23948sdkhjf

Dobbelt gjennomslag for Follobanen

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Kortere reisetid og økt kapasitet for togreisende på Østfoldbanen kom et stort steg nærmere i dag da to store tunnelboremaskiner hadde gjennomslag i Oslo.

Follobanen vil gi en reisetid med tog på 11 minutter fra Ski til Oslo. Dette er en halvering av dagens reisetid.

Les også: Jernbanedriften konkurranseutsettes i 10 områder

– Follobanen vil få stor betydning for vekst og utvikling i hele Oslo-regionen. Den er en viktig del av InterCity-utbyggingen som vil gi et effektivt transportsystem med økt kapasitet for både gods og passasjerer, sier Gorm Frimannslund konsernsjef i Bane NOR.

Enklere hverdag

I Nasjonal transportplan ligger det til grunn at det skal investeres opp mot 270 milliarder kroner på jernbanen frem til 2029. Det har aldri tidligere blitt bevilget så mye penger til å bygge jernbane i Norge.

– Dette er en viktig dag for alle reisende i Oslo-området. Follobanen vil gjøre hverdagen enklere med kortere reisetid. Det vil påvirke hvor folk velger å bo og arbeide, sa samferdselsminister Jon Georg Dale på markeringen av tunnelgjennomslagene.

Bane NOR går de neste tre årene i markedet med investeringer på 60 milliarder kroner. Dette vil brukes til InterCity-prosjekter på Østlandet og jernbaneutbygging i Bergen.

Tunnelboremaskiner

I to år har de to maskinene Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv boret ni kilometer hver, fra Åsland til Oslo. Våren 2019 vil de to siste tunnelboremaskinene, som borer sørover, få gjennomslag ved Ski.

Med dagens gjennomslag mot Oslo sentrum har to gigantiske tunnelboremaskiner (TBM) fullført reisen samtidig. Det er første gang at to slike tunnelboremaskiner har boret tett etter hverandre over en så lang strekning og fått gjennomboring samtidig. De to maskinene kom ut av fjellet og inn i en fjellhall under Ekeberg. Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende ut gjennom borhodet på de store maskinene, med flagg og jubel.

Stor milepæl

Bane NOR valgte denne metoden for boring av hoveddelen av den lange tunnelen (18,5 km av 20 km), og det er Entreprenør Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som utfører oppdraget på vegne av Bane NOR. Boringen startet 5. september 2016, og boringen i nordlig retning er tilbakelagt på kortere tid enn planlagt.

Les også: Tvunget til å følge opp tunnelkrav på 400 millioner

– Vi forsto tidlig at tunnelboremaskiner kunne være et godt valg. Med dette prosjektet har vi dokumentert at tunnelboring, i tillegg til sprengstoff og mer konvensjonell metode, er et godt valg for produksjon av vanntette, lange tunneler også i hardt fjell, slik vi har her i landet, sier prosjektleder for TBM, Anne Kathrine Kalager og legger til;

– For to år siden hadde vi oppstart av den første maskinen. Når vi nå, to år senere markerer gjennomslag ikke bare en, men to maskiner, føles det som å nå en stor milepæl, sier Anne Kathrine Kalager.

Prosjektdirektør i AGJV er stolt av hva de, sammen med Bane NOR har fått til så langt.

– Vi er stolte over hvordan AGJV i samarbeid med Bane NOR har klart å håndtere dette komplekse prosjektet. Sammen fortsetter vi å nå mål, og gjennom dette samarbeidet over kulturgrenser løser vi utfordringer sammen. Det doble gjennomslaget vi opplevde i dag, tidligere enn opprinnelig plan, var følelsesmessig sterkt og fantastisk, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV, som også har ansvar for det tilsvarende tunnelarbeidet som pågår for fullt mot Ski.

Jernbaneteknisk arbeid starter opp

Vel fremme ved Oslo Sentrum skal de to tunnelboremaskinene demonteres og fraktes ut av fjellet. Utstyr til dette står allerede klart. Umiddelbart begynner også arbeidet med jernbaneteknikk slik at den vanntette tunnelen blir til et ferdig jernbaneanlegg.

– Follobanen vil gi en topp moderne infrastruktur til denne delen av Oslo-regionen og videre sydover til byene vi har på østsiden av Oslofjorden og helt til Sverige. Den er designet for hastighet opptil 250 km/timen og har minst 100-års forventet levetid, sier Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobanen, Bane NOR.

Samferdselsminister Jon Georg Dale understreket i sin tale at Follobanen er en viktig del av Intercity-utbyggingen. Det er ventet at Bane NOR inngår kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene for å sikre blant annet dobbeltspor på Østlandet.  

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

- Forenkler regelverk for arbeid på eksisterende bygg

J.I. Bygg bygger Oslo Golfklubb for 60 millioner

Regjeringen forbyr oljefyring på byggeplasser

Statens Vegvesen hever driftskontrakt med Veidrift

Multiconsult er Årets Miljøfyrtårn

COWI: Disse trendene vil prege ITB-bransjen i 2019

Nyhetsbrev

Ukens konkurser

Tror de har identifisert Sandnes-liket

En død person ble funnet i et tomt bygg i Sandnes torsdag, hvor det pågår rivingsarbeider. Nå tror politiet har de har identifisert den avdøde.

Multiconsult sikrer rammeavtale med Innovasjon Norge

- Et fantastisk vegprosjekt!

Onsdag var samferdselsminister Jon Georg Dale på inspeksjon av E39 Svegatjørn-Rådal. Dale er sikker på prosjektets verdi i regionen fremover.

Nytt om navn

Veidekke skal bygge ny vindkraftpark for Eolus

71 nye utlysninger

Anleggssektoren har grønt ansvar

Hvilket byggverk blir Norges beste?

Mange mister jobben etter konkurs

Asplan Viak AS overtar Structor Bergen AS

Samferdselsministeren avviser Hordfast-motstand

Ny sjef i Peab Bygg

Vegvesenet omorganiseres: 1650 ansatte rammes

- Jeg føler meg trygg på at vi skal unngå overtallighet, forteller vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Building Supply.

Mann døde etter arbeidsulykke i Tananger

Disse vil bygge det kostbare Sandslikrysset

Signerte sin største ventilasjonsentreprise noensinne

Fuktskadet barnehage: Nesten like dyrt å renovere som å bygge nytt

Seks år gamle Slettheia Barnehage i Kristiansand måtte stenge i fjor etter at det ble oppdaget fuktskader. Nå viser det seg at prisen for å rehabilitere er nesten like høy som prisen for å bygge helt ny barnehage.

Anleggsarbeider livstruende skadd i Trondheim

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ukens konkurser

39 nye utlysninger

Nytt om navn

Nedetid for portalen

Mann død: Farris-flaske inneholdt gift

Ny toppsjef i Asplan Viak

Ukens vits: Sent ute

Mestergruppen kjøper LA Bygg AS

Se alle Bedriftenes egne nyheter

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Hydroscand åpner i Harstad

Ny servicetekniker til iTec

iTec med nytt styremedlem

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Interkit AS re-sertifisert til ISO 9001

Se Steien Bru, verdens lengste bru med hele spennet i tre!

Stålguttene synger julen inn!

Velkommen til Let's Connect - start 2019 med 2 dagers påfyll av inspirasjon!

Nordic Steel Construction bygger Tunesflaten Idrettshall

Hydroscand åpner i Molde

God jul fra iTec

Nok en leveranse av fiberdukløftere

ATRUP: PREFALZ falsbar aluminium er lagerført i Oslo

Astrup AS - din komplette messing leverandør

Aluflex Softeline med enda enklere montasje!

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Enkel og effektiv løsning for frisk luft

Send til en kollega

0.179