23948sdkhjf

Bane NOR: Avlyser konkurransen om Norges lengste jernbanebro

Kun én måned etter at forrige gigantavlysning.

Bare en knapp måned etter at Bane NOR kansellerte deres utlyste milliardkonkurranse om totalenterprise for bygging av nytt dobbelspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad, annonserer selskapet i dag at de avlyser selskapet nok en anbudskonkurranse; det nye dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset.

Prekvalifiseringen for strekningen, som skulle bli landets lengste jernbanebru, kanselleres grunnet for lite konkurranse, heter det i meldingen.

– Det er en stor konstruksjon og oppgaven med å bygge den er omfattende og sammensatt. Vi antar at dette, sammen med et travelt anleggsmarked, kan være årsak til at få tilbydere har ønsket å prekvalifisere seg. Vi har ikke oppnådd tilstrekkelig konkurranse og vi er derfor nødt til å avlyse, sier prosjektsjef for dobbeltsporutbyggingen i Eidsvoll, Rønnaug-I. Resset via meldingen.

Bane NOR ønsker ikke å si noe om hvem som har søkt kvalifisering.

Angående hva som vil skje videre, skriver selskapet at de i første omgang vil ta en gjennomgang av kravene for kvalifikasjon og se om det eventuelt kan gjøres noen justeringer for å forbedre en potensiell ny utlysning.

Venjar-Eidsvoll nord-kontrakten under forhandling 

Til sist påpeker selskapet at dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord-kontrakten fortsatt er under forhandling.

-  Her er Bane NOR i forhandlinger med de aktuelle tilbyderne. Det nye dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord er planlagt tatt i bruk i 2022. Planlagt ferdigstillelse av dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset endres ikke og planen er å ta det i bruk 2023, avslutter Resset.

Opphav og kilder: Bane NOR

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109