Ringeriksbanen: Bane NOR går for tradisjonell tunnelmetode

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Den lange tunnelen mellom Jong og Sundvollen skal bygges med boring og sprengning.

Bane NOR har bestemt at den lange tunnelen mellom Jong og Sundvollen skal bygges med boring og sprengning, samt injeksjon mot vannlekkasjer. 

Les også: Nå åpner nye Farriseidet-Porsgrunn

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 skal bygge Nord-Europas lengste jernbanetunnel. Den 23 kilometer lange tunnelen skal gå fra Sandvika i Bærum under Krokskogen til Sundvollen i Hole. Tunellen er en sentral del av InterCity-forbindelsen for Hønefoss og vil gi rundt en time kortere reisetid med tog mellom Oslo og Bergen.

Konvensjonell

Bane NOR har bestemt at tunnelen skal bygges med boring og sprengning samt injeksjon mot vannlekkasjer. Dette er den mest brukte metoden for tunnelbygging.

- De spesielle geologiske forholdene der Ringeriksbanen skal bygges gjør at denne metoden er den foretrukne byggemetoden på dette prosjektet, sier prosjektdirektør for Fellesprosjektet, Morten Klokkersveen i en pressemelding mandag. 

Les også: NRC Group vant ny Bane NOR-kontrakt

- Bane NOR har vært opptatt av å trekke inn all den kompetanse og erfaring vi har tilgang til når det treffes så store beslutninger. Bygging av den lange tunnelen på Ringeriksbanen er alene et prosjekt til flere milliarder kroner, og vi er svært opptatt av at risikoen er lavest mulig og at gjennomføringen av dette arbeidet blir vellykket, sier Klokkersveen.

For å kvalitetssikre denne beslutningen har Bane NOR blant annet engasjert en ekstern ekspertgruppe. Den har bekreftet anbefalingen om konvensjonell tunnelbygging på Ringeriksbanen.

Dobbeltspor

Den lange tunnelen under Krokskogen er egentlig to tunneler: En større tunnel med plass til dobbeltspor for jernbanen og en mindre, langsgående service- og rømningstunnel.

Les også: Dobbelt gjennomslag for Follobanen

Konseptet med en langsgående servicetunnel er den beste løsningen for driften av tunnelen på lang sikt. Da kan vi kjøre biler inn og drive daglig vedlikehold på for eksempel strøm og styringssystemer uten å forstyrre togtrafikken. Vi planlegger å drive jernbane her i mer enn hundre år, da er det viktig med gode forhold for vedlikehold, sier direktør for Infrastrukturdivisjonen i Bane NOR, Vibeke Aarnes.

Hva med tunnelboremaskin?

Bane NOR har også gode erfaringer med bruk av tunnelboremaskiner fra tunnelene både på det store Follobaneprosjektet og på strekningen Arna - Bergen, men tradisjonell metode vurderes som best egnet for Ringeriksbanen. 

- Det ville gitt betydelig høyere risiko for unødvendige kostnader og store forsinkelser hvis vi skulle brukt tunnelboremaskin på Ringeriksbanen, sier Klokkersveen.

Les også: Veidekke inngår forlik på Fellesprosjektet

Videre arbeider

Arbeidet med forberedelsene til anleggsperioden pågår for fullt i Fellesprosjektet.  Reguleringsplanen for prosjektet har vært ute på høring i vår og ventes å bli vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet rundt årsskiftet. Parallelt med dette pågår det et kontinuerlig arbeid for å bygge rimeligere. Prosjektet ser blant annet på muligheten for å redusere diameteren på begge tunnelløpene. Byggestart for tunnelen er planlagt tidligst om tre år.

Den eksterne ekspertgruppen har hatt tilgang til en omfattende dokumentasjon i arbeidet. Gruppen har bestått av Elisabeth Grasbakken, Multiconsult ASA og Knut Garshol, K. Garshol Rock Engineering Ltd.

Kilde: Bane NOR


Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Historisk kontrakt mellom Nye Veier og BetonmastHæhre Anlegg

Ny kontrakt i milliardklassen.

HENT vant ny storkontrakt

Disse tre konkurrerer om å bli Norges beste bygg

Desperat behov for fagarbeidere

Ukens konkurser

Nytt om navn

Nyhetsbrev

Innrømmer feil ved kranulykken

Kranføreren står nå frem etter den livsfarlige kranulykken i Stavanger denne måneden.

Nå åpner nye Farriseidet-Porsgrunn

53 nye utlysninger

Nytt budsjettsprekk for stortingsprosjekt

Kostnadene for prosjekt mer enn femdobles.

NRC Group vant ny Bane NOR-kontrakt

HENT bygger bærekraftig kyllingfabrikk

Konsulent-kjempe satser på Romeriket

Ny totalentreprise fra Nye Veier ut på markedet

Bygget ny barneskole – vet ikke om den er trygg

Slo seg konkurs – nå risikerer underentreprenørene milliontap

Må ut med 460 millioner for ny bybro

Disse konkurrerer om ny Kvål–Melhus på E6

Rehabiliteres for en halv milliard

Statsbygg har fått klarsignal til å fikse opp Norges Handelshøyskole for 555 millioner kroner.

Block Watne legger ned divisjon

Backe Nordvest avvikler driften

Nye Tana bro leveres til 25 millioner under budsjettet

Rundt ett år før nye Tana bro skal ferdigstilles på E6, ligger Statens Vegvesen 25 millioner kroner under budsjettet. De forventer å kunne gå enda lavere.

Consolvo rehabiliterer Måløybroen for 80 millioner

Nå kommer katastrofefilmen om tunnelbrannene

Filmene Bølgen og Skjelvet har skapt store debatter angående Norges sikkerhet i henhold til katastrofer. Nå kommer filmen om tunnelbrannene.

Ukens vits: En ekte selger

Norconsult vokser til tross for tøft marked

Ukens konkurser

43 nye utlysninger

Rapp Bomek utvider og satser på vei- og togtunneler

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Ukens konkurser

Nytt om navn

43 nye utlysninger

Melder om konkursrekord

Han er ny administrerende direktør for GK Rør

Veidekke velger Caverion for milliardprosjekt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

iTec en viktig bidragsyter når MSG Production åpnet ny vaske- og avisningshall for fly i Skien

Aasmund Bunkholt til Building Green – Trebyggeri utfordrer konservativ byggebransje

Wirecutter

Nordic Roads leverer slitestål til Franzefoss Pukk

FRAM: Spreader beam

Beskyttelse for container og mur på miljøstasjoner

Gave langs grønn linje

Produktnyheter hos Kominox AS

Boltrekking og grønn energi

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

bondura® Assembly Paste

Stor interesse for Schneider Electrics nye brukerforum innen byggautomasjon

TESS kjøper Pro Industri AS

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

NOHA satser på kompetansedeling innen brannsikkerhet

Vi søker CNC-operatør!

Nordic Steel Construction slipper nyhet om samarbeid med mye omtalt selskap og nye nettsider

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

PREFALZ® fasade til Levanger Sykehus

iTec AS leverer gassutstyr til fiskerinæringen

Ny armeringsmaskin i Trondheim

Stiller med tidenes største stand

Send til en kollega

0.179