Evaluering av tilbud og kostnadsoverslag for Nordbøyvegen ferdig

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

- Et sett av ulike faktorer gjør at pristilbudene ligger såpass langt over kostnadsoverslaget.

Tidligere har Building Supply skrevet om Nordøyvegen, et broprosjekt som skal knytte Nordøyene i Haram kommune og Sandøy kommune ytterst i Møre og Romsdal til fastlandet.

Les også: Nye Tana bro leveres til 25 millioner under budsjettet

Tilbudene Statens Vegvesen fikk inn på konkurranseutlysningen var originalt langt høyere enn kostnadsoverslaget de originalt satt med, og nå er evalueringen av tilbudene ferdigstilt.

I en pressemelding utstedt av Statens Vegvesen, heter det at det ikke er ett enkelt element, men heller et sett av ulike faktorer som gjør at pristilbudene ligger såpass langt over kostnadsoverslaget for byggingen av Nordøyvegen.

- Vi er fortsatt i en anskaffelsesprosess. Det gjør at vi av juridiske årsaker ikke kan gå i dialog med tilbyderne. Vi vet derfor fortsatt ikke hva slags vurderinger tilbyderne har gjort når de regnet på kontrakten. Oppsummeringen vår er gjort med grunnlag i det vi har lest i tilbudene og kunnskapen vi har til bransjen, forteller prosjektleder Marianne Nærø i Statens Vegvesen.

Vegvesenet har videre gitt følgende oppsummering av evalueringen:

  • Det er ikke funne direkte feil eller ting som er utelatt i Statens vegvesen sitt kostnadsoverslag.
  • Prisene på de enkelte delene veg, bru og tunnel varierer sterkt mellom tilbyderne. Innenfor kvart element er det levert priser som samsvarer med kostnadsoverslaget, men ingen av tilbyderne har alle element på same prisnivå som Statens vegvesen sitt kostnadsoverslag.
  • Kostnadsposten «generelle kostnader» skiller seg ut, her ligg alle priser over kostnadsoverslaget. Det gjeld kostnader til rigg, drift og logistikk. Kostnadsoverslag bygger på erfaringspriser fra tidligere prosjekt. Det finnes ikke referanseprosjekt med tilsvarende omfang og utfordringer knytt til logistikk og sjøarbeid. Kostnadene knyttet til logistikk og sjøarbeid er undervurdert.
  • Kostnadene til tunneldriving og –sikring i tilbudene er høyere enn kalkulert. Det finnes ikke prosjekt med tilsvarende høge priser, selv ikke i 2018. Det var derfor ikke for å legge så høye priser til grunn for kostnadsoverslaget.
  • Med to-konvoluttsystem må tilbyderne planlegge prosjektet nøye i tilbudsfasen. Beskrivelsene til tilbyderne er detaljerte og godt gjennomarbeidd. Det har nok til en viss grad gitt økt pris nå, men danner samtidig grunnlag for en mer robust kontrakt med lite endringer.
  • En del av de beste løsningene vil kunne drive prisen opp. Med stor verdi på vurderingen av merverdi i gjennomføringsplanene har entreprenørene som legger inn de beste løsningene meir å gå på i høve til å likevel vinne konkurransen. Det kan økt prisnivået.
  • En stor kontrakt gir store konsekvenser for entreprenøren om de legger inn for lave priser på store mengder eller noe av det de ber risikoen for går galt. Det har betydning for prisnivået.
  • Konkurranse på byggetid har ført til at flere av tilbyderne har levert pris på Lepsøybroen bygget i stål. I kostnadsoverslaget er stålbru vurdert som dyrere enn betongbru. Det har gitt høyere pris enn det som ligg til grunn i kostnadsoverslaget, men samtidig gitt kortere byggetid som er gunstig for finansieringa av prosjektet. 

Ingen store endringer i pris

- Kontrollregningen av tilbudene har bare ført til mindre korreksjoner og ingen endring i rekkefølgene på tilbyderne. Selv om det er store variasjoner internt i tilbudene vi har fått, så viser gjennomgangen at tilbudene vi har fått er kostnaden for å bygge Nordøyvegen i dagens marked, med de planene som ligger til grunn, avslutter prosjektleder Marianne Nærø.

Notatet som er sendt til Møre og Romsdal fylkeskommune er tilgjengelig her.

Kilde: Statens Vegvesen


Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Historisk kontrakt mellom Nye Veier og BetonmastHæhre Anlegg

Ny kontrakt i milliardklassen.

HENT vant ny storkontrakt

Disse tre konkurrerer om å bli Norges beste bygg

Desperat behov for fagarbeidere

Ukens konkurser

Innrømmer feil ved kranulykken

Kranføreren står nå frem etter den livsfarlige kranulykken i Stavanger denne måneden.

Nyhetsbrev

Nå åpner nye Farriseidet-Porsgrunn

Nytt om navn

53 nye utlysninger

Nytt budsjettsprekk for stortingsprosjekt

Kostnadene for prosjekt mer enn femdobles.

NRC Group vant ny Bane NOR-kontrakt

HENT bygger bærekraftig kyllingfabrikk

Konsulent-kjempe satser på Romeriket

Ny totalentreprise fra Nye Veier ut på markedet

Bygget ny barneskole – vet ikke om den er trygg

Slo seg konkurs – nå risikerer underentreprenørene milliontap

Må ut med 460 millioner for ny bybro

Disse konkurrerer om ny Kvål–Melhus på E6

Rehabiliteres for en halv milliard

Statsbygg har fått klarsignal til å fikse opp Norges Handelshøyskole for 555 millioner kroner.

Block Watne legger ned divisjon

Backe Nordvest avvikler driften

Nye Tana bro leveres til 25 millioner under budsjettet

Rundt ett år før nye Tana bro skal ferdigstilles på E6, ligger Statens Vegvesen 25 millioner kroner under budsjettet. De forventer å kunne gå enda lavere.

Consolvo rehabiliterer Måløybroen for 80 millioner

Nå kommer katastrofefilmen om tunnelbrannene

Filmene Bølgen og Skjelvet har skapt store debatter angående Norges sikkerhet i henhold til katastrofer. Nå kommer filmen om tunnelbrannene.

Ukens vits: En ekte selger

Norconsult vokser til tross for tøft marked

Ukens konkurser

43 nye utlysninger

Rapp Bomek utvider og satser på vei- og togtunneler

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Ukens konkurser

Nytt om navn

43 nye utlysninger

Melder om konkursrekord

Han er ny administrerende direktør for GK Rør

Veidekke velger Caverion for milliardprosjekt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

iTec en viktig bidragsyter når MSG Production åpnet ny vaske- og avisningshall for fly i Skien

Aasmund Bunkholt til Building Green – Trebyggeri utfordrer konservativ byggebransje

Wirecutter

Nordic Roads leverer slitestål til Franzefoss Pukk

FRAM: Spreader beam

Beskyttelse for container og mur på miljøstasjoner

Gave langs grønn linje

Produktnyheter hos Kominox AS

Boltrekking og grønn energi

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

bondura® Assembly Paste

Stor interesse for Schneider Electrics nye brukerforum innen byggautomasjon

TESS kjøper Pro Industri AS

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

NOHA satser på kompetansedeling innen brannsikkerhet

Vi søker CNC-operatør!

Nordic Steel Construction slipper nyhet om samarbeid med mye omtalt selskap og nye nettsider

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

PREFALZ® fasade til Levanger Sykehus

iTec AS leverer gassutstyr til fiskerinæringen

Ny armeringsmaskin i Trondheim

Stiller med tidenes største stand

Send til en kollega

0.212