23948sdkhjf

Kraftig kritikk mot Bane NOR etter slapp brannsikkerhet

Jernbanetilsynet kommer med skarpe ord mot Bane NOR etter at det ble kjent at selskapet kutter kostnader ved å fjerne sikkerhetstiltak mot brannfare.

Det var i juni at brannvesenet i Bergen varslet om for dårlige sikkerhetstilstander ved den nye Ulrikstunnelen. Rapporter viste at Bane NOR hadde besluttet å ikke inkludere slukkevann og mekanisk ventilasjon i nesten hele tunnelen for å kutte kostnader.

Slukkevann og mekanisk ventilasjon brukes i nødstilfeller dersom det oppstår brann.

NRK Hordaland rapporterer at både Vestfoldbanen og Follobanen bygges under samme retningslinjer og med samme sikkerhetsnivå. Statens Jernbanetilsyn (SJT) retter nå skarp kritikk mot Bane NOR.  

- Vi frykter at Bane NOR sin nye praksis med å skulle bygge tunneler uten slukkevann og mekanisk ventilasjon vil redusere tryggheten, sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i SJT til NRK.

Bane NOR uttalte i juni at de valgte bort sikkerhetstiltakene på grunn av at kostnadene var svært høye, kontra en «veldig liten risiko» for brann.

Den nye rapporten fra SJT påpeker dog at det har forekommet fem alvorlige togbranner de siste ti årene.

Bane NOR har ikke uttalt seg om den nye rapporten.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11