23948sdkhjf

Ringeriksbanen: Bane NOR går for tradisjonell tunnelmetode

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Den lange tunnelen mellom Jong og Sundvollen skal bygges med boring og sprengning.

Bane NOR har bestemt at den lange tunnelen mellom Jong og Sundvollen skal bygges med boring og sprengning, samt injeksjon mot vannlekkasjer. 

Les også: Vestfoldbanen: Bane NOR lyser ut fire store kontrakter

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 skal bygge Nord-Europas lengste jernbanetunnel. Den 23 kilometer lange tunnelen skal gå fra Sandvika i Bærum under Krokskogen til Sundvollen i Hole. Tunellen er en sentral del av InterCity-forbindelsen for Hønefoss og vil gi rundt en time kortere reisetid med tog mellom Oslo og Bergen.

Konvensjonell

Bane NOR har bestemt at tunnelen skal bygges med boring og sprengning samt injeksjon mot vannlekkasjer. Dette er den mest brukte metoden for tunnelbygging.

- De spesielle geologiske forholdene der Ringeriksbanen skal bygges gjør at denne metoden er den foretrukne byggemetoden på dette prosjektet, sier prosjektdirektør for Fellesprosjektet, Morten Klokkersveen i en pressemelding mandag. 

Les også: Tre tilbydere videre i konkurransen om bygging av Intercity ved Eidsvoll

- Bane NOR har vært opptatt av å trekke inn all den kompetanse og erfaring vi har tilgang til når det treffes så store beslutninger. Bygging av den lange tunnelen på Ringeriksbanen er alene et prosjekt til flere milliarder kroner, og vi er svært opptatt av at risikoen er lavest mulig og at gjennomføringen av dette arbeidet blir vellykket, sier Klokkersveen.

For å kvalitetssikre denne beslutningen har Bane NOR blant annet engasjert en ekstern ekspertgruppe. Den har bekreftet anbefalingen om konvensjonell tunnelbygging på Ringeriksbanen.

Dobbeltspor

Den lange tunnelen under Krokskogen er egentlig to tunneler: En større tunnel med plass til dobbeltspor for jernbanen og en mindre, langsgående service- og rømningstunnel.

Les også: Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i selskapet

Konseptet med en langsgående servicetunnel er den beste løsningen for driften av tunnelen på lang sikt. Da kan vi kjøre biler inn og drive daglig vedlikehold på for eksempel strøm og styringssystemer uten å forstyrre togtrafikken. Vi planlegger å drive jernbane her i mer enn hundre år, da er det viktig med gode forhold for vedlikehold, sier direktør for Infrastrukturdivisjonen i Bane NOR, Vibeke Aarnes.

Hva med tunnelboremaskin?

Bane NOR har også gode erfaringer med bruk av tunnelboremaskiner fra tunnelene både på det store Follobaneprosjektet og på strekningen Arna - Bergen, men tradisjonell metode vurderes som best egnet for Ringeriksbanen. 

- Det ville gitt betydelig høyere risiko for unødvendige kostnader og store forsinkelser hvis vi skulle brukt tunnelboremaskin på Ringeriksbanen, sier Klokkersveen.

Les også: Startskudd for byggearbeidet på Sørumsand

Videre arbeider

Arbeidet med forberedelsene til anleggsperioden pågår for fullt i Fellesprosjektet.  Reguleringsplanen for prosjektet har vært ute på høring i vår og ventes å bli vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet rundt årsskiftet. Parallelt med dette pågår det et kontinuerlig arbeid for å bygge rimeligere. Prosjektet ser blant annet på muligheten for å redusere diameteren på begge tunnelløpene. Byggestart for tunnelen er planlagt tidligst om tre år.

Den eksterne ekspertgruppen har hatt tilgang til en omfattende dokumentasjon i arbeidet. Gruppen har bestått av Elisabeth Grasbakken, Multiconsult ASA og Knut Garshol, K. Garshol Rock Engineering Ltd.

Kilde: Bane NOR


Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Krever utbedring av «lurebrua»

Ukens nyetableringer

Feiret åpning av ny firefelts fylkesvei

Ukens vits: Utspekulert advokat

Omsorgsbygg-direktør går av i dag

Dato satt for riving av Morandi-broen

Nyhetsbrev

Veidekke går bort fra store anleggsoppdrag

Entreprenøren droppet ut av Nye Veiers gigantkonkurranse for å forhindre tap i anleggssektoren. Fremover går de inn for mindre oppdrag.

Super-uke for Vestfold-entreprenøren

Ukens konkurser

Norsk Jernbanedrift med rekordkontrakt

NJD signerer sin største kontrakt noensinne når de skal være underentreprenører på InterCity-prosjektet.

AF Gruppen-selskap kjøper opp i Jessheim

Forskjæringene for vintertunnel til Geiranger er lyst ut

Ny rekordkontrakt mellom Risa og Volvo

50 nye utlysninger

Veidekke: Øker omsetning og ordrereserve

Peab bygger videre på Fløtningen park

AF Gruppen-selskap bygger 65 leiligheter i Bergen

Norsk sykehus er verdens beste digitale byggeprosjekt

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Veidekke signerer med Veidekke

Svensk varehus etableres i Tromsø

Peab kjøper opp maskinentreprenør

Peab sikrer 100-millioners kontrakt i Ålesund

Pålegger etterforskning av arbeidsulykke for tredje gang

Ukens vits: Den effektive maleren

Ukens konkurser

Vega Scene ferdig og åpent for publikum

49 nye utlysninger

Ukens vits: Byggefeil

Ukens konkurser

45 nye utlysninger

Gjenvalg for president hos NITO

Ukens konkurser

40 nye utlysninger

Arbeidsulykke på Skjoldnes

Ny distriktssjef i Block Watne

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi søker ansatte til vårt nye anlegg på Kverneland

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Bygganalyse lanserer ny hjemmeside

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

Her kan du se Falkenbergmaskiner i aksjon

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Nordic Roads leverte sliteplater til siloprosjekt

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockholm

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

Hydroscand åpner ny avdeling

Green Mountain velger Schneider Electrics prefabrikkerte datasentermoduler

ISY-dagene 2018 - Kalkulasjon og usikkerhetsanalyser

Krav til helse- og miljøvennlige boliger i Husbankens grunnlån

Norsk Stål på Facebook

Velkommen til Åpen Dag hos iTec 15. November

Nordic Steel slipper produktside!

PEMA og iTec inviterer til seminar

BESTGRIP - Skrupigger til alle formål

Send til en kollega

0.216