Lyser ut avlyst milliardprosjekt på nytt

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Bane NOR lyser ut Sandbukta-Moss-Såstad-kontrakten igjen.

Etter at Bane NOR først kansellerte deres utlyste konkurranse om totalenterprise for bygging av nytt dobbelspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad, bekrefter nå selskapet via en pressemelding at de lyser ut milliardkontrakten på nytt.

I pressemeldingen skriver Bane NOR at de inviterer til en konkurranse i to trinn med henholdsvis prekvalifisering og tilbudsfase. Kontraktsignering er planlagt i andre kvartal i 2019, for deretter oppstart av prosjektering og anleggsvirksomhet.

Strekningen gjennom kommunene Moss og Rygge planlegges klargjort for operativ trafikk i løpet av 2024.
Dobbeltsporprosjektet er en del av InterCity-utbyggingen gjennom Østfold som skal gi kortere reisetid og hyppigere avganger for passasjerer og bidra til målsettingen om å frakte mer gods med jernbane.

Kontrakten er for ca. 10 km med underbygning, som vi inkluderer blant annet to tunneler i fjell, på henholdsvis 2,3 og 2,7 km, to store løsmassekulverter, nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss.

Les også: Bane NOR og Norconsult i finale i BIM-VM

– Prosjektet er i rute med de forberedende arbeidene og legger forholdene godt til rette for den entreprenøren som skal gå i gang med hovedarbeidene. Dette inkluderer en ti kilometer lang strekning hvor ny infrastruktur skal bygges både i bynære strøk og i vernede områder. Her er det både utfordringer og spennende muligheter, sier prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen.

Les også: Nå åpner nye Farriseidet-Porsgrunn

– Vi var fornøyd med interessen og deltakelsen i prekvalifiseringen vi lyste ut tidligere i år, men valgte å avlyse konkurransen som følge av at vi ikke oppnådde tilstrekkelig konkurranse. Vi forventer imidlertid å oppnå god nok konkurranse når vi nå kunngjør på nytt, forklarer Rasmussen, og legger til:

– Det er viktig å sikre at de som blir invitert til å by på jobben har rett kompetanse og profil for kontrakten. Prosjektets risikoprofil gjør det riktig å gå denne ekstra runden for å forsikre oss om at de entreprenører som inviteres til å gi tilbud oppfyller de nødvendige kvalifikasjoner. Det stilles blant annet spesifikke kvalifikasjonskrav til erfaring med både prosjektering og bygging i blant annet kvikkleire, samt krav om tilstrekkelig økonomisk soliditet.
Mer om: Bane Nor | Jernbane
Kilde: Bane NOR


Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vant ny 300-millioners kontrakt i Fredrikstad

Besøkte norskdrevet tunnelprosjekt under Atlanterhavet

NCC Norges tunnelprosjekt - byggingen av den 11 km lange Eysturoytunnelen og rundkjøring under Atlanterhavet - ligger foran tidsskjema.

Fersk rapport: Disse er Norges 10 største entreprenører

Vant kontrakt om 230-millioners ishall i Oslo

Skanska blir samarbeidspartner med Oslo kommune

Strømmen gikk - alle elektroniske dørlåser låste seg opp

Beboerne i ved Kringsjå studentboliger var overrasket over å komme hjem til helt ulåste bygg og leiligheter i går. Et strømbrudd førte til at alle de elektriske låsene åpnet seg.

Nyhetsbrev

Fikk driftskontrakt på nesten en halv milliard

Entreprenøren får ny kontrakt med Statens Vegvesen om fem års drift og vedlikehold av en rekke riks- og fylkesveier.

Arbeidsulykke på E134 - én person på sykehus

Nye Veier får ny utbyggingssjef

GE og Backe vant ny Statnett-kontrakt

Signerer ny storkontrakt med HENT

Planlegger lederskifte i Asplan Viak

Onninen henter ny markedsdirektør fra TV2

219 millioner i «ekstrakostnader» for skandaleprosjekt

Stortingets byggeprosjekt sprakk budsjettet med milliardsummer. Nå viser nye dokumenter at ytterligere 219 millioner av budsjettet knyttes opp til diverse ekstrakostnader.

Ukens nyetableringer

Første møte for Byggkvalitetsutvalget

Bane NOR og Norconsult i finale i BIM-VM

Peab får 200-millioners kontrakt i Ålesund

Ukens vits: Den ansvarsfulle medarbeideren

Historisk kontrakt mellom Nye Veier og BetonmastHæhre Anlegg

Ny kontrakt i milliardklassen.

HENT vant ny storkontrakt

Disse tre konkurrerer om å bli Norges beste bygg

Desperat behov for fagarbeidere

Innrømmer feil ved kranulykken

Kranføreren står nå frem etter den livsfarlige kranulykken i Stavanger denne måneden.

Ukens konkurser

53 nye utlysninger

Konsulent-kjempe satser på Romeriket

Ukens vits: En ekte selger

Norconsult vokser til tross for tøft marked

Ukens konkurser

43 nye utlysninger

Rapp Bomek utvider og satser på vei- og togtunneler

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Ukens konkurser

Nytt om navn

43 nye utlysninger

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hydraulisk kutteverktøy for industri redningstjeneste

1 år i nytt bygg og milepæl for snuoperasjon

Møt Bahco på OTD!

Uterom er mer enn mellomrom

NYHET! iDUCTOR W2300 Power + Induksjonsvarmer

iTec en viktig bidragsyter når MSG Production åpnet ny vaske- og avisningshall for fly i Skien

Aasmund Bunkholt til Building Green – Trebyggeri utfordrer konservativ byggebransje

Wirecutter

Nordic Roads leverer slitestål til Franzefoss Pukk

FRAM: Spreader beam

Beskyttelse for container og mur på miljøstasjoner

Gave langs grønn linje

Produktnyheter hos Kominox AS

Boltrekking og grønn energi

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

bondura® Assembly Paste

Stor interesse for Schneider Electrics nye brukerforum innen byggautomasjon

TESS kjøper Pro Industri AS

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

NOHA satser på kompetansedeling innen brannsikkerhet

Vi søker CNC-operatør!

Nordic Steel Construction slipper nyhet om samarbeid med mye omtalt selskap...

Send til en kollega

0.349