Ringeriksbanen: Bane NOR går for tradisjonell tunnelmetode

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Den lange tunnelen mellom Jong og Sundvollen skal bygges med boring og sprengning.

Bane NOR har bestemt at den lange tunnelen mellom Jong og Sundvollen skal bygges med boring og sprengning, samt injeksjon mot vannlekkasjer. 

Les også: Vant Bane NOR-kontrakt i Drammen

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 skal bygge Nord-Europas lengste jernbanetunnel. Den 23 kilometer lange tunnelen skal gå fra Sandvika i Bærum under Krokskogen til Sundvollen i Hole. Tunellen er en sentral del av InterCity-forbindelsen for Hønefoss og vil gi rundt en time kortere reisetid med tog mellom Oslo og Bergen.

Konvensjonell

Bane NOR har bestemt at tunnelen skal bygges med boring og sprengning samt injeksjon mot vannlekkasjer. Dette er den mest brukte metoden for tunnelbygging.

- De spesielle geologiske forholdene der Ringeriksbanen skal bygges gjør at denne metoden er den foretrukne byggemetoden på dette prosjektet, sier prosjektdirektør for Fellesprosjektet, Morten Klokkersveen i en pressemelding mandag. 

Les også: Jernbanedirektoratet vil utsette InterCity

- Bane NOR har vært opptatt av å trekke inn all den kompetanse og erfaring vi har tilgang til når det treffes så store beslutninger. Bygging av den lange tunnelen på Ringeriksbanen er alene et prosjekt til flere milliarder kroner, og vi er svært opptatt av at risikoen er lavest mulig og at gjennomføringen av dette arbeidet blir vellykket, sier Klokkersveen.

For å kvalitetssikre denne beslutningen har Bane NOR blant annet engasjert en ekstern ekspertgruppe. Den har bekreftet anbefalingen om konvensjonell tunnelbygging på Ringeriksbanen.

Dobbeltspor

Den lange tunnelen under Krokskogen er egentlig to tunneler: En større tunnel med plass til dobbeltspor for jernbanen og en mindre, langsgående service- og rømningstunnel.

Les også: Bane NOR: Avlyser konkurransen om Norges lengste jernbanebro

Konseptet med en langsgående servicetunnel er den beste løsningen for driften av tunnelen på lang sikt. Da kan vi kjøre biler inn og drive daglig vedlikehold på for eksempel strøm og styringssystemer uten å forstyrre togtrafikken. Vi planlegger å drive jernbane her i mer enn hundre år, da er det viktig med gode forhold for vedlikehold, sier direktør for Infrastrukturdivisjonen i Bane NOR, Vibeke Aarnes.

Hva med tunnelboremaskin?

Bane NOR har også gode erfaringer med bruk av tunnelboremaskiner fra tunnelene både på det store Follobaneprosjektet og på strekningen Arna - Bergen, men tradisjonell metode vurderes som best egnet for Ringeriksbanen. 

- Det ville gitt betydelig høyere risiko for unødvendige kostnader og store forsinkelser hvis vi skulle brukt tunnelboremaskin på Ringeriksbanen, sier Klokkersveen.

Les også: Lyser ut avlyst milliardprosjekt på nytt

Videre arbeider

Arbeidet med forberedelsene til anleggsperioden pågår for fullt i Fellesprosjektet.  Reguleringsplanen for prosjektet har vært ute på høring i vår og ventes å bli vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet rundt årsskiftet. Parallelt med dette pågår det et kontinuerlig arbeid for å bygge rimeligere. Prosjektet ser blant annet på muligheten for å redusere diameteren på begge tunnelløpene. Byggestart for tunnelen er planlagt tidligst om tre år.

Den eksterne ekspertgruppen har hatt tilgang til en omfattende dokumentasjon i arbeidet. Gruppen har bestått av Elisabeth Grasbakken, Multiconsult ASA og Knut Garshol, K. Garshol Rock Engineering Ltd.

Kilde: Bane NOR


Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Building Supply tar sommerferie

Vi er tilbake med daglige nyhetsbrev fra torsdag 2. august!

Skanska kjøper tomt til nytt boligprosjekt på Lade i Trondheim

Siemens gir stor installasjonskontrakt til Nettpartner

HR Prosjekt med VA-utbygging til 400 millioner

Ukens konkurser

Veidekke bygger nytt bilanlegg for Bertel O. Steen

Datterselskapet Norske Stålbygg har fått kontrakt om totalentreprise til en verdi på 128 millioner eks. mva.

Nyhetsbrev

Nytt om Navn

Sjekk Veidekkes nye gigantprosjekt!

HENT med nytt prosjekt for Meløy kommune

Consto bygger Nordhordland Helsehus for 300 millioner

Profier kjøper boligprosjekt av Det Norske Veritas

Vant Bane NOR-kontrakt i Drammen

68 nye utlysninger

De kjøper Skanska-tomten og aksjene

KLP kjøper Barcode-kjeller for 829 millioner

Jernbanedirektoratet vil utsette InterCity

Bane NOR trosser protester og foreslår utsettelse av dobbeltsporet jernbane for de østlige byene.

Bonava bygger ny bydel i Bergen

Planlegger å bygge 650 leiligheter på Minde.

Skanska selger Jåttå-tomt og aksjer

Kjøper opp konkursboet etter SL Entex AS og SL Gruppen

Disse vil fikse «Norges verste vei»

Går fra Selvaag til Conceptor

Sigvart Rasmussen går fra sin stilling som finanssjef hos Selvaag Bolig ASA til å bli ny CFO / finansdirektør for Conceptor Bolig AS.

Disse får fasadekontrakt for Ålesund Sykehus

Norconsult inviterer til Samfunnskonferansen 2018

Staten ber Vegvesenet om nytt tunnelløp i Oslofjordstunnelen

Gir 3,7 millioner til lokal plankompetanse

20 millioner til gang- og sykkelvei langs rv 13

Solon Eiendom øker salget for andre kvartal

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

Ukens nyetableringer

Entra og JM kjøper stort utviklingsområde på Bryn

Ukens konkurser

Har brukt nesten 150 millioner på å forsterke brannsikkerhet

Nytt om Navn

Overtar verksted for lakkering

70 nye utlysninger

Nytt om navn

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny rørtang fra Bahco med 10 ganger raskere hurtigjustering!

kNm Hydraulikk leverer verdens raskeste strekkeverktøy

ASTRUP: Sommeren står for dør: Let's PLAY!

Besøk BAHCO på GATEBIL til helgen

Markedsrapport fra Astrup

Kjøp et verktøyoppbevaringssystem og få muligheten til å vinne en gullbillett

Trelleborg Teguflex gummikompensatorer fra Fuglesangs

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

God sommer fra iTec!

Schneider Electric med ny produktsjef for byggautomasjon

Bygganalyse velger ISY Byggoffice

KB Stålindustri tilbyr prosjektering

Datek Løfteteknikk leverer ny gantrykran til Contiga i Moss.

Boltight® hydrauliske strekkere

Bahco rocker!

Kjeder og Kjedehjul til industrien

Vellykket tur til Achema 2018 for iTecs gassavdeling

Industrifokus blir TESS

Nordic Steel slipper ny film

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

FRAM-brakett for slep

Bedre kundeopplevelse med nytt partnerprogram

Nyåpning av TESS Sarpsborg

PRAXAIR på besøk hos iTec for opplæring i sikkerhetsutstyr

Send til en kollega

0.162