23948sdkhjf

Evaluering av tilbud og kostnadsoverslag for Nordbøyvegen ferdig

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

- Et sett av ulike faktorer gjør at pristilbudene ligger såpass langt over kostnadsoverslaget.

Tidligere har Building Supply skrevet om Nordøyvegen, et broprosjekt som skal knytte Nordøyene i Haram kommune og Sandøy kommune ytterst i Møre og Romsdal til fastlandet.

Les også: Forskjæringene for vintertunnel til Geiranger er lyst ut

Tilbudene Statens Vegvesen fikk inn på konkurranseutlysningen var originalt langt høyere enn kostnadsoverslaget de originalt satt med, og nå er evalueringen av tilbudene ferdigstilt.

I en pressemelding utstedt av Statens Vegvesen, heter det at det ikke er ett enkelt element, men heller et sett av ulike faktorer som gjør at pristilbudene ligger såpass langt over kostnadsoverslaget for byggingen av Nordøyvegen.

- Vi er fortsatt i en anskaffelsesprosess. Det gjør at vi av juridiske årsaker ikke kan gå i dialog med tilbyderne. Vi vet derfor fortsatt ikke hva slags vurderinger tilbyderne har gjort når de regnet på kontrakten. Oppsummeringen vår er gjort med grunnlag i det vi har lest i tilbudene og kunnskapen vi har til bransjen, forteller prosjektleder Marianne Nærø i Statens Vegvesen.

Vegvesenet har videre gitt følgende oppsummering av evalueringen:

  • Det er ikke funne direkte feil eller ting som er utelatt i Statens vegvesen sitt kostnadsoverslag.
  • Prisene på de enkelte delene veg, bru og tunnel varierer sterkt mellom tilbyderne. Innenfor kvart element er det levert priser som samsvarer med kostnadsoverslaget, men ingen av tilbyderne har alle element på same prisnivå som Statens vegvesen sitt kostnadsoverslag.
  • Kostnadsposten «generelle kostnader» skiller seg ut, her ligg alle priser over kostnadsoverslaget. Det gjeld kostnader til rigg, drift og logistikk. Kostnadsoverslag bygger på erfaringspriser fra tidligere prosjekt. Det finnes ikke referanseprosjekt med tilsvarende omfang og utfordringer knytt til logistikk og sjøarbeid. Kostnadene knyttet til logistikk og sjøarbeid er undervurdert.
  • Kostnadene til tunneldriving og –sikring i tilbudene er høyere enn kalkulert. Det finnes ikke prosjekt med tilsvarende høge priser, selv ikke i 2018. Det var derfor ikke for å legge så høye priser til grunn for kostnadsoverslaget.
  • Med to-konvoluttsystem må tilbyderne planlegge prosjektet nøye i tilbudsfasen. Beskrivelsene til tilbyderne er detaljerte og godt gjennomarbeidd. Det har nok til en viss grad gitt økt pris nå, men danner samtidig grunnlag for en mer robust kontrakt med lite endringer.
  • En del av de beste løsningene vil kunne drive prisen opp. Med stor verdi på vurderingen av merverdi i gjennomføringsplanene har entreprenørene som legger inn de beste løsningene meir å gå på i høve til å likevel vinne konkurransen. Det kan økt prisnivået.
  • En stor kontrakt gir store konsekvenser for entreprenøren om de legger inn for lave priser på store mengder eller noe av det de ber risikoen for går galt. Det har betydning for prisnivået.
  • Konkurranse på byggetid har ført til at flere av tilbyderne har levert pris på Lepsøybroen bygget i stål. I kostnadsoverslaget er stålbru vurdert som dyrere enn betongbru. Det har gitt høyere pris enn det som ligg til grunn i kostnadsoverslaget, men samtidig gitt kortere byggetid som er gunstig for finansieringa av prosjektet. 

Ingen store endringer i pris

- Kontrollregningen av tilbudene har bare ført til mindre korreksjoner og ingen endring i rekkefølgene på tilbyderne. Selv om det er store variasjoner internt i tilbudene vi har fått, så viser gjennomgangen at tilbudene vi har fått er kostnaden for å bygge Nordøyvegen i dagens marked, med de planene som ligger til grunn, avslutter prosjektleder Marianne Nærø.

Notatet som er sendt til Møre og Romsdal fylkeskommune er tilgjengelig her.

Kilde: Statens Vegvesen


Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Ukens nyetableringer

Feiret åpning av ny firefelts fylkesvei

Krever utbedring av «lurebrua»

Ukens vits: Utspekulert advokat

Omsorgsbygg-direktør går av i dag

Dato satt for riving av Morandi-broen

Nyhetsbrev

Veidekke går bort fra store anleggsoppdrag

Entreprenøren droppet ut av Nye Veiers gigantkonkurranse for å forhindre tap i anleggssektoren. Fremover går de inn for mindre oppdrag.

Super-uke for Vestfold-entreprenøren

Ukens konkurser

Norsk Jernbanedrift med rekordkontrakt

NJD signerer sin største kontrakt noensinne når de skal være underentreprenører på InterCity-prosjektet.

AF Gruppen-selskap kjøper opp i Jessheim

Forskjæringene for vintertunnel til Geiranger er lyst ut

Ny rekordkontrakt mellom Risa og Volvo

50 nye utlysninger

Veidekke: Øker omsetning og ordrereserve

Peab bygger videre på Fløtningen park

AF Gruppen-selskap bygger 65 leiligheter i Bergen

Norsk sykehus er verdens beste digitale byggeprosjekt

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Veidekke signerer med Veidekke

Svensk varehus etableres i Tromsø

Peab kjøper opp maskinentreprenør

Peab sikrer 100-millioners kontrakt i Ålesund

Pålegger etterforskning av arbeidsulykke for tredje gang

Ukens vits: Den effektive maleren

Ukens konkurser

Vega Scene ferdig og åpent for publikum

49 nye utlysninger

Ukens vits: Byggefeil

Ukens konkurser

45 nye utlysninger

Gjenvalg for president hos NITO

Ukens konkurser

40 nye utlysninger

Arbeidsulykke på Skjoldnes

Ny distriktssjef i Block Watne

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi søker ansatte til vårt nye anlegg på Kverneland

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Bygganalyse lanserer ny hjemmeside

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

Her kan du se Falkenbergmaskiner i aksjon

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Nordic Roads leverte sliteplater til siloprosjekt

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockholm

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

Hydroscand åpner ny avdeling

Green Mountain velger Schneider Electrics prefabrikkerte datasentermoduler

ISY-dagene 2018 - Kalkulasjon og usikkerhetsanalyser

Krav til helse- og miljøvennlige boliger i Husbankens grunnlån

Norsk Stål på Facebook

Velkommen til Åpen Dag hos iTec 15. November

Nordic Steel slipper produktside!

PEMA og iTec inviterer til seminar

BESTGRIP - Skrupigger til alle formål

Send til en kollega

0.471