23948sdkhjf

Nye Veier prøver ut total samhandling

Nye Veier i Trøndelag er først ut i norsk anleggsbransje med en såkalt IPL-kontrakt – integrert prosjektleveranse.

Kontrakten innføres på E6-strekningen Kvål–Melhus sentrum, med planlagt byggestart høsten 2019.

– Med IPL åpner vi for kontraktuell samhandling mot felles mål mellom byggherre, entreprenør og rådgiver i alle faser av prosjektet. Partene forplikter seg altså til å samhandle tett – og samlokalisert – fra start til mål, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør for Nye Veier E6 Trøndelag i en pressemelding.

Betydelige gevinster

Allerede ved opprettelsen av Nye Veier i 2015, ble det bestemt å benytte totalentreprise som kontraktsform, i tillegg til tidlig involvering av entreprenør, for å sikre optimal gjennomføring av veiprosjektene.

Siden den gang har integrert samhandling i kontraktene blitt stadig mer aktuelt. Ved to Nye Veier-prosjekter som snart velger entreprenør (E6 Ranheim–Værnes og E 39 Mandal øst–Mandal by), inviteres da også tilbyderne til å samhandle om alle deler av prosjektet, innenfor byggherrens maksimumspris, før kontrakten lukkes som totalentreprise.


Må snu utviklingen

– I disse to kontraktene snakker vi med andre ord om samhandling i utviklingsfasen. Men i Kvål–Melhus-kontrakten (se egen sak) tar vi sikte på total samhandling gjennom hele prosjektgjennomføringen og lager et pilotprosjekt for å etablere IPL som realistisk gjennomføringsmetodikk, med egen kontraktsmal. I Norge er dette helt nytt i infrastrukturprosjekter, men erfaringer fra bl.a. Australia, Sverige og Finland viser at det er betydelige gevinster å hente, påpeker Vatnan (se fakta-rubrikken om IPL).

Til eventuelle skeptikere sier prosjektdirektøren:

– I motsetning til andre industrinæringer, har produktiviteten i norsk bygge- og anleggsbransje gått ned siden 1960-tallet. Dessuten er konfliktnivået i bransjen for høyt og innovasjonen for lav. Resultatet er ofte unødvendig dyre prosjekter med meningsløs lang planleggings- og byggetid. Dette er ytterst urovekkende, og Nye Veier skal være med å snu utviklingen!

Ifølge Vatnan er tillitsbaserte kontraktsmodeller noe av det mest effektive i denne snuoperasjonen. Ved å innføre IPL-kontrakter mener han at Nye Veier:

  • lettere vil nå målet om at det ikke skal være person- eller miljøskader i byggefasen og ferdige anlegg.
  • øker verdien og nytten av prosjektene.
  • blir særlig attraktiv for ambisiøse rådgivere og entreprenører.
  • medvirker til produktivitetsvekst i bygg- og anleggsvirksomhet.
  • gjennomfører veiprosjektene raskere.
  • unngår tvister blant hoveddeltakerne i prosjektet.

Opphav og kilder: Nye Veier

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094