23948sdkhjf

Ringeriksbanen: Bane NOR går for tradisjonell tunnelmetode

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Den lange tunnelen mellom Jong og Sundvollen skal bygges med boring og sprengning.

Bane NOR har bestemt at den lange tunnelen mellom Jong og Sundvollen skal bygges med boring og sprengning, samt injeksjon mot vannlekkasjer. 

Les også: Isachsen Anlegg planlegger gigantisk næringsutvikling

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 skal bygge Nord-Europas lengste jernbanetunnel. Den 23 kilometer lange tunnelen skal gå fra Sandvika i Bærum under Krokskogen til Sundvollen i Hole. Tunellen er en sentral del av InterCity-forbindelsen for Hønefoss og vil gi rundt en time kortere reisetid med tog mellom Oslo og Bergen.

Konvensjonell

Bane NOR har bestemt at tunnelen skal bygges med boring og sprengning samt injeksjon mot vannlekkasjer. Dette er den mest brukte metoden for tunnelbygging.

- De spesielle geologiske forholdene der Ringeriksbanen skal bygges gjør at denne metoden er den foretrukne byggemetoden på dette prosjektet, sier prosjektdirektør for Fellesprosjektet, Morten Klokkersveen i en pressemelding mandag. 

Les også: Tvunget til å følge opp tunnelkrav på 400 millioner

- Bane NOR har vært opptatt av å trekke inn all den kompetanse og erfaring vi har tilgang til når det treffes så store beslutninger. Bygging av den lange tunnelen på Ringeriksbanen er alene et prosjekt til flere milliarder kroner, og vi er svært opptatt av at risikoen er lavest mulig og at gjennomføringen av dette arbeidet blir vellykket, sier Klokkersveen.

For å kvalitetssikre denne beslutningen har Bane NOR blant annet engasjert en ekstern ekspertgruppe. Den har bekreftet anbefalingen om konvensjonell tunnelbygging på Ringeriksbanen.

Dobbeltspor

Den lange tunnelen under Krokskogen er egentlig to tunneler: En større tunnel med plass til dobbeltspor for jernbanen og en mindre, langsgående service- og rømningstunnel.

Les også: Follobanen utsettes ett år

Konseptet med en langsgående servicetunnel er den beste løsningen for driften av tunnelen på lang sikt. Da kan vi kjøre biler inn og drive daglig vedlikehold på for eksempel strøm og styringssystemer uten å forstyrre togtrafikken. Vi planlegger å drive jernbane her i mer enn hundre år, da er det viktig med gode forhold for vedlikehold, sier direktør for Infrastrukturdivisjonen i Bane NOR, Vibeke Aarnes.

Hva med tunnelboremaskin?

Bane NOR har også gode erfaringer med bruk av tunnelboremaskiner fra tunnelene både på det store Follobaneprosjektet og på strekningen Arna - Bergen, men tradisjonell metode vurderes som best egnet for Ringeriksbanen. 

- Det ville gitt betydelig høyere risiko for unødvendige kostnader og store forsinkelser hvis vi skulle brukt tunnelboremaskin på Ringeriksbanen, sier Klokkersveen.

Les også: Follobane-ledere måtte gå på dagen

Videre arbeider

Arbeidet med forberedelsene til anleggsperioden pågår for fullt i Fellesprosjektet.  Reguleringsplanen for prosjektet har vært ute på høring i vår og ventes å bli vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet rundt årsskiftet. Parallelt med dette pågår det et kontinuerlig arbeid for å bygge rimeligere. Prosjektet ser blant annet på muligheten for å redusere diameteren på begge tunnelløpene. Byggestart for tunnelen er planlagt tidligst om tre år.

Den eksterne ekspertgruppen har hatt tilgang til en omfattende dokumentasjon i arbeidet. Gruppen har bestått av Elisabeth Grasbakken, Multiconsult ASA og Knut Garshol, K. Garshol Rock Engineering Ltd.

Kilde: Bane NOR
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Trondheim-entreprenør sikret 80-millioners kontrakt

VIDEO: Lar byggelevene jobbe med skikkelige materialer

Oslo-skolene Hellerud, Stovner, Kuben og Vestby kommer med tiltak for å sikre at byggelevene får jobbet med skikkelige materialer for å forberede dem på arbeidslivet.

Kartlegger brannskadene ved Moelven Trysil AS

AF Gruppen med kraftig vekst og solid resultat

Lanserer sjekkliste for klimatilpasning av bygg

Vil rekruttere flere til glassfaget

Nyhetsbrev

Ukens konkurser

Tunnelentrenør frikjent for illojalitet-anklager

Lagmannsretten mener entreprenøren ikke planla egen virksomhet mens han var ansatt hos en annen arbeidsgiver.

AF-selskap bygger Heggedal Torg i Asker

Byggfirma konkurs: 15 mistet jobben

- Det var manglende betaling fra én stor kunde som knekte oss.

Mestergruppen kjøper Ski Bygg

61 nye utlysninger

Ny konsernsjef i Multiconsult

Ny daglig leder til Vikeså Glassindustri AS

Nytt regjeringskvartal: Ønsker byggestart i 2020

Se nye skisser og ferske planer for det kommende regjeringskvartalet.

Moelven sagbruk i fyr og flammer

6 av 19 tørkekamre i sagbruket på Slettmoen i Trysil kommune står i brann.

Selvaag: Rekordresultat og rekordutbytte

VIDEO: Hvordan det å bygge vei i tunnel endret Oslos bybilde

Se før- og etterbildene fra anleggsarbeidet som forvandlet hovedstaden.

Storkontrakt til HENT

Hey`di og Isola til topps

Hvor mye avfall produserer egentlig bygg- og anleggsindustrien?

Rekordmange finner håndverkere på nett

Ny maskinsand viser gode egenskaper i betong

Skal dele kunnskap om fossilfri byggeplass

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

68 nye utlysninger

Follobanen: Ny leder for kontrakt og anskaffelser

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

82 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

Arbeidsulykke: Dumper havnet i elv

74 nye utlysninger

Han skal lede Implenias nye avdeling

Se alle Bedriftenes egne nyheter

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

BRANNSIKKERHET: 7 ting eiendomsforvaltere og driftssjefer må vite

VIDEO: Få et innblikk i Pretec

Interkit AS har begynt å føre hele sortimentet av elektroverktøy fra Makita.

Hydroscand som ny distributør av Eaton Walterscheid

Reduser dieselforbruket med Servi Green HPU

iTec satser på de ansattes ve og vel – stifter "iTec Aktiv"

Testo-måleinstrumenter fra Max Sievert

korte lengder rundbolt til svært gode prise fra Astrup AS!

Kom i kontakt med Norsk Stål via Skype

Hydroscand som ny distributør av Eaton Walterscheid

Interkit fører hele sortimentet av batteriverktøy fra Panasonic

Hydroscand som ny distributør av Eaton Walterscheid

Kompakt og plassbesparende nyhet fra Metal Work - EB80 BOXI

Interkit har lansert ny hjemmeside

TESS passerte tre milliarder

Temperaturmålere fra Max Sievert

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Send til en kollega

0.126