23948sdkhjf

Lyser ut avlyst milliardprosjekt på nytt

| Av Christer Davanger | Tips redaksjonen om en historie

Bane NOR lyser ut Sandbukta-Moss-Såstad-kontrakten igjen.

Etter at Bane NOR først kansellerte deres utlyste konkurranse om totalenterprise for bygging av nytt dobbelspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad, bekrefter nå selskapet via en pressemelding at de lyser ut milliardkontrakten på nytt.

I pressemeldingen skriver Bane NOR at de inviterer til en konkurranse i to trinn med henholdsvis prekvalifisering og tilbudsfase. Kontraktsignering er planlagt i andre kvartal i 2019, for deretter oppstart av prosjektering og anleggsvirksomhet.

Strekningen gjennom kommunene Moss og Rygge planlegges klargjort for operativ trafikk i løpet av 2024.
Dobbeltsporprosjektet er en del av InterCity-utbyggingen gjennom Østfold som skal gi kortere reisetid og hyppigere avganger for passasjerer og bidra til målsettingen om å frakte mer gods med jernbane.

Kontrakten er for ca. 10 km med underbygning, som vi inkluderer blant annet to tunneler i fjell, på henholdsvis 2,3 og 2,7 km, to store løsmassekulverter, nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss.

Les også: Isachsen Anlegg planlegger gigantisk næringsutvikling

– Prosjektet er i rute med de forberedende arbeidene og legger forholdene godt til rette for den entreprenøren som skal gå i gang med hovedarbeidene. Dette inkluderer en ti kilometer lang strekning hvor ny infrastruktur skal bygges både i bynære strøk og i vernede områder. Her er det både utfordringer og spennende muligheter, sier prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen.

Les også: Follobanen utsettes ett år

– Vi var fornøyd med interessen og deltakelsen i prekvalifiseringen vi lyste ut tidligere i år, men valgte å avlyse konkurransen som følge av at vi ikke oppnådde tilstrekkelig konkurranse. Vi forventer imidlertid å oppnå god nok konkurranse når vi nå kunngjør på nytt, forklarer Rasmussen, og legger til:

– Det er viktig å sikre at de som blir invitert til å by på jobben har rett kompetanse og profil for kontrakten. Prosjektets risikoprofil gjør det riktig å gå denne ekstra runden for å forsikre oss om at de entreprenører som inviteres til å gi tilbud oppfyller de nødvendige kvalifikasjoner. Det stilles blant annet spesifikke kvalifikasjonskrav til erfaring med både prosjektering og bygging i blant annet kvikkleire, samt krav om tilstrekkelig økonomisk soliditet.
Mer om: Bane Nor | Jernbane
Kilde: Bane NOR
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Tidssprekk på Follobanen: Ny plan for Ski stasjon

Byggmakker med nye butikker i Grenland

Disse fem vil bygge E16 Åsbygda-Olum

Går fra Statsbygg til A Bygg

Blir totalentreprenør for mediebygg i Volda

Bygger for Nardo bil i Molde

Nyhetsbrev

Ukens konkurser

SE BILDENE: Investerer 200 millioner i spektakulært bygg på Kistefos

Første ståldrager på plass

Utvikler svømmehall for 450 millioner

VIDEO: Se byggeprosessen for Mjøstårnet – verdens høyeste trehus

Nye Veier lyser ut prosjekter for 22 milliarder i 2019

Grovt verktøytyveri fra byggeplass på Gjøvik

Stordalen satser høyt i Harstad

77 nye utlysninger

Undersøker truck-selskap etter konkurs

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Klarsignal for nytt sykehus i Drammen

Norsk-svensk samarbeid om «verdens beste skole – når det regner»

Nå åpner verdens største restaurant under vann – på Lindesnes

Kjøper opp i Rogaland

AF gjør endringer i toppledelsen

Slik skal AF og Cramo effektivisere byggeplassen

Går av hos AF - blir konsernsjef for NRC Group

Ukens nyetableringer

Ukens konkurser

To store Fornebubane-kontrakter til HR Prosjekt

85 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Ny veileder for bedømmelse av bygningsglass

Ukens konkurser

82 nye utlysninger

Gir ut veileder om oppgradering av gamle bygårder

Ingen nyetableringer denne uken

Ukens konkurser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Standarden for vedlikeholdsterminologi – nå på norsk

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeiske stålmarkedet

Bedre byggeprosesser med nye internasjonale standarder for BIM

Er brakker og containere 100% sikret?

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Norge

Brannkurs for Nordens største på asfalt og stein

Torghatten ASA fornyet avtalen med DP Filterteknikk AS

Hvorfor skal momentverktøy kalibreres ?

Norsk Stål: Månedens referanse – Februar 2019

Prøveutstyr - tilslag

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

Kontroll og vedlikehold i Bergens største bygg

Produktnyhet fra Hydroscand

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Send til en kollega

0.145