200 millioner

Buskerud fylkeskommune bygger første bygg i massivtre

Bygger Evenes skole og flerbrukshall for 200 millioner

Lier-entreprenør signerte ny samspillskontrakt

Ingen nyetableringer denne uken

AF-selskap rehabiliterer praktbygg for Universitetet i Oslo

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Consto solid i Norge, underskudd i Sverige

Trøndelag-entreprenør konkurs: 20 mister jobben

Sikret kontrakt om dobbeltspor for 2,2 milliarder

Backe melder nedgang

Innfører krav om kvinnegarderober på alle byggeplassene

Ukens konkurser

Monterte prefabrikkert bru på Hamar

98 nye utlysninger

Rcontainer blir til Reblock

Gir tillatelse til å bygge nytt kraftverk i Flora

Konkursene fortsetter å øke i 2019 - verst i Nordland og Hedmark

Ukens vits: Ekstra fridag

Han blir ny kommunikasjonsdirektør for AF Gruppen

Ukens konkurser

SINTEF: - Unngå brannspredning i fasader

99 nye utlysninger

Stor anleggsbedrift frastjålet trucker til fire millioner

Han blir ny administrerende direktør for GK Norge

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Norsk Stål: Månedens referanse – Mars 2019

Håndverkskompressoren I. Comp 3 fra KAESER KOMPRESSORER

Grøn brandvej

Branntromler til brannlift

Tror på dobling av sveisemarkedet

iTec deltar på SMART Sveis konferansen 2019

styresystem Sigma Air Manager 4.0 ( SAM 4.0) fra KAESER KOMPRESSORER

Besøk Datek Løfteteknikk og IROC på Hannovermessa 1.-5. april 2019!

Alt innen materialprøving for bygg og anlegg

Byggeplassleder om innovativ containerlås: – Verktøyet vårt blir ikke lenger borte

Skumstasjoner til KNM MAUD

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Standarden for vedlikeholdsterminologi – nå på norsk

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeisk...

Bedre byggeprosesser med nye internasjonale standarder for BIM

Send til en kollega

0.186